🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نامت فقط در شهرمان برجاست!

(ثبت: 262060) تیر 29, 1402 
نامت فقط در شهرمان برجاست!

 

نامت فقط بر سر در بازار و دکان هاست
اما شعور فاطمی از ذهن ها منهاست

اینجا تو را تنها برای نوحه می خواهند
بر چشم های کورمان سربند یا زهراست

حال تو را حتی لب شمشیر می فهمد
وقتی حسینت زیر تیغ تیر ها پیداست

اما سپاه سایه ها هرگز نفهمیدند
خورشید خون آلود مغرب باز هم بالاست

تاریک، روشن بود و ما شاید خطا کردیم
حال بد امروزمان از ماست یا بر ماست؟!

نور و سیاهی تا ته دنیا هم آغوشند
اما یکی از این دو تا، در انتها تنهاست

روزی همین خورشید هم خاموش خواهد شد
شاید سیاهی حاکم پیروز این دنیاست

پیکی به سوی کربلا از ما خبر می برد:
اینکه لوای ظلم تا دنیاست پا بر جاست

 

 

 

 

نقدها
  1. مهرداد مانا

    تیر 29, 1402

    سلام
    دقیقا این شعری ست مکتبی که می تواند رسالت واقعی یک شاعر متعهد را به همه ی ما _ اگر داعیه ی انجام وظیفه داریم _ نشان دهد . و راه و بیراه و بدراه را مشخص نماید . شاعر به چند مورد اشاره کرده است :

    سوگواری منفعلانه :
    که عزادار یک تراژدی تلخ باشیم . بی آنکه آن تراژدی برایمان هزینه ای ایجاد کند و موجب تغییراتی شود . فرزدق به امام حسین گفته بود : قلوبهم معک و سیوفهم علیک ( دلهاشان با توست و شمشیرهاشان بر تو ) و همین جماعت ترسو آن واقعه ی تلخ را رقم زدند و حق را در بزنگاه کربلا تنها گذاشتند :

    اینجا تو را تنها برای نوحه می خواهند
    بر چشم های کورمان سربند یا زهراست

    سوگواری فاعلانه: اگر سخن امام ششم شیعیان را بپذیریم که ” کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا ” پس ما می توانیم با الهام از فعل امام حسین و یارانش هر زمان حضوری جدی در تاریخ داشته باشیم . اما عملکرد ما _ من نوعی _ به گونه ای ست که تنها برای سر بریده ی امام و دل شکسته زینب و گلوی دریده ی طفل شیرخواره به سر و سینه می زنم . اما برای صدها و هزاران کربلا که جلوی چشمم رخ داد ، هیچ کاری جز نگاه کردن ندارم . و این ردایی ست که شایسته ی شیعه نیست . چرا که تا پیش از انجمادی که در افکار رخ داد ، شیعه همواره اپوزیسیونی پرشور در تاریخ خاورمیانه بوده است و استخوانی در گلوی ستمکار و ریاکار …

    دیالکتیک :

    هگل می گفت هیچ چیزی ثابت و
    پابرجا نیست و همه چیز در حال دگرگونی ست. علت این دگرگونی این است که تضادها در هم حل شده و تضادهای جدیدی به وجود می آورند . هگل این فرآیند را دیالکتیک می نامید و معتقد بود که دو مرحله دارد :

    مرحله اول تز نام دارد که باعث واکنش نیروهای مقابل شده که انتی تز نام دارند . در نتیجه تز و
    آنتی تز دست به یقه می شوند و از هردو عناصری به دور ریخته می شود و عناصری از هردو می مانند . و حالتی جدید را به وجود میاورند که سنتز نام دارد .

    مرحله ی دوم :
    از آنجا که سنتز هم وضعیت جدیدی ست پس در خود تضادها و تعارضات جدیدی به وجود می آورند و داستان تز و آنتی تز و سنتز مجددا تکرار می شود . و همینطور تا به آخر .. اندیشه ها .. ادیان .. هنرها .. علوم .. نهادها …و…

    به همین جهت پس از هگل ، دیالکتیک به قانون
    تحول معروف شد . هگل معتقد بود که باید همگان اینرا بپذیریم که قرار نیست هیچ چیزی تا ابد ثابت و بی تغییر باقی بماند . برای درک بهتر مطلب چند مثال می زنم :

    در زمان پهلوی ، انقلابیون خود را اصلاح طلب می نامیدند . اما بعد از پیروزی انقلاب آنها چسبیدند به ایده ی خود و اصولگرا شدند .
    و اینبار منتقدین آنها خود را اصلاح طلب نامیدند . وقتی اینها هم به پیروزی برسند بازهم همین وضعیت به وجود خواهد آمد . یعنی مخالفین همین اصلاح طلبها ، اصلاح طلب خواهد شد .

    یا شعر کلاسیک زمانی حاکم ادبیات بود . اما
    این شعر دیگر جوابگوی احساسات جدید برخی از منتقدان نبود . و شعر نیمایی بوجود آمد که هم نو بود و هم کلاسیک . بعدش شاملو آمد و شعر سپید گفت . اما شعر شاملو هم به سرعت جایش را به شعرگفتار و موج نو داد . در واقع سنتز از دل خود تز بر می آید و موجب سنتز می شود . این تغییرات در همه ی پدیده ها وجود دارد . و هگل می گفت این تغییر تا
    زمان رسیدن به خودآگاهی ادامه دارد .

    در این شعر خواسته یا ناخواسته به این قانون اشاره شده است که ظلم بوده و خواهد بود ( همچنان که اعتراض نیز بوده و خواهد بود ) :

    نور و سیاهی تا ته دنیا هم آغوشند
    اما یکی از این دو تا، در انتها تنهاست

    نومیدی :

    شاعر اما ناامیدانه پیکی را از جانب مردم عصر به کربلا می فرستد ( مسیر پیک از سمت مردم است به امام ) تا بگوید انگار راه و رسم شما و آرزوی شما را محقق نمی کنند و :

    پیکی به سوی کربلا از ما خبر می برد:
    اینکه لوای ظلم تا دنیاست پا بر جاست

    و البته تاکید آن بر دنیوی بودن ظلم است و امیدی در خفا که ظلم مینوی نیست .

    …….

    از اینها که عبور کنیم ، شعر همچنانکه در محتوایش استوار و افراشته می نماید، در نمای خود نیز چیزی از شاعرانگی فرو نگذاشته . شاعر با تلمیح از ماجرای کربلا ، اثری زیبا را آفریده که خود صدایی زینبی ست . اشارتهای شاعرانه در آن کم نیستند : ( سپاه سایه ها / خورشید خون آلود / و … )
    و نیز فرازهایی مثل : تاریک ، روشن بود
    و جدال نور و سیاهی در شعر که شاید خود الهامی مانوی باشد . و از همه مهمتر شجاعت شاعر در بیان دیدگاهی که قطعا مطلوب قرائت های رسمی نیست و از همه مهمتر جرقه ی امیدی که در این زمانه می زند : ” شاعران همچنان وارثان آب و خرد و روشنی اند ”

    مانا

    • لیلا صالح

      تیر 29, 1402

      مگر با غم گل ما را سرشتند

      که شادی با دل ما آشنا نیست!

      سلام و درود فراوان به استاد ارجمندم.

      از نقد و نظر شما و لطف بیکرانتان سپاسگزارم.

      ممنون که به خوبی درکم کردید و آنچه بر دلم سنگینی می کرد را بر قلم روان ساختید.

      اما واقعا آیا روزی لوای ظلم زمین گیر می شود؟

      هنوز هم احساس خفگی می کنم و سینه ام سبک نمی شود.

      خدا حفظتان کند.

      در پناهش پایدار باشید.

      یا هو.
      🌹🌹

  2. اکبر رشنو

    تیر 30, 1402

    درودها بسیااا ر🌹🌹🌹🌹

نظرها
  1. طارق خراسانی

    تیر 29, 1402

    سلام بر لیلای عزیر
    دخت ادیب و گرانمهرم

    عازم سفر بودم و به صورت اتفاقی سری به سایت زدم
    اینکه خواننده این اثر نفیس می باشم از لطف خداست
    غزلی که تا ابد چون خورشید بر آسمان ادب ایران کنار نام لیلا صالح خواهد درخشید

    در پناه خدا سلامت زی 🌱🙏🌹👌👌👌👌👌👌🌹🙏🌱

    • لیلا صالح

      تیر 29, 1402

      سلام به استاد عزیز و پدر مهربانم.

      از حضور شما خرسندم و خدا را شکر که هنوز هم زینت بخش محفل ادبی سایت پاک هستید و مشوق شاگردتانید.

      خدا حفظتان کند.

      در پناه خدا برقرار باشید.

      یا هو.

      🌷

  2. محمدعلی رضاپور

    تیر 29, 1402

    احسنت
    سلام و درود و خدا قوت
    اجرتان با امام حسین

    • لیلا صالح

      تیر 29, 1402

      سلام و درود بر شما مهربان برادرم.

      سپاس از لطف و محبت شما.

      در پناه خدا سلامت باشید.

      یا هو 🌷

  3. محمدعلی رضاپور

    تیر 29, 1402

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و درود

    حسینه ی مجازی شعر پاک به مناسبت ماه محرم حسینی در انتظار همراهی شما بزرگواران است.

    امید که با اشعار و مطالب ارجمندتان، حسینیه ی شعر پاک را، رونق افزا باشید!
    اجرتان با مولا حسین علیه السلام

    نشانی حسینه ی مجازی سایت 👇

    https://sherepaak.com/261937/—-

  4. اکبر رشنو

    تیر 30, 1402

    درودها بسیاااار🌹🌹🌹🌹

    • لیلا صالح

      مرداد 13, 1402

      سلام و درود بر استاد بزرگوارم.

      سپاسگزارم از حضور گرانقدر شما مهربان.

      در پناهش برقرار باشید.

      یا هو.🌹

  5. سلیم حمادی

    شهریور 13, 1402

    بانو لیلای شاعر و هنرمند
    باخواندن این سروده از شما دانستم که با شاعری چیره دست بنام لیلا صالح روبرو هستم که حرف برای گفتن فراوان دارد
    درود،،🌹🥀

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا