🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 رگ

(ثبت: 257611) فروردین 8, 1402 

 

رگ های شعرم را می زنم
تا کهنگی فواره بزند
از رگ های پوسیده ی یک شهر

#شیدا_شهبازی
#سپکو

 

 

 

نقدها
  1. مهرداد مانا

    فروردین 8, 1402

    رگها = عاملان پخش و نشر خون
    خون = زندگی ، فکر ، ذهن ، اعتقاد و ..
    شهر = خود شاعر
    کهنگی = ؟؟

    اینجا پازل را خوب چیده اید . هرچند حس می کنم دوبار استفاده از ” رگ ” شاید محل بحث باشد .
    فصد و حجامت شعر در واقع باعث تازگی فکر و رفتن خون کهنه می شود و این می تواند نماد بسیاری از کهنگی های خرافی در جامعه ی ما باشد که باید بروند و جا را برای عناصر پویاتر باز کنند .

    • فریبا نوری

      فروردین 8, 1402

      درود
      در این شعر دو ساختار موازی آشکار داریم:

      من (شاعر) / شهر (جامعه پیرامون شاعر)
      رگ شعر من (تازگی و پویایی تفکر) / رگ پوسیده ی مردم شهر (کهنگی و انجماد و عدم پویایی تفکر)
      هر دو ساختار از جنس تقابل و تضاد هستند
      یعنی در این شعر شاعر خودش را در تقابل با شهر یعنی جامعه پیرامون خود می بیند و رگ شعرش را نیز در تقابل با رگ پوسیده مردمان شهر
      همچنین یک ساختار موازی پنهان داریم
      که مربوط به مساله قدرت و سیطره است
      رگ پوسیده ی شهر بر رگ شعر شاعر
      و شهر بر شاعر
      سیطره دارد
      این سیطره آن قدر عمیق است که در شاعر عجز و اندوه بدون چاره و درمان ایجاد می کند
      و باعث می شود که سرانجام دست به خود کشی بزند
      یعنی رگ شعرش را بزند
      بنابر این شعر در دو لایه اندیشگانی و عاطفی پرداخت بسیار خوبی دارد
      و رگ در برابر رگ در این شعر یک ضرورت استد

      اما من به واژه ی یک قبل از شهر انتقاد دارم چون به نظرم حتما کلمه ی شهر در این شعر باید معرفه باشد

      با درود بیکران

نظرها
  1. کتایون رها

    فروردین 8, 1402

    با سلامی اهورایی 🌺
    مهربانوی شعر و مهر شاعر خوش ذوق
    اندیشه ی نابتان سروده شاهکاری خلق کرده است 🌺
    آسمان که سهل است هستی در تسخیر صلابت و شکوه اندیشه و کلک زرنگارتان هست
    بمانید با شاعرانگی و شادی 🌺🌺

  2. علی معصومی

    فروردین 8, 1402

    درودها بر شما
    بانو شهبازی ارجمند
    ♡♡♡
    کوتاه و جامع
    حسن الکلام قل و دل
    زیباست
    🍃🌸

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا