🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سه گلشن

(ثبت: 219523) آذر 26, 1398 

نمونه شعری در قالب جدید سه گلشن
(تنها قالب مهندسی شده در شعر فارسی که هر سه بخش آغازگر، بدنه و پایانبخش را در خودِ ساختارِ قالب دارد:)

“شعر، زیباترین تریبون است؛ حرف هایی بلند می طلبد/

تا تَسَلّا و مرهمی بشود، شاعری دردمند می طلبد//”

مشکلاتِ زیادِ ما کم نیست. شاعر از زلف یار می گوید/

بچه های طلاق، بد یُمن اند؛ شعرِ بوس و کنار می گوید/

پدری، مدتی ست بیکار است؛ غم گرفتار و تلخ گفتار است/

همسرش باردار و بیمار است؛ از غمِ انتظار می گوید/

دست های لطیفِ بیوه زنی مثل دستانِ پیرمردان شد/

چشمِ پاکِ همیشه پُر شرمش، از غمی بُردبار می گوید/

چار راهِ رفاه، پشت چراغ، دختران، گل حراج کردَه ند و /

گلِ بی عطرِ کاغذی، چیزی، از بدِ روزگار می گوید/

فاصله بین ملت و دولت، راهِ این جلگه است تا قله/

شاعرِ بی غمِ تغزّلباز، باز وصف بهار می گوید/

“شاعران در شبِ ملایمِ شعر فقط از شوق و آرزو گفتند/

عده ای از دو چشم دلبرشان، جمعی از حلقه های مو گفتند/

باز هم دخترانِ گل در دست …. باز هم مردمانِ پایین دست … ./

باز هم شاعران در این بُن بست، غزل از مهرِ ماهرو گفتند . //”

(نکته: سه گلشن می تواند در شکل های سنتی و نو به کار برود و پذیرای حداکثر تنوع در هر سه بخش ساختاری خود است.)

 

 

 

نظرها
  1. سلام و درود بر شما بسیار زیبا و بجا و درد مندانه
    بود عالیست جناب رضا پور سربلند باش و روز به روز شکوفا تر رسا تر سیال تر باشی به اذن الله

    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷🌷

    • محمدعلی رضاپور

      آذر 26, 1398

      سلام و درود و احترام، جناب استاد خادمیان بزرگ🙏
      قدردان شاگردنوازی هایتان هستم. فراوان سپاس🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷

  2. علی معصومی

    آذر 26, 1398

    درود و ارادت
    جناب رضاپور نازنین
    بسیار زیبا و مسئولانه س وده اید

    🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃

  3. جواد مهدی پور

    آذر 26, 1398

    درود بر تعهد قلم توانمندتان استاد

    عالی و آسمانی سرودید

    مشکلات اجتماع و ناکار آمدی مسئولان و بی تفاوتی بعض شعرا در این هنگامه درد و رنج را ، خوب به تصویر کشیدید

    زنده باشید به مهر

    درود ها

    💐🙏👏👏👏

  4. مينا امينی

    آذر 26, 1398

    “شعر، زیباترین تریبون است؛ حرف هایی بلند می طلبد”

    👏👏👏👏👏👏

    زیبا قلم زدید
    قلمتان همواره سبز
    مانا باشید وموفق

    💐

  5. محمدعلی رضاپور

    آذر 26, 1398

    درود و سپاس فراوان از التفات همه ی شما بزرگواران🙏🙏🙏🙏

  6. محمدعلی رضاپور

    بهمن 11, 1398

    سه گلشن،
    قالبی شعری ست که از سه قسمت تشکیل با حداکثر تنوع شده است:
    1- آغازگر
    2- متن
    3- پایانبخش.

    سه گلشن در انواع شکل های قافیه پردازی(وحتی بدون قافیه در کل یا قسمت هایی از شعر) و در شکل های سنتی و نو
    می تواند به کار برود و آنچه در ساختار همه ی شعرهای سه گلشن، بارز است، داشتن سه بخش جداگانه ی تشکیل دهنده ی آن است که با تفاوت در قافیه یا کوتاه-بلندی طول لَخت ها یا … مشخص
    می شود.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا