🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 رهروان شب

(ثبت: 252762) آبان 15, 1401 

 

ای خفتگان مپرسید احوال شـب روان را
خوابی نباشد هرگز؛ در عشق رهـروان را

آرام و نرم بخوابید بر بستـر و به بالیــن
هیچ دگر مجوییـد درمان شاعــران را

در درد و فکر یاران ؛ رها بســاز ما را
نکوهشی اگر هست ؛ سزاست دلبران را

خلوت خویشتن ما ؛ صومعه است و مسجد
میکده هم کلیساست ؛ راستین راهبــان را

دل تپنده ی ما ؛ شهری است در آه و آتش
دزدیده اند ز بهرش دل های سوختگان را

نجات بده خودت را از این سطور غمگین
چه کارَت آید آخر شرح شکستگان را؟

زین حال ما مپرسید ، چون و چرا و آیا
این طالع نحس آید هر دم ساحران را

بیدار شوید سحر ها ؛ با خنده و هیاهو
شب ها دگر‌ بخوابید وقت است عارفان را

تو ای فروغ تابان ، تابش مکن به خانقاه
ما دم به دم شب تار ، یاریم ستارگان را

در دادگاه عشاق محکوم شدیم به تبعید
ما خوش دلیم بر این حبس ، پرسید شاهدان را

آزاده گرد و خرم ؛ نغمه بخوان و آواز
آزاد مکن تو اما ؛ ما‌ جمله بردگان را

وعده مده تو باران این سرو سر شکسته
تو دم مزن ز پرواز ؛ مجروح پرندگان را

در قفسیم و محبوس ؛ قلم به دست و مایوس
برهم مزن مبادا محفل عاشقان را

خاموش کنید چراغ ها ؛ نوری دگر نباشد
فروغ آن خیالش بس است شیفتگان را

در را فرو ببندید در پشت سر چو رفتید
پرسید اگر ز ما کس جویید مردگان را

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

نقدها
  1. سیاوش آزاد

    آبان 15, 1401

    سلام در قافیه حروف الحاقی را نادیده می گیرند آنچه باقی می ماند باید قافیه باشند
    عاشقان
    عارفان
    ان را حذف می کنیم
    عاشق و عارف قافیه نیستند
    عاشقان با لایقان قافیه است و عارفان با عاکفان

نظرها
  1. زهرا آهن

    آبان 15, 1401

    درود بر شما

    به نظر میرسد وزن در این شعر به درستی رعایت نشده است. نمیدانم شاید هم مشکل از خواندن من باشد

    شاد و پیروز باشید🌺🌸

  2. بسیار زیباست🌺در پناه خدا