🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 صحبت نیکان

(ثبت: 7199) آذر 7, 1397 

« صحبت نيكان »

جان من  قصه ي  نوح(ع) از اثر  قهر خدا  است          

قهر  حق   را  طلبي ، عمر  تو بر آن  باد    است

هيچ گه   قصه ي   طوفان   نـرود   از      يادش          

هر كه  را   آرزوي   لطف  خدا ، بر  ياد   است

سوره ي   نوح(ع)  زِ  دلها   بـبرد   موج  هوس           

وَرنه  بنياد  هوس جو ، زِ  ازل    بر  باد    است

هر  كه  از  صحبت نيكان   جهان ،  پنـد  شنيد           

گـر   بلا   موج  زنـد ،  او  زِ  بلا   آزاد    است

خلق   عالم   همه   نوزادن  و  جوينده ي   شير            

 رو  به  پستانه ي   مادر   رَوَد  و  دلشاد   است

جان  من   غصه ي   دنياي  دنـي   چند  خوري           

نتوان گفت:كه يكي گوشه ي  آن بر باد  است

رو   به  اميد  و  خوشي ، در  ره  دنياي   ديگر           

كه به  توصيف  وصالش5، دل مردم شاد  است

پنجه ي  خون خور دنيا ،كه بُوَد  شكل  عروس           

گر  به  دقت  نگري ،  قاتل   هر  داماد    است

هر  كه  دل  بر كَنَد  از  عِشوه ي6  دنياي  دني           

به   اميد   ره   عقبـي  ،  زِ   جهان   آزاد   است

هر كه  بر حكم و بر اين  مال جهان، دل  نـنهاد          

وقت   برگشتنـش ، از  غصه ي  آن  آزاد  است

هر كه از حكم و از اين  مال جهان،كرد  غرور          

 موقع  رفتنـش   از  كرده ي  خود  ناشاد  است

اي  حسن   صحبت  نيكان   جهان   را   بـشنو           

ورنه  آن  صحبت  دنيا  طلبان ، چون  باد  است

5- رسيدن  به  مقصود       6- ناز – خود نمايي

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (1):