🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ذبح اندیشه

(ثبت: 261423) تیر 8, 1402 

 

تا جهان فرو خفته، در زوالِ هَذیانی
در طرب نخواهد شد، روزگار انسانی

از دوباره می‌آید، عید تازه‌ای با خون
ذبح تلخِ اندیشه، در لوای قربانی

قاتلی به تیغی تیز، می‌بُرد سری را باز
همچنان گرفتاریم، در زمانِ بحرانی

هر زمان طبیعت چون، خشم خود برون ریزد
مُثله می شود ایمان، با ظهورِ نادانی

با خرافه یا نیرنگ، روحمان گرفتار است
کِی پریده باشد دل، با دو بالِ سیمانی

خشتِ جهل اگر باشد، در بنای باورها
عاقبت چه می‌ماند، جز نشانِ ویرانی ؟

هر که لطف حق خواهد، ذوقِ زندگی جوید
چون گواه تقوا نیست، ضجه های طولانی

از بهار آگاهی، پُر کُن انتظارت را
حاصلی نخواهد داشت، این خزانِ آبانی

در وجود (سرکش)نیست، وهمی از تقابل چون
واژه را رها سازد، در حدیث عریانی

۱۳۹۹/۵/۱۰

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (5):

نظرها 16 
  1. برهان جاوید

    تیر 8, 1402

    درود بر استاد حجت عزیز
    تک تک بیت های این غزل بار معنایی باشکوهی دارند
    دستمریزاد

    🌹🌹🌹👏👏👏

    • معین حجت

      تیر 8, 1402

      درود جناب جاوید …
      سپاس از لطف جناب عالی، بزرگوارید🙏💐

  2. مهرداد مانا

    تیر 8, 1402

    به گمانم اصطلاح ” ذبح اندیشه ” به شدت جامع و کامل است و گویای هر آنچه که هست

    • معین حجت

      تیر 8, 1402

      سپاسگزارم از توجه و نظر لطف شما جناب مانا…بزرگوارید🙏🙏🙏💐💐💐

  3. سلام و درود و خدا قوت

    • معین حجت

      تیر 8, 1402

      سلام…سپاس از حضورتان🙏💐

  4. علی میلادی

    تیر 9, 1402

    بسیار زیبا و قابل تامل سرودید 👏💐🌿
    درود بر شما 🌹

    • معین حجت

      تیر 9, 1402

      سپاسگزارم جناب میلادی بزرگوارید🙏💐

  5. علی معصومی

    تیر 9, 1402

    خط به خط تو را خواندم ای رفیق کرمانی
    بیش از این چه باید کرد نکته را تو میدانی

    سرکشی نمودیم و قدر خود ندانستیم
    گرچه ما خراسانیم گرچه تو له کرمانی
    ♡♡♡♡

    • معین حجت

      تیر 9, 1402

      سپاس و ارادت مهندس جان دوست خراسانی🙏🙏🙏💐

  6. نسرین حسینی

    تیر 9, 1402

    درودها برشما استاد ارجمندم
    بسیار زیبا وهربیت خود دنیایی از حرف داشت لذت بردم
    قلمتون ماندگار 🌺🌺👏👏

    • معین حجت

      تیر 9, 1402

      سلام بانو حسینی بزرگوار …
      زنده باشید، نظر لطف شماست🙏🙏🙏💐💐💐

  7. طارق خراسانی

    تیر 9, 1402

    تا جهان فرو خفته، در زوالِ هَذیانی
    در طرب نخواهد شد، روزگار انسانی

    از دوباره می‌آید، عید تازه‌ای با خون
    ذبح تلخِ اندیشه، در لوای قربانی

    سلام و درودها بر استاد حجت نازنین

    دست و قلم شما بوسیدنی ست

    در پناه خدا🌱🌹👌👌👌👌👌👌🌹🌱

    • معین حجت

      تیر 9, 1402

      درود و عرض ادب خدمت استاد طارق بزرگوار…
      سپاسگزارم، نظر لطف شماست، زنده باشید🙏🙏🙏💐💐💐

  8. مهدی سیدحسینی

    تیر 10, 1402

    درود
    بهره بردم با آرزوی توفیق الهی برای شما 🌷🌷

    • معین حجت

      تیر 10, 1402

      سپاسگزارم…
      بزرگوارید🙏🙏🙏💐💐💐

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا