🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سفره ی یغما

(ثبت: 180) آبان 13, 1394 

سفره ی یغما

در شب یلدایی من ردّ پای خواب نیست

این نهنگ تشنه را دیگر امید آب نیست

بس که ظلمت دیده‌ام در دست‌های آسمان

بر زبان چشم‌هایم حرفی از مهتاب نیست

با قفس خو کرده از پرواز کی گوید سخن

آرزوی دل به توفان داده‌ها پایاب نیست

چشم سرخی؛ بی‌حیایی؛ آز؛ نیرنگ و ریا

در زمین سرد و بی‌آیین ما نایاب نیست!

سفره‌ی یغما به پهنای وطن گسترده است

هر چه می‌خواهی ببر ای تُرک! وقت خواب نیست!()

آتش مِی گر نمی‌سوزد بساط شرک را

نیست آتش را گناهی باده‌ی ما ناب نیست

ای عروس عشق! دامادی نمی‌بینم تو را

در زمین کورها زیباپرستی باب نیست ***

راه توفانی‌ست ای ساحل نشینان همّتی!

سهم ما دریادلان، ماندن در این گرداب نیست

() اشاره به سفره ای که در زمان سامانیان وغزنویان هر سال دوبار برای فقرا پهن می کردند وآن ها پس از خوردن غذا ی نذری، مجاز به بردن اسباب واثاثیه ی این نذری هم بوده اند وبه همین جهت نام آن را سفره ی یغما گذاشته اند

نظرها 19 
  1. نگار حسن زاده

    آبان 13, 1394

    سلام و عرض ادب و احترام استاد بزرگوارم

    مانند همیشه بی نهایت زیبا بود

    خوشحالم که می تونم از محضرتون بیاموزم

    سپاس

  2. اله یار خادمیان

    آبان 14, 1394

      درود  مجددن خواندم و لذت بردم طیب الله

  3. آبان 14, 1394

    درود بر حضرت دوست استاد اقتداری عزیز

    بسیار عالی و مخصوصا این بیت بسیار به دل نشست :

    آتش نی گر نمی سوزد بساط شرک را

    نیست آتش را گناهی باده ی ما ناب نیست

    ظاهرا بیتی را که با سه ستاره مشخص کرده اید می خواسته اید تذییلی بنویسید  و یادتان رفته است!

  4. سلام جناب اقتداری استادارجمند

    غزلی زیبا دلنشین و پرمحتوا سروده اید :

    بس که ظلمت دیده‌ام در دست‌های آسمان
    بر زبان چشم‌هایم حرفی از مهتاب نیست
    علی اصغراقتداری

  5. مينا امينی

    آبان 15, 1394

    زيباست استاد

    مانا باشيد و موفق

  6. معصومه عبدالهی

    آبان 16, 1394

    سلام و درود بر شما استاد بزرگوار

    زیبا بود.

    لذت بردم
    دستمریزاد…

  7. سمانه تیموریان

    آبان 17, 1394

    سلام و عرض ارادت

    میآموزم از محضرتون استاد عزیزم. فوق العاده بود 

    در پناه حق

  8. علی اکبر سلطانی

    آبان 19, 1394

    سلام وعرض ارادت استاد بزرگوارم .

    آتش مِی گر نمی‌سوزد بساط شرک را
    نیست آتش را گناهی باده‌ی ما ناب نیست

    بسیار دوست داشتم و لذت بردم ..

    دست مریزاد استاد …

    رقص قلمتان ماندگار..

  9. سلام درود استاد گرانمايه
    درود به زيبايي اراسته شد شهد كلامتان
    شاد باشيد

  10. سلام درود استاد گرانمايه
    درود به زيبايي اراسته شد شهد كلامتان
    شاد باشيد

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا