🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 میزان عدل

(ثبت: 7203) آذر 8, 1397 

« ميزان عدل »

اي پسر خوش سِيـر6،گوش  بكن اين كلام         

  ظلم  و  تجاوز  نكن ، تا  بشوي    نيك  نام

صحبت  قرآن  شنـو ، حكمت  خلاق   بين          

حكمت  خلاق  بود ، صحبت  قرآن  به  نام

معجز   قرآن   بـبين ،  كـز   اثـر  آن   كلام        

   مسأله  بهـر  بشـر ،  حل   بـنمايد        تمام

كز اثر حرف حق ، خوانده  بشد  اين  ورق         

  هـر ورقـش  دفتريس ،  آيت    قرآن     تمام

از  دَم  شمشيـر ظلم  ، تا  دَم  ميـزان   عدل         

 چند مسافت كه نيست،نكته بُوَد7 يك كلام

ظلم و تجاوز مكن،عدل زِ خود  پيشه   كن           

گر بكني  اين عمل،كردي عمل  صد كلام

اي عجب از ظلم و جور،خرمن مظلوم سوخت          

   ظلم كِش  خوشه چين، خرمنش آمد به كام

ظلم و جفا هركه كرد ، عاقبتش  خود بديد          

تلخي  زهـر  بدش ، رفت  در  آخـر  به كام

اي  پسر  اين حرف را ،تجربه كن در جهان          

 ظلم هر آنكس نكرد ،شد  به جهان نيك نام

تجربه كردم  من  اين، حرف  بگفتم  تو را          

  باز  بگويـم  به  تو  ، گفتمـت   اين  وسلام

اولش اين ظلم وجور،چون هنري خودنماس         

عاقبت آن كار زشت ،دست تو گيرد  به دام

كار  غلط  اي  پسر ، علم  و هنر  كي  بُوَد           

علم  و هنر  اي  پسر ،  مرد  كند  نيك  نام

شير خدا شد علي ،جنگ وجدل هرچه كرد            

پيـرو  اسلام  بود ، كـرد  جهـادش    تـمام

مير عرب  شاهد است ، بر همه مخلوق حق          

حق  بـشناسد   وِرا  ،  بر  همه   باشد   امام

آنكه بر او خوانده شد ، درس  مسلمان تمام          

آنكه  از  اول  بـشد  ،  بهـر   مسلمـان  امام

اين چه مسلماني است ،كـز  اثـر  مِـهر  آن           

  خالي  و ناقص  بُوَد ، قلب  و  زبانـت  مدام

دين  بشـر  كي  شـود ،  لايق   معبـود2  ما         

 تا  كه زِ  مِهر علي(ع)  مُـهر3  نـگيرد   تمام

درس علي(ع)  لازم است ، بهر طرفدار حق          

درس علي(ع) را بخوان ،اول هرصبح و شام

در  ره  توحيد حق ، رو به  علي(ع) ره  برو          

 رو به علي(ع) گر رَوَي، نيست به راه تو دام

مرد  مسلمان  بـجو، راه  علي(ع) در  جهان         

  تا كه مسلمان شوي، مثل علي(ع)  نيك نام

اي حسن اين شعر تو،گرچه تكامل نداشت            

ليـك  تكامل   دهـد  ، مـردم  خـام  عـوام

٭٭٭

 6- سيرت – عادتها      7- باشد

   1- دوستي- محبت    2-خدا    3- نشان- فرمان

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند :