🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حکم خدا

(ثبت: 240169) تیر 6, 1400 

« حكم خدا »
اي پسر ، پيروي از مردمِ بدكار مَـكُن
با دغلكاري خود ، خلق گرفتار مكن
كار با كبر1و دغل، از همه كس تلخ و بدس
تو خودت جزء ، همان مردم بدكار مكن
خلق عالم ، همه همدستن و وابسته بهم
اين به همبستگي از دست خود آزار مكن
خلق وابستـه بهـم را ، متفـرق منمـا
تفرقه بر ضررس ، در همه بازار مكن
جمله مخلوق بهم ، همره بر يك هدفند
از هدفشـان متفرق ، زِ سر كار مكن
خلق عالم ، همه دارن به خداوند هدف
آن هدف راه خدا مي بُوَد2، انكار مكن
هرچه در جو جهانس، همه از حكم خداس
خاطر حكم خدايت ، همه را خوار مكن
اين جهان، با عظمت مي بُوَد از حكم خدا
ذره اي بودي و هي خواهش بسيار مكن
هوشياران جهان ، حكم خدا را گفتند
عللـي وارد هـر گفته ي هشيـار مكن
راستي حرف درستيس، ولي پُر خطر است
تو مسيحا نشده ، خود به سر دار مكن
بارها ، كار بد و رسم بد آيد به ميان
تا تواني بـگريز و به بد اقـرار مكن
نفسِ افعي صفتي3 ، خفته به نيروي پسر
اي پسر افعي آدمخور4 و بيدار مكن
اي پسر از ره فرمان خدا ، دور مشو
خويش مستوجب قهّـاري، قهّـار5 مكن
حسن از حكم خدا ، هر چه بگويي توكم است
همه گفتند ، ديگر باره تو تكرار مكن
٭٭٭
1- خود پسندي 2- مي باشد 3- نفس اماره 4- آدمخوار 5- صفت خدا-چيره شونده
دیوان اشعار حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

نظرها
  1. درود بر شما💐

    • سلام و درود بانو
      سپاس از حضور پر مهرتان
      سربلند و پاینده باشید
      خدایش رحمت کناد ، آمین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. کبری محمدی

    تیر 7, 1400

    سلام
    زیباست
    یادشان گرامی
    سپاس
    🌹🌺🌹🌺🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا