🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 شکّیّات، مشکوک اند

(ثبت: 230391) مرداد 27, 1399 

#شعر_سبز / #چندآهنگ
به نام
“شکّیّات، مشکوک اند”

هر صبح با صدای تو بیدار می شوم

با خنده های ناب تو

شیرین ترین غزل ها را

خریدار می شوم

قاصدک ها اگرچه بسیارند

می شود مستقیم از تو شنید

می شود دید و می شود بوسید

می توان با تمام جان خندید

آفتابگردان باید بود

به سوی آفتابی ترین مهر

ابرِ کوچنده در عشق

به پای مهربان ترین باران

آن گاه، راحت

آن وقت، پر طراوت

می شود بوسه شد وصال تو را

تو را

خودِ تو را

شکّیّات، مشکوک اند

شطحیّات، گنگ و بی زبان

و از این واژه های نارس، دل می گیرد

و آهسته آهسته می میرد

زندگی، زندگانی

نصیب دلِ زنده است

باید ابر باران زا باشی

باید غنچه باشی و بشکفی با نگاهش

باید بشکافی مِه را

مگر می شود مهر، مهربان نباشد؟!

و باران، مهرباران؟!

شکّیّات، مشکوک اند

مفلوک اند

و در نگاه پاکان، پوک اند

نور، تاریک نیست

نور، اثبات می خواهد چه کار؟!

هر صبح با صدای تو بیدار می شوم

ای سراسر سُرور!

ای بی کران حضور!

ای اولین و آخرین حقیقت غزل!

ای نور!

لبّیک

سلامٌ علیک.

توضیحات

چندآهنگ یا سبز، گونه ای از شعر است که در آن، به جای یک وزن خاص (مثل شعر سنتی) ویا یک وزن کوتاه و بلندشونده و حداکثر کمی مُنعَطِف(مثل شعر نیمایی)،
چند وزن مختلف به کار می رود و بر این اساس هم می توان کلمات و عباراتی را که در وزن اصلی نمی گنجند، در آن گنجانید و هم می توان فضاهای عاطفی‌ مختلفی را با تغییر وزن ایجاد کرد.
چندآهنگ یا شعر سبز، گونه‌ هایی دارد و بطور کلی در میان شعر سنتی و همچنین در میان شعر سنتی و نو و همچنین در میان شعر نو به کار می رود و در گونه ی اخیر، چندآهنگ تر و منعطف تر از شعر نیمایی و موزون تر، قافیه گزین تر،
قاعده مند تر و در یک کلمه، زیباتر از شعر سپید است.

#محمدعلی_رضاپور (مهدی‌)

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. حسن مصطفایی دهنوی

    مرداد 27, 1399

    درود ها
    بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
    سربلند باشید
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. رسول رشیدی راد

    مرداد 27, 1399

    🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  3. امیر جلالی

    مرداد 27, 1399

    هم زیبا بود و هم دلنواز…
    از کوشش و همت شما بسیار خوشحالم …
    داشته های شما ارزشمنداند و این مهم است
    درود بر شما

  4. محمدعلی رضاپور

    مرداد 27, 1399

    سلام و درود و سپاس فراوان از همراهی ارزشمندتان ❤️🙏

  5. علی معصومی

    مرداد 27, 1399

    درود و ارادت
    ارجمند
    ◇◇◇◇
    🌺🌸🌺🌸🌷🌸🌷
    در پناه خدا

  6. مرداد 28, 1399

    سلام و عرض ادب نوشیدم از زلال اندیشه نو و ناب
    سرای شما زنده باشی و سیال رضا پور عزیز سر بلند باشی🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏

  7. محمدعلی رضاپور

    مرداد 28, 1399

    سلام و درود و سپاس و ارادت
    ❤️🙏

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا