🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شهدِ وصال

(ثبت: 226680) اردیبهشت 26, 1399 

 

.
شهدِ وصال
.
ساقی قدحم پرکرد ، امشب می نابم داد/
.
گیسو به رخ افکنده ، مستانه جوابم داد/
.
از باده شدم سیراب، وانگاه بخوابم داد/
.
هشیارنخواهم شد ، چون سرخ شرابم داد/
.
تشنه ام بر رخِ یار، گاهِ سحر//
.
……حبیب رضائی رازلیقی
.
پ ـ ن
شهید نظر میکند به وجه الله ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
عاشقانه ای در قالب سروش اما به زبان کهن
تقدیم به برادر عزیز استاد رضاپور مبتکر شیوه های نوین شعر

 

 

 

 

نظرها
  1. محمدعلی رضاپور

    اردیبهشت 26, 1399

    درودتان
    استاد بزرگوار!
    بسیار نیک.
    پاینده باشید!
    التماس دعا❤️🙏

  2. محمدعلی رضاپور

    اردیبهشت 26, 1399

    و یک پیشنهاد:
    شاید بهتر باشد
    مصراع یا لخت آخر
    -برای هماهنگی در وزن-
    با همان الگوی کلی سروش،
    ادامه یابد مانند شعر نیمایی،
    البته در عروض سروش،
    گاهی تفاوت وزنی لخت ها بیش تر از این تفاوت در شعر نیمایی است
    اما الگوی کلی
    رعایت می شود.
    بر همین اساس،
    سروشی که بر وزن
    مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن
    (مستفعل مفعولن مستفعل مفعولن)
    است،
    در لخت آخر هم می تواند با همان الگو پایان یابد
    مثلا
    مفعول مفاعیلن
    یا مثلا
    مفعول مفا (مفعول فعل).
    سپاس فراوان
    ❤️🙏

    • محمدعلی رضاپور

      اردیبهشت 26, 1399

      البته
      این شیوه ی شما هم جناب استاد رازلیقی
      جای تامل فراوان دارد
      چراکه در لخت پایانی سروش
      در پی کوبش هستیم
      و این با آشنا دایی،
      بسیار خوب فراهم می شود
      و این شیوه ی شما
      در وزن لخت پایانی،
      بخوبی آشنایی زدایی و ایجاد کوبش می کند
      و
      این جا
      سوالی پیش می آید
      که آیا
      اولویت را به شدت بیش تر در کوبش پایانی بدهیم
      یا حفظ الگوی عروضی وزن

      • محمدعلی رضاپور

        اردیبهشت 26, 1399

        با نگاه به این شیوه ی وزنی
        در لخت پایانی سروش بالا،
        این سوال برایم مطرح شده:
        که اولویت را به کدام بدهیم
        حفظ الگوی عروضی شعر
        یا
        شدت در کوبش پایانی
        با رهایی لخت آخر از الگوی وزنی لخت های پیشین
        ؟
        شاید بهتر باشد
        هر دو روش وزنی را در سروش
        تجربه کنیم
        یعنی سروش هایی
        با هر دو شیوه داشته باشیم.
        خواهان نظر جناب استاد رازلیقی گرانقدر
        و دیگر فرهیختگان….
        🌹🌹🌹

  3. حبیب رضائی رازلیقی

    اردیبهشت 26, 1399

    با سلام و درود خدمت شما استاد عزیزبا آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما
    اتفاقا بنده بسیار در مصرع آخر تردید داشتم
    با عنایت به اینکه زبان شعر کهن است هرچه تمرکز کردم مصرع پایانی را نوعی که شما میفرمایید بنویسم با مصارع بالا جور نمیشد
    یا باید محاوره مینوشتم
    که نازیبا میشد
    یا به صورت شعرنو با قالب های مختلف
    که با زبان کهن که فکرم به جایی نرسید
    البته این شعر در سحر به صورت بداهه به ذهنم آمد
    و بدون ویرایش نوشتم
    حالا به قول شما این هم یک سروش دیگر با شیوه ی دیگر
    ان شا الله در اشعار بعدی
    بازم از شما ممنونم چرا که اشعار نوین حال هوای کسل کننده ی شعرهای یکنواخت را عوض کردید
    علی ع یارت
    🌺🌺🌺

  4. رسول رشیدی راد

    اردیبهشت 27, 1399

    🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  5. سپیده طالبی

    اردیبهشت 28, 1399

    درودها گرانمهر

    زیبا بود و دلنشین
    پاینده باشید و سلامت🌺

    • حبیب رضائی رازلیقی

      اردیبهشت 30, 1399

      سلام خواهر بزرگوار
      شاعره ی فهیم
      سکار خانم طالبی
      ممنونم از توجه و تایید
      موید باشید
      🌺🌺🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا