🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شاهد عشق

(ثبت: 265169) آبان 9, 1402 

 

ﮐﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﮐﻪ ﻧﺸﻨﺎﺳﺪ ﻋﻠﯽ ِ ﻣﺮﺗﻀﯽ
ﺻﺎﺣﺐِ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺣﻖ ﺩﺭ ﻣﺤﺸﺮ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺟﺰﺍ

ﺳﺒﺰﻩ ﻭﮔﻞ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﺎﺯ ﻭﻧﻌﻤﺖ ﺷُﻬﺮﻩ ﮔﺸﺖ
ﺩﺭ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﺭﯾﺸﻪ ﮐﺮﺩ وُ ﺗﻴﻎِ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﻣُﻬﺮﻩ ﮔﺸﺖ

خشم را سر می بُرد حتی میان کارزار
لا فتی الّا علی ، لا سیف ، الّا ذوالفقار

ﺩﺭ ﺍُﺣﺪ ﺟﺎﻥ ِ ﻧﺒﯽ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﻋﻠﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺑِﺪﯾﺪ
ﺑﯽ ﺯﺭﻩ ﭼﻮﻥ ﺷﻴﺮ ﻏﺮّﯾﺪ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺟﺎﻥ ﺩﻭﯾﺪ

ﺟﻦ ﻭﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﻧﺎﻡ ﻋﻠﯽ ﺑﺎﻻ ﺑَﺮَﺩ
ﺩﺭ ﺷﺐ ﻣﻌﺮﺍﺝِ ، ﺍﺣﻤﺪ، ﺑﺎ ﻋﻠﯽ ﺑﺎﻻ ﺭَﻭَﺩ

ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺫﺭﺓ ﺍﻟﻤﺜﻘﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭﺳﺖ
ﺩﺭ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺷﻴﺮ ﺑﻴﺸﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﻭﻣﻬﻤﺎﻥ ﺍﻭﺳﺖ

ﻗﺪﺭﺗﺶ را دارد وُ ﺍﺯ ﺣﮑﻢ ِ ﻗﺎﺿﯽ ﺭﺍﺿﯽ ﺍﺳﺖ
ﺑﺎ ﯾﻬﻮﺩی ﻣﯽ ﻧﺸﻴﻨﺪ ﭼﻮﻧﮑﻪ ﻋﺪﻟﺶ ﻗﺎﺿﯽ ﺍﺳﺖ

او که ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﻧﺜﺎﺭ ﻣﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ، ﺍﻭ ﻋﻠﯽ ﺳﺖ
آنکه ﮐﻪ ﻋﻤﺮی ﺩﺭﺩ ِ ﺩﻝ ﺑﺎ ﭼﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩ ، ﺍﻭ ﻋﻠﯽ ﺳﺖ

ﺩﺭﻣﻴﺎﻥ ﮐﻌﺒﻪ ی ﺩﻝ ﺩﯾﺪﻩ ﻭﺍ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﺮﯾﺴﺖ
مُهرِ ” ﻓﺰﺕُ ﺭﺏِّ ﮐﻌﺒﻪ” ﺷﺎﻫﺪ ﻋﺸﻖ ﻋلیست

ﺑﺮ ﺩﺭ ِ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ی ﺩﯾﻦ ﻫﺮ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﺪ: ﯾﺎ ﻋﻠﯽ
ﻫﺮ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻫﺮ ﻧﺒﯽ ﻫﺮ ﺫﺭﻩ ﮔﻮﯾﺪ: ﯾﺎ ﻋﻠﯽ

 

ﺗﻘﺪﯾﻢ ﺑﻪ ﺁﺳﺘﺎﻥ ﻣﻮﻻ ﺍﻟﻤﻮﺣﺪﯾﻦ
ﻣﻴﺮ ﺯﺍﻫﺪﯾﻦ ، ﺷﺎﻩ ﻋﺎﺭﻓﻴﻦ
ﻭﻋﺸﻖ ﺗﻤﺎﻡ مردان ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ
خرداد 90/آبان 402

 

 

 

نظرها
  1. سلام و درود بر شما
    بسیار عالی
    در پناه مولا

  2. رسول بیرانوند

    آبان 9, 1402

    سلام و عرض ارادت
    ممنونم شاد باشید و سلامت 🌸🌸

  3. سجاد پورخدایار

    آبان 9, 1402

    بسیار عالی،منم ذره وُ ذره پرور علی(ع) است

    • رسول بیرانوند

      آبان 10, 1402

      سلام و عرض ارادت
      شاد باشید و شادکام 💐🌸

  4. “خشم را سر می بُرد حتی میان کارزار
    لا فتی الّا علی ، لا سیف ، الّا ذوالفقار”
    آفرین، هنر ذوالفقار علی را نیکو به وصف آوردید: ” خشم را سر میبرد حتی میان کارزار!”
    ایو الاه احسنت 🙏

    • رسول بیرانوند

      آبان 10, 1402

      سلام و عرض ارادت
      سپاس از نگاهتون
      شاد باشید و سعادتمند 🌺🌺🌺

  5. مهرداد مانا

    آبان 9, 1402

    سلام
    اگرچه فکر می کنم در بیت آخر ، جانب قافیه رعایت نشده است ، و نیز غزل مثنوی از دو وزن پیروی می کند ( یا من آخر شب چنین حس کردم ) اما شعر قوتی بالا داشت و در برانگیختن روح پهلوانی و عقیده موفق بود ( که در نزد پهلوانان ما رایحه ای ولایی دارد و با امام اول شیعیان دمساز است )
    شعر همچنین از نظر انتقال مفاهیم اخلاقی ( چیرگی بر خشم و عدالت ) نیز بسیار موفق عمل کرده است .

  6. رسول بیرانوند

    آبان 10, 1402

    سلام و عرض ارادت
    ممنون از نگاه و نقد شما دوست عزیز و گرامی ، و اینکه وقت گذاشتین و
    راجع به وزن یه بررسی مجدد کردم مشکلی نبود . البته همیشه از نقد و نظرات دوستان و اساتید نهایت استفاده رو میکنم 🌸🌸

  7. برهان جاوید

    آبان 10, 1402

    خشم را سر می بُرد حتی میان کارزار
    لا فتی الّا علی ، لا سیف ، الّا ذوالفقار

    درود بر شما و افرین
    این بیت واقعا زیباست و استادانه سروده شده
    علی یارتان و موفق باشید
    🌺🌺🌺👏👏👏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا