🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 دیده ی روشن

(ثبت: 218336) آذر 5, 1398 

« ديده ي روشن »
اي ديده ي روشن، تو بكن دور جهان سير
همّت بـگمار و مطلب نانـي از آن غير
بيدار شو اي ديده ، كه حتماً نـتوان سود
بـنمود زِ مالي كه بُوَد زحمت آن غير
آن مال ، كه بـر ما اثر نيك بـبخشد
مالي است كه پيدا بـشود، از ره آن خير
اين دانش و اين تجربه را پيـر جهانگرد
آن گفت: به من كرده ام اين را زِ جهان سير
هر بچه كه اول به جهان، چشم كند باز
ناشي به جهان باشد و ناديده ي اين دير2
از عالم بگذشته ي دنيا ، خبرش نيست
كي صحنه ي بگذشته ي دنيا، كند آن سير
آنها كه در اطراف همان طفل صغيرنـد
بايد بكنند رهبري اش را به همان خير
آن خويش و اقارب3 كه بر آن ره نـنمايند
خويشي نـنمايند ، بُوَند4 بدتر از آن غير
هركس كه زِ اقوام خودش، جور و جفا ديد
ناچار شود تابع جور و ستم غير
ما را به جهان ، ثروت و مالي كه نباشد
تا خرج نمائيم و كنيم دور جهان سير
ناچار از اين گنج قناعت ، بكنم خرج
تا خلق نصيحت بكنم از رقم5 شَير6
نزديك من اين حرفِ حقيقت نـشناسند
بايد بـزنم حرف حقيقت ، بـرِ آن غير
تا بلكه غريبان ، سخنـم را بـشناسند
اين حرف حسن، محض صوابست ازآن خير
٭٭٭
2- كنايه از دنيا 3- نزديكان 4- باشند 5- نوشتن 6- پند دهنده – زيبا

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. سلام و درود

    دست مریزاد

    🌈🌈🌸🌺🌷🌸🌈🌈

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا