🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سخن چینی

(ثبت: 229843) مرداد 6, 1399 

« سخن چيني »

شايد سخن ارزانتـر ، باشد اگر آن بينـي
تا صحبت خود خواهي، نگذاري و بر چيني
آنها كه كنند صحبت، با طرز سخن چيني
بيدار كنند آنها را ، دورند زِ خدا بيني
هر فرد خدا بين شد ، نايد به سخن چيني
ياري دهد از صحبت ، بر مردم غمگيني
هر فرد كه خود بين شد، نايد به خدا بيني
بر دوش كِشد باري ، بيهوده و سنگيني
دلشادي و مسروري، كآن هست زِ خودبيني
از لطف خدا دورس، دارد دل غمگيني
بازار جهان جهلي است ، در كس نَبُوَد ديني
دين كز اثر عقلـس ، بايد زِ خـدا بينـي
آنها كه به خود خواهي ، باشند به بي ديني
هر جا به تو بر خوردن ، رد شو نتوان بيني
ديندار چه سنگينس ، با رتبه و تمكينـي1
باد سبكي بُردش ، آن را كه نـَبُد2 ديني
اي مـرد هنـرپرور ، گـر فارِس3 ميداني
دينداري اگـر سختس ، امروز چنين بيني
امروز اگر سختس ، يا زجر4 جهان بيني
فردا به جنان باشي ، آن راحتيَـش بيني
هر فردكه بي دين شد، باشد به سخن چيني
بر دوش خود افزون كرد ، بارِكج سنگيني
بشنو تو حسن از من ، گر شايق5 تمكيني
بر بند زبان خود ، از حرف سخن چيني

٭٭٭
1- شوكت- وقار- جلال 2- نبود 3- دلاور 4- آزار و اذيت 5- راغب
حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. امیر جلالی

    مرداد 6, 1399

    در محضرتان آموختم و می آموزم و درود بر شما

  2. عظیمه ایرانپور

    مرداد 6, 1399

    ددرود بر شما🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا