🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حسن مقطع

(ثبت: 270086) خرداد 13, 1403 

 

دوباره باز تو و یک غزل که می دانی
تمامْ وصف تو باشد،تویی که چون جانی

دو چشمْ نرگس ولب‌ها انار و سنبلْ مو
شدم چو بلبل باغ و کنم غزل‌خوانی

چقدر فکر و خیالت مرا هوایی کرد
چقدر در غم هجرت دو چشم بارانی

چرا تو عهد ببستی و زود بشکستی
چه می رسد به تو از این همه پریشانی

کجاست خسرو وشیرین و وامق و عذرا
کجاست قیس بنی عامرِ بیابانی

منی که مانده برایم خیال وخاطره ای
درون کلبه‌ی قلبم شده ست زندانی

و آرزوم که از راه دور آمده ای
لبت به خنده مزیّن و این که می‌مانی

غزل تمام شد و من هنوز منتظرم
که حُسنِ مقطع شعرو حدیث پایانی!

#پناهنده

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. سیدمحمدرضا لاهيجی

    خرداد 13, 1403

    سلام
    با اجازه

    اگر بتوانید دو نکته را در سروده‌ رعایت بفرمایید شعرتان فرازمندنر می‌شود!

    یک:

    ارتباطِ دو مصراع و رابطهٔ عمودی و افقی ابیات بیشتر لحاظ شود!

    دو:

    ضمیرِ منفصلِ “تو” را کمرنگ‌تر کنید و از “این” کمتر استفاده بفرمایید!

    مثلاً بجایِ این بیت:

    “چرا تو عهد ببستی و زود بشکستی

    چه می رسد به تو از این همه پریشانی”

    فرضِ مثال می‌شد اینطور سرود:

    به عهدِ خویش نماندی خلافِ مذهبِ عشق

    روا نبود و نباشد که رو بگردانی

    مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن

    مجتث مثمن محذوف

    هم ضمیر “تو” حذف می‌شود

    هم “ببستی” که استخدام آن چندان دلچسب نیست

    هم ارتباط دو مصراع بیشتر می‌شود

    سلامت باشید

    • صدیقه پناهنده

      خرداد 13, 1403

      درود .سپاسگزارم .آموختم از کلامتان 🙏🌹

نظرها
  1. حمید گیوه چیان

    خرداد 13, 1403

    درود بانو
    غزل زیباییست فقط در بیت چهارم مصرع دوم بجای (چی) اگر (چه) بود بنظرم بهتر مینشست. پیشنهاد است و گستاخیم را ببخشید.
    قلمتان زیبا و ستودنی است.
    بمانید و بتابید👏👏👏💐💐💐

    • صدیقه پناهنده

      خرداد 13, 1403

      درود .سپاسگزارم .سهو القلم بوده .حتما اصلاح میشود .سپاس از وقتی که گذاشتید .

      • حمید گیوه چیان

        خرداد 13, 1403

        درود مجدد
        سپاس از شما و بزرگواریتان
        باز هم عذر میخوام.
        ممنون از اشعار زیبایتان🙏🙏🙏🌹🌹🌹

  2. معین حجت

    خرداد 13, 1403

    درود بر شما بانو …
    زیبا سروده اید 🌺🌺🌺

    • صدیقه پناهنده

      خرداد 13, 1403

      درود و سپاسگزارم که به مهر خواندید 🙏🌺

  3. علی معصومی

    خرداد 13, 1403

    بیا به خاطره هایم شبی به مهمانی
    کنونکه حال مرا خوبِ خوب می دانی

    من انجماد زمستان و بهمن سردم
    تو از خزان پر آشوب و ماه ابانی

    من از کویر جگر سوز بی سرانجامم
    تو از نگاه پر از شوکت بیابانی

    مرا بخوان به تماشای تنگ لبهایت
    به هرچه طره مویت مگر بچرخانی

    من از ترانه و گلنغمه خراسانم
    تو از طراوت سرسبز خاک گیلانی

    تو و خیال سرودن تو و بهانه شعر
    من هوای شنودن من و پریشانی
    #بداهه
    🌺🌺🌺🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا