🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سیب گسِ حوا

(ثبت: 246039) اسفند 18, 1400 

 

خلوت‌تر از هر وقتِ دیگر شهر
ذهنش ولی بازار مِسگرهاست
می‌کوبد از هر سو زبانی سرخ
بر کوره‌ی قلبش چه اَخگرهاست

شاید گناهِ تازه‌ای کرده …
یا خون جهیده روی صورت باز
عاشق شده در کنج قلبش وای …
آورده از شوقش به لب آواز

شاکی زمین بوده ، زمان یا فال…؟
شاهد شده تاریخ ، صدها سال
سیبی که حوّا را فریبش داد
گس بوده و سبز و کمی هم کال

مُهری که بر پیشانی اش خورده
جنگی که از بدوِ تولّد داشت
زخمی که از شلّاق آدم خورد
صبری که ایزد بر دلش می‌کاشت

همچون انارِ سرخِ دلخونی
بر شاخه های خشکِ فصلی سرد
دائم تَرَک می.خورد احساسش
از شرحِ این افسانه‌ی پُر درد

آزادی‌اش مشروط چادرها
مویش طنابِ دار بر گردن
حکمی که در قانون بِشد تصویب
گلخنده را از روی لب چیدن

یاری کن ای تقدیر ، با امّید
ویران شده پل‌ها همه تک تک
بیدار کن ، دنیا زِ خواب قرن
افتاده روی سینه‌ها ، بَختک

بس نیست این افکار پوسیده ؟
ارثی که از اجدادتان بردید … ؟
رختِ سیاهِ مرگِ رویا را …
بر تن کشیده ، هان قسم خوردید ؟

مجنون شده دیگر زبانم لال
بیماری‌اش را هم علاجی نیست
بال و پرش ، بشکسته از تبعیض
آزادی اش را احتیاجی نیست …

 

 

 

 

نظرها 10 
  1. عظیمه ایرانپور

    اسفند 18, 1400

    درود بر شما
    زیباست
    قلمتان سبز🌸

    • ک جلیل پور

      اسفند 20, 1400

      درودها بانوی شاعر

      سپاس از مکث نگاه ارزشمندتان

      مانا باشید به شعر و لبخند 🙏🌹🌱

  2. طارق خراسانی

    اسفند 18, 1400

    آزادی‌اش مشروط چادرها
    مویش طنابِ دار بر گردن
    حکمی که در قانون بِشد تصویب
    گلخنده را از روی لب چیدن

    سلام و درود

    چهار پاره های بسیار زیبایی ست

    در پناه خدا 🌿👏👏👏👏👏👌🌹🌿

    • ک جلیل پور

      اسفند 20, 1400

      درودها استاد خراسانی گرامی

      قدردان حضور و همراهی ناب شما

      هستم 🙏🌹🌱

      پاینده باشید و تندرست

  3. فریبا نوری

    اسفند 18, 1400

    همچون انارِ سرخِ دلخونی
    بر شاخه های خشکِ فصلی سرد
    دائم تَرَک می‌خورد احساسش
    از شرحِ این افسانه‌ی پُر درد

    درود بانو جلیل‌پور عزیز

    سرشار از احساس … سرشار از درد سروده اید

    🌷🌷🌷🌷🌷

    • ک جلیل پور

      اسفند 20, 1400

      درودها بانو نوری نازنین

      حضور و همراهی شما اساتید برایم

      افتخاریست بزرگ

      مانا باشید به مهر 🙏🌹🌱

  4. اسفند 19, 1400

    از چشم‌های تو که نگاه می‌کنم
    خدا
    فاش‌تر لبخند می‌زند
    و عشق
    کودکی خود را
    در میان زنبق‌ها
    به یاد می‌آورد

    از چشم‌های تو که نگاه می‌کنم
    دلتنگی
    تعبیر دیگر ایمان است
    و نسیمی در آبی‌های دوردست
    با نام‌های کوچک ما
    می‌رقصد

    سپاس شاعر🌹

    • ک جلیل پور

      اسفند 20, 1400

      درودها

      سپاس از حضور و همراهی سبزتان

      مانا باشید به شعر و مهر

      🙏🌹🌱

  5. مینا یارعلی زاده

    اسفند 22, 1400

    عالی سرودی بانوجان ، آفرین قلمتان پرتوان 👏👏👏

    • ک جلیل پور

      اسفند 23, 1400

      درود مهربانو جاان

      سپاس از مهر نگاهتان

      مانا باشید به شعر و لبخند 🙏🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا