🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 معنی اخلاص…

(ثبت: 235801) بهمن 8, 1399 
معنی اخلاص…

 

مَعنیِ «اِخلاص» را… شیخی برایَم باز کرد
آن چنان نافِذ، که بر مَن کشفِ صدها راز کرد

شَرحِ مَبسوطی از ایمان داد تا روشَن شَوَم
گرچه پیش از گفتگو خود صُحبت از ایجاز کرد

دید مُشتاقَم به دانِستن، و او مُشتاقِ وَعظ…
لاجَرَم از هَر دَری می شُد کلامی ساز کرد

گفتَمَش ای شیخ..‌. دارم من سئوالی از شما…
گفت مَطرح کن سئوالت را… کمی هم ناز کرد!

گفتم انسان در شَریعت، بَسته یا محدود نیست…
میتوان؛ از هر کجا… یا هر زمان، آغاز کرد…

میشود با اِتِکا بر نفس، هر سَد را شکست…
میشود با تکیه بر اِدراکِ خود… اِعجاز کرد‌…

پس چرا در شَرع، می گویند؛ با دین دشمن است…
هر کسی این گونه مَکنونات را… اِبراز کرد؟

شیخ در پاسخ به این پرسش کمی خاموش ماند!
بعد، بیتی خواند از «صائب»، که جان پرواز کرد…

«نیست… کارِ هَر کسی دِل را مُصَفّا ساختن…
باخت چشم آن کس که این آیینه را پَرداز کرد.»

مهران اسدپور

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):