🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 عقل رحمانی

(ثبت: 231536) شهریور 20, 1399 

« عقل رحماني »

بيا فكري به خود بنما، كه خود نادان همي ماني
به ناداني نمي شايد، كه قدر هيچ كس داني
به ناداني اگر ماني ، رديف جمله حيواني
تو را روح بشر دادن ، رديف جمله انساني
رديف جمله انساني، شعور و عقل تو چون شد
چرا در جسم انساني ، به طبق خوي حيواني
نمي داني چرا فكر و زبان و نطق حيواني
چرا صحبت كني دايم، به لفظ و نطق انساني
طريق عقل تو چون شد، مگر در جلد حيواني
به جلد آدمت بينـم ، چه شد آن عقل رحماني
اگر بر رتبه ي انسان، شوي آگه به عمر خود
به عمر خود نمي ماني، دَمي در راه ناداني
به انسانها همي آيد ، سروش از عالم غيبي
كه اين پيوند توحيدس، زِ يزدان تا به انساني
تو را الطاف يزداني ، به انسان رهنما باشد
در اين ره گر نخواهي شد، رَوَي در راه شيطاني
طريق راه يزداني عجب سخت است و دشوارس
ولي آسان بُوَد راه و طريقِ رسم شيطاني
از اول مي نمايند ، ره شيطان به آساني
ولي در آخرش سختـس، بجاي خود فروماني
به چشمت مي نمايد سخت، آن فرمان يزداني
ولي آسان بُوَد آن ره ، اگر تابع به فرماني
دو ره باشد برادر جان ، ره شيطان و راه حق
نمودن اين دو ره بر تو، تو مختاري و خود داني
تمامش اي حسن حرفت، توگفتي آنچه مي داني
شنيدن از كسي باشد، كه دارد عقل سبحاني

٭٭٭
حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (3):

نظرها
  1. رسول رشیدی راد

    شهریور 20, 1399

    🌹🌹🌷🌷🌺

    • حسن مصطفایی دهنوی

      شهریور 26, 1399

      سلام و درود
      لطف دارید
      شادکام باشید
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. سپیده طالبی

    شهریور 20, 1399

    درودها بزرگوار🌺

    • حسن مصطفایی دهنوی

      شهریور 26, 1399

      سلام و درود بانو طالبی
      لطف دارید
      شادکام باشید
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا