🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حدیث محنت

(ثبت: 221511) بهمن 5, 1398 
حدیث محنت

 

غمی به نازک دل آشیانه می‌گیرد
شرر ز سر سویدا زبانه می‌گیرد

نفس نفس ز کلامم حدیث محنت و جور
دوباره زمزمه ای جاودانه می‌گیرد

بیا که آینه‌یِ بی مثال فکرت را
غبار کور تعصب نشانه می‌گیرد

زهی به قاضیِ شهر و زهی به شاهد مست
که از خزانه‌ ی سلطان اعانه می‌گیرد

فغان که زاهد پشمینه‌ روی ژولیده
وضو ز اشک یتیمان شبانه می‌گیرد

نشان مهر ریائی چو مخلصان طریق
همی به چهره‌ ی خود ناشیانه می‌گیرد

قسم قسم که ز بیغوله‌های اندیشه
کلاه حیله گری ماهرانه می‌گیرد

ببین که شهوت پوشیده جامه‌ی تقوی
چگونه بوسه ز لب عارفانه می‌گیرد

ستم ستم که تهی می‌کنند قامت دین
چنان که مغز ستون موریانه می‌گیرد

کنون که دشنه‌یِ دونان به قلب عشق افتاد
کنشت و صومعه راه فسانه می‌گیرد

عطش عطش که کویر بیان من امشب
سراغ آب زلالی روانه می‌گیرد

جنون جنون ز صدایم شریح قصه‌ ی درد
نشان ز کفر و خط از تازیانه می‌گیرد

بنال مرغ شباهنگ از این همه نیرنگ
دمی چو کشتی «ایمان» کرانه می‌گیرد

 

 

 

 

نظرها 10 
  1. فغان که زاهد پشمینه‌ روی ژولیده

    شعر جالبی است، لذت بردم.

    این مصرع اگر تجدید نظری بشود تا موسیقی معنویش در ست شود چطور است؟
    نسبت روی به پشمینه؟
    دو پیشنهاد:
    – پشمینه پوش (حافظ: پشمینه پوش تند خو)
    – اخمینه رو؟
    ولی این کمی غرابت دارد😁

    • درودها و سپاس از حضورتون جناب پژوهنده گرانقدر

      چنانچه دوست عزیزی بدون نام در کامنت بعدی نوشتند قصد من بهیچوجه استفاده از عبارت پشمینه پوش و معنای آن نبوده و نیست ، منظور بنده رساندن بیشتر معنای ریا و تزویر است.

      سپاس از همراهی🌹🌹🌹

  2. بهمن 5, 1398

    به عنوان یک خواننده عام مصرع “فغان که زاهد پشمینه‌ روی ژولیده” برایم یادآور
    صورت های پر از ریش و پشم اصلاح نشده ای هست که صاحبانشان تصور می کنند
    اینگونه مذهبی تر به نظر می رسند
    ترکبب تازه ی پشمینه روی را قبلا جایی ندیده بودم
    خلاقانه و به روز است
    جای چنین عبارتی در توصیف زاهدان ظاهر پرست این روزگار خالی بود

  3. علی معصومی

    بهمن 5, 1398

    درود و ارادت
    جناب کاظمی نازنین
    و
    دلمریزاد…….🌸🌷🌺🌸

    • سلام خدمت شاعر ارجمند و بزرگوار جناب معصومی

      بسیار سپاسگزارم از حضور و توجهتون

      زنده باشید انشاءالله 🌹🌹🌹

  4. قسم قسم که ز بیغوله‌های اندیشه
    کلاه حیله گری ماهرانه می‌گیرد
    🍃
    درود و مهر جناب کاظمی ارجمند
    شعری سراسر فاخر و خواندنی
    به خوبی رنگ و ریای ریشه زده در جامعه را به تصویر کشیدید
    یک شعر اجتماعی فنی و ماهرانه
    غیر احسنت چه می توان گفت
    لذت بردم از خواندن، آنهم به تکرار
    قلمتان در اوج
    پیشکش؛
    “به دنیا بگو”
    به دنیا بگو بایست
    من آن قدر بزرگ نشده ام
    که واقعیت اش را بپذیرم
    و آن قدر هم کوچک نیستم
    که فکرش آزارم ندهد
    به دنیا بگو بایست
    #مینا_یارعلیزاده
    زنده باشید و پیروز🙏🌷

  5. محمدعلی رضاپور

    بهمن 5, 1398

    درودتان
    کشتی ایمان مان به سلامت باد👏👏👏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا