🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سبوی عشق

(ثبت: 234518) آذر 23, 1399 

 

شباهنگام چشمانت ، به قدر جان خریدارم
شبت را وعده ده اکنون ، که من دنبال دیدارم

شبیه تشنه ای هستی ، برایت آب می گردم
شرابت گر بخواهد لب ، سبوی عشق بر دارم.

شکر شیرین شده آری ، گمانم خنده ات دیده
شریک مهر چشمانت! چو مژگانت بر او یارم

شنیدی شعر می گویم شکر می ریزد از شعرم
شنیدم واژه ی شعرت ،که اکنون من گرفتارم

شدی مدهوش یک واژه ؟ صدای شعر می آید
شکارت می کند واژه چه زیبا شد شب تارم

#ل هدایتی

 

 

 

 

نقدها
  1. اکبر رشنو

    آذر 23, 1399

    درود
    این سروده در شمایل غزل در ابیات اقل
    بر محور عشق و ارادت سروده شده ست ،
    ریتمیک در موزونی مطبوع سر شار احساسات
    که حرف اول را می زد در زبانی یکدست در واژگانی در تجانس در مضمون آفرینی دامن به افزونی می زد
    البته نوونغز
    و بقولی این مضامین تازه بود نه زبان به کهنگی می زد نه لفظ و معنی که نو پوبود
    در ریتم مقبول ودر تمی از عاشقی ،
    حرف دل رقم شعر می خورد
    و
    واژگان تناسب داشتند
    ونسبت ایجاد می کرد ومراعات النظیر معمول می کرد
    و علاوه واج آرایی حرف ” ش ” هم به تم و موزونی درونی کمک می کرد
    وهم صنعتی بود که لفظ می آراست
    علاوه بر اینها فراز داشت
    وجالب اینست که در ” اکنون ” معنی ایهامی برایم متبادر ست اکنو ن اگر مخاطب شد
    وبا لحن خطاب هم ، تعمیق بخش مضآمین خواهد بود
    وشاید مورد نظر شاعر هم نبوده
    واین از احساس که سروده شده در شعر بر انگیختگی ادبی ومضمون حادث می شود
    و
    در بیت دوم بسیار مضمونی نغز که بین آب وتشنگی وسیراب شدن تشفی وتشنگی عالی مضمونی خلق شده در عین سادگی
    و
    ” شبیه تشنه ای هستی ، برایت آب می گردم
    شرابت گر بخواهد لب ، سبوی عشق بر دارم ”
    ضمن ایجاد تشبیه
    که اگر لبت شراب عشق بخواهد سبوی عشق برمی دارم
    که این “بردارم ” یعنی ذخیره ی این کارم یا مخزنی همراهم ویا کوله باری از عشقم ویا دوستی و ذخیره ی اینکارم و با خود حمل می کنم و یا بردارم در معنی تحمل کردن هم هست و قبول کردن
    که در معانی ایهامی رفته این سبو ی عشق بردارم
    بردارم
    حتی دوممعنی دیگر در مضمون خوددارد
    و شاید در چند مضمون نقش ومضمون ایهامی عمل می کند که عالی بود
    ادامه دارد

نظرها
  1. حسین شیرکوند

    آذر 23, 1399

    💐🌹💐🌹💐🌹💐

  2. طارق خراسانی

    آذر 23, 1399

    سلام و درود
    وقتی استاد رشنو شعر شما را تعریف می کنند بنده جز تحسین حرفی ندارم
    در پناه خدا
    🌿👏👏👏👏🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا