🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ماه صیام

(ثبت: 209666) اردیبهشت 17, 1398 

امـروز روز اول ، مـاه صیـام2 شد

خوردن به طول روز، بر آدم حرام شد

خوشبخت وخوش مرام شد،آنکس که تا به شام

چیزی نـخورد و خوردن آن وقت شام شد

فرخنده باد ، طالع3 هر کس که در صیام

ذکر خدا بگفت و فرخنـده نام شد

بدبخت و بد مرام شد آنکس، که در صیام

تهمت بـزد به کس و زبانـش لگام4 شد

ماه صیام ، ماه خداونـد عالـم است

دستور روزه اش که ز خیرالانام شد

تا وحی حق ،به سمع پیامبر نیکو کلام شد

نزدش زِ خلق حق ، چقدر ازدحام شد

پیغمبر(ص) آن کلام خدا را به خلق گفت:

از بهـر خلق ، مسأله ختم الکلام شد

آن امر و نهی حق،که پیغمبر به خلق گفت:

زآن ختم المرسلین ،که به ختم الکلام شد

نظم و نظام روزه ، پیمبـر بگفته است

زآن گفته اش که روزه ،به نظم و نظام شد

ختم پیامبران ، که مسائل به ما بگفت

از بهر ما ، که مسأله ختم الکلام شد

دُرج1 کلام حق ، زِ خدا گفته شد به ما

از بهـر مـا ، به منـزل دُرج کلام شد

خیرالانام رحمت حق را ، به ما رساند

رحمت زِ حق ، به همت خیرالانام شد

فتحی نکرد ، روزه ی واجب هر آنکه خورد

چون روزه واجب است،بهر خاص و عام شد

یک ماه روزه دار ، عبادت ذخیـره کرد

یک ماه عمـر روزه نـداران تمام شد

فریاد از آن جوان،که زِ مستیـش روزه خورد

چون کبکِ مست بُوَد ، زِ مستی به دام شد

مجرم بُوَد هر آنکه در این ماه روزه خورد

یا بهـر عیش و نوش ، پـی فعل خام شد

ماه صیام و آن شب قدرش ، به ذکر حق

همچون طواف کعبه ی بیت الحرام شد

لعنت بـر آن لعیـن ، که به قصد ولی حق

تیغـش برون به قصد علی(ع) ، از نیام2 شد

در روزه هر کسی زِ حرامـی کناره کرد

آن باده ی حلال ، برایـش به جـام شد

هر کس که روزه بود و شب قدر در نیاز

وحـی خدا ، به سوی دلـش چون پیام شد

دولت سـرای عاقبتـش را که می دهند

هـر کس که روزه دار به ماه صیام شد

بهـر دعای آن شب قدرش ، قیام کن

فیضـش بُوَد گهـی که قیامت ، قیام شد

یارب ترحمـی که من از بهـر خلق تو

بـنوشته ام نـصیحت و عمـرم تمام شد

گر فيض حق ، حسن طلبی ، روزه دار باش

بـر روزه دار ماه خدا ، زِ خدا احترام شد

٭٭٭

2- رمضان 3- بخت- اقبال 4- لجام- دهنه

1- صندوقچه 2- غلاف شمشير

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. مازیار نژادیان

    اردیبهشت 18, 1398

    بسیار زیباست🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا