🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 تکنواز نینوا

(ثبت: 249702) مرداد 11, 1401 
تکنواز نینوا

 

ای برادر عید اضحایت کی است
ذبح اسماعیل امیالت کـی است

کی تعلقهای خود قـــــربان کنی
بگذری از نفس و تن عـریان کنی

چون رهیدی از خود و از حصر تن
دیگرت حاجت نباشد پیرهـــــن

تا درونت شد تهـــــی از دیو نفس
میشود میدان قتلت جــــای رقص

چون هنرمند منـــــــــــای نینوا
تکنواز شور و بیداد و نــــــــــوا

آن همایونی که با سوز حجـــــاز
در عراق آمد فرود بهر نمــــــــاز

می کند هنگامه روح افزا دمش
اندرونت سیل گـردد یک نمش

می کند هر بنده ایی را حرِّ حّر
می کشد از عمق دریا اصل دُرّ

همچنان پروانه ، چون جامه دران
بحــــــر نوری بایدت از خاوران

تا شود کشتی و از بهـــــر نجات
مرده روحت را دهــد از نو حیات

او شود خون خـدا در جان تو
روز محشر حجت ایمـــان تو

عشق را مجنون بی همتا شود
چشم پوش از زادهء لیلا شود

هان کجایی ای برادر جان بگو
یک نفس با من بیــا در روبرو

شمع غیرت را فروزانش کنیم
همنوا با سینه سوزانش کنیم

در میــــــان موج طوفانی سنرگ
با هــــزاران کوسه و کفتار و گرگ

کشتی امنی بخواهد این سفــــــر
تا رهیم از هرچه گرداب و خطــــر

باید از نور حسینی سود جست
ورنه کارعشق کی گردد درست

راه عشق است این و پایین و فـــراز
عشق او باشد در این کوران جهــــاز

ما به عشقش پای در ره مــــی نهیم
در ره آزادگی جـــــــــان می دهیم

پیرو او سر به خفت کـــــــی دهد
میشود پروانه ایی و می رهـــــــد.

سیدرضاموسوی راضی
بحر ؛ رمل مسدس محذوف

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نظرها
  1. عظیمه ایرانپور

    مرداد 11, 1401

    درود بر شما🌸

  2. طارق خراسانی

    مرداد 11, 1401

    سلام و درود

    اگر کسی با دقت این مثنوی زیبا را بخواند متوجه خواهد شد شعر جوششی ست و به عبارتی بهتر سروده ی پیر درون شاعر است.

    لذت برده و آموختم

    در پناه خدا…….. 🌿🌹👏👏👏👏👏👌🌹🌿

    • سید رضا موسوی راضی

      مرداد 11, 1401

      💖💖💖💖🙏🙏🙏
      درود و سپاس مهر نگاهتان را.
      دقت نظرتان قابل تقدیر و ستایش است.
      استاد جان ؛ بواقع به همین گونه است که فرمودید. سالها پیش مثنوی بسیار طولانی قریب سه هزار بیت نوشتم از زمان عام الفیل تا تولد و رشد و مبعث و رحلت پیامبر و سپس به امام علی سلام الله علیه پرداختم و انگاه همسرش صدیقهء طاهره سلام الله علیها و آنگاه امام حسن و سپس سیدالشهدا. همان زمان پخش سریال امام علی از تلوزیون شروع شد و آن مثنوی را کنار گذاشتم. بسیاری از آنچه گفته بودم در آن فیلم مشاهده میشد و دیدم آنطور که تصور میکردم گفته هایم منحصر بفرد نیستند … برخی از ابیات مثنوی تقدیمی از آن مثنوی در خاطرم بود و مابقی را دوسه روز قبل طی چند دقیقه نوشته و ارسال کردم.براستی گویی از درونم کسی میگفت و مینوشتم بدون تأمل و ویرایش…
      خوشحالم که مورد توجه جنابتان واقع گردید.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا