🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 همچنان می‌نویسد

(ثبت: 266622) دی 11, 1402 

 

خسته نخواهد شد یقینأ این قلم که …
هرگز نرقصیده به ساز هر ستم که …

نایش پُر است از جوهر ناب حقیقت
بی‌ترس دارد می‌نویسد دمبدم که …

از چرخ در گِل رفته‌ی ارابه‌ای پیر
یا مَرکبی سر‌در‌گم از صد پیچ و خم که …

از جاشویی دریا زده هنگام طوفان
کِز کرده در کنج نمور یک بلم که …

از هر کجا آبادِ اینک گشته ویران
از پایتختی گُم شده در دود و دم که …

از دختران خیزش شهریوری پیش
وقتی که گردیدند با هم، هم قسم که …

از زخمهای کهنه‌ سر بازی که خون ریخت
بر خاطری آزرده از درد و ورم که …

از هر کسی که دوش او باری‌ست سنگین
از کوله‌برهایی دلیر و محترم که …

تاریخ تشکیل گسل را می‌نویسد
بر روی دیوار عریض ارگ بم که …

پُر کرده صحن صفحه را از رنج مردم
از هر که مانده در فضایی لاجرم که …

دوری نمی‌جوید به تهدید از نوشتن
با اینکه گردد به تبانی متهم که …

 

 

 

نقدها
  1. معین حجت

    دی 11, 1402

    بنده معتقدم دلایل فاصله‌گیری بخشی از نسل جوان با شعر کلاسیک (موزون) عبارت است از : ثقیل بودن، کهنگی و پیچیدگی زبان تعدادِ کثیری از این گونه اشعار …
    همچنان شاهدیم که بسیاری از شاعران معاصر اصرار بر این دارند تا با همان زبان چند صد و بلکه چندین قرن پیش به سرودن شعر سنتی و موزون بپردازند حال آنکه در زبان محاوره‌ای و عامیانه بسیاری از کلمات، اصطلاحات و ترکیبات دیگر استفاده نمی‌گردد و نسل کم حوصله‌ی امروزی نیز حاضر نیست در لغت‌نامه‌ها و مراجع معتبر به دنبال کشف معانی بپردازد لذا از خواندن چنین اشعاری اجتناب می‌کند…
    هر چه شاعر با توجه به توانایی شاعرانه‌اش بتواند در حین استفاده و به کارگیری انواع آرایه‌های شعری و البته آشنا زدایی، سروده‌اش را از یک سری کلمات کهنه که نه در نثر امروزی و نه در صحبت‌های روزمره دیگر کاربردی ندارند عاری نماید قطعاً سروده او از مقبولیت بیشتری برخوردار خواهد شد برای مثال استفاده از مخفف‌های (ز) و (ار) به جای (از) و (اگر) یا به کارگیری کلماتی مثل (همی)، (اندر) و … در شعر امروزی چندان شایسته و مقبول نیست آنکه از استعداد ناب شاعرانه برخوردار است به راحتی قادر خواهد بود تا با بسیاری از کلمات، اصطلاحات و ترکیبات رایجِ کوچه و بازار و البته تلفیق سنجیده آنها با یک سری کلمات فاخر ادبی که هنوز در نثر امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد شعری در خور و عامه پسند را بسراید که البته چنین سروده‌ای اگر تمامی اصول یک شعر خوب را دارا باشد قطعاً مورد توجه خواص و اُدبا نیز قرار خواهد گرفت …

    نویسنده : معین حجّت

    • طارق خراسانی

      دی 11, 1402

      سلام حضرت استاد حجت

      در نقد اگر رو در واسی صورت بگیرد نقاد نمی تواند به خوبی موضوعی را نقد کند برخی هم برای خالی کردن عقده های خود از واژه هایی زشت و نا هنجار در نقد خود استفاده می کنند بنده به شدت به شما ارادت داشته و دارم و اجازه میخواهم حرف دلم را بزنم.
      جناب نیما شعر نو. را ارائه داد و گروهی پیرو پیدا کرد و نه او بل پیروانش علیه شاعران کلاسیک سرا تا توانستند ناسزا گفتند و نو و کهنه شعر از آنجا مد شد.
      در صورتیکه کهن ترین قالب شعر فارسی که متاسفانه منبعی را هم نمی توان پیدا و ارائه کرد به دلیلی که عرض خواهم کرد همین قالب شعر نو است، زیرا اولین شاعر پارسی گوی ما شعر را با وزن های مرسوم شروع نکرده است بلکه همین شیوه ای که در شعر نو دیده می شود از وادی نثر به نظم پا نهاده.
      بی هیچ شکی کار نیما ارتجاع ادبی یوده است ولی ارتجایی بسیار عالی و خوب و آن بنده خدا هیچگاه نگفت تو کهنه سرایی و به زبان قرن سوم و چهارم شعر می‌گویی و نه شعر کلاسیک را رد کرد.
      استاد گرامی الان در دانشگاه های ادبیات ما همین حرف ها را می زنند.
      قبول داریم زبان شعر کلاسیک بسیار تغییر کرده و نو شده و عالی ست ولی به این نکته باید عنایت داشت شاید شاعری مانند زنده یاد حیدر یغما شاعر نیشابوری ظهور کند و اصلا سواد ادبی هم نداشته باشد ولی خواسته باشد حرف دلش را بزند و به عبارتی بهتر آنچه را که در جامعه ی زمان خود می بیند را بیان کند اینجاست که مته روی خشخاش نباید نگذاشت و او را آزاد رها کرد تا به هر شکلی دوست دارد شعر روز خود را بگوید.
      در اکثر سایت های ادبی بحث های کهنه و نو خیلی مطرح می شود و این چندان زیبا نیست اگر لازم است نقدی صورت بگیرد چه بهتر. است در خصوص زبان سلیس فارسی صورت بگیرد و شاعران ما از استفاده لغات عربی تا حدامکان دوری جویند.
      سوال می کنم کدام شاعر عرب زبانی در ابیات خود از واژه های فارسی استفاده کرده است؟
      ارادتمند شما و همه عزیزانم

      • معین حجت

        دی 11, 1402

        درود استاد طارق عزیز…
        بسیار خوشحال شدم که شما وارد این بحث شدید من نیز ارادت خاصی به شما دارم، اما آنچه را که در این مقاله ذکر کردم در حقیقت با کلام شما منافاتی ندارد این حقیر خودم از طرفداران شعر کهن هستم لیکن اگر مطالبی را که ارسال کرده‌ام با دقت مطالعه بفرمایید تاکید من بر این است که شاعر امروزی برای آنکه بتواند مخاطب جوان و نسل امروزی را به شعر خوانی و ادبیات علاقمند کند بهتر آنست که زبانش را به زبان این نسل نزدیک‌تر کند و بدین صورت بعد از ترغیب گردیدن نسل جوان به شعری که زبانی آشنا دارد به مرور و خود به خود این نسل نیز به سمت شعر فاخر کهن سوق داده می‌شود…
        در مورد لغات عربی نیز خدمت شما عرض کنم که بهتر است در این زمینه تعصّب نداشته باشیم چراکه، چه دوست داشته باشیم یا نه زبان ما سال‌های مدیدی‌ست که با عربی درآمیخته است اما من هم مثل شما معتقدم تا جایی که امکانش هست و به فخامت سروده لطمه وارد نمی‌شود بهتر است از مترادف‌های پارسی استفاده نماییم …
        🙏🙏🙏💐💐💐

نظرها 14 
  1. درود ببر شما
    و قلمتان
    عالی بود🍃

    • معین حجت

      دی 11, 1402

      درود بانو ایرانپور…
      سپاس از لطف شما…بزرگوارید 🙏💐

  2. احسنت بر استاد زرین قلم
    جناب معین حجت
    در پناه خدا از هر گزندی در امان باشید
    👏🌺🌹👏🌸🌹🌿🍃

    • معین حجت

      دی 11, 1402

      درود و عرض احترام بانو خیاط‌پیشه گرامی…
      سپاسگزارم از محبت‌های همیشگی‌تان به این حقیر 🙏🙏🙏💐💐💐

  3. صفا یغمایی

    دی 11, 1402

    درودبرشما جناب حجت بزرگوار
    بسیارزیبا ودلنشین بود.هم ازشعروهم ازمطلب ارسالی‌تان مستفیض شدم.
    موفق باشید.
    🌺🌺🌺

    • معین حجت

      دی 11, 1402

      درود جناب یغمایی گرامی…
      نظر لطف شماست…بزرگوارید 🙏🙏🙏💐💐💐

  4. علی معصومی

    دی 11, 1402

    درود بر دوست عزیزم
    جناب سرکش کرمانی نازنین
    شک ندارم که قلم استوارش هیجگاه خسته نمی شود
    سرکشی (در دو معنی متفاوت) با خستگی منافات دارد
    ارزومندم این ذهن جوشان ادامه یابد
    و قلم استوارش رقصانتر
    ♡♡♡♡
    🌺🍃🌺🍃🌺🍃

    • معین حجت

      دی 11, 1402

      درود و عرض ارادت فراوان به دوست عزیزم استاد مهندس…
      زنده باشید رفیق…
      نظر لطف شماست 🙏🙏🙏💐💐💐

  5. احسنت
    سلام و عرض دوستداری

    • معین حجت

      دی 11, 1402

      درود و عرض ارادت🙏🙏🙏💐💐💐

  6. طارق خراسانی

    دی 11, 1402

    سلام و درود

    بسیار عالی ست
    لذت بردم استاد

    در پناه خدا 🌱🌹👌👌👌👌👌👌🌹🌱

    • معین حجت

      دی 11, 1402

      سلام و عرض احترام …
      سپاسگزارم استاد طارق گرامی…
      🙏🙏🙏💐💐💐

  7. فریبا نوری

    دی 13, 1402

    درود ها
    مضمون را بیشتر از ساختار دوست داشتم با فحوای کلامتان در بخش نقد مبنی بر ضرورت ارزیابی و در نظر گرفتن نیازهای روز توسط شاعران چه کلاسیک چه غیر کلاسیک موافقم اما ارزش نیاز و سلیقه برابر نیست. سلیقه همان مد است و مد عوض می شود کما اینکه مد به کار رفته در این شعر در انتخاب و نوع پردازش ناتمام در ردیف غزل، زمانی خیلی روی بورس بود الان حقیقتا نیست. اما محتوای شعر و زبان درونی آن بسیار منطبق بر نیاز روز است.

    • معین حجت

      دی 13, 1402

      درود و عرض ادب بانو نوری گرامی …
      خوشحالم از حضور مجدد شما پس از مدتی غیبت …
      به عقیده این حقیر اینگونه ناتمام گذاری در مصرع چنانچه با محتوایی غنی و ساختاری کاملا حساب شده صورت بپذیرد هرگز از مد نخواهد رفت…
      در مورد سلیقه یا همان مد نیز باید خدمت شما عرض کنم که شخصا اعتقاد بر این دارم اگر شاعری بخواهد شعرش ماندگار گردد و هم و دچار زمان زدگی نگردد بهتر است زبان شعرش تلفیقی سنجیده و حساب شده از زبان فاخر ادبیات گذشته و حال باشد بودن استفاده از یکسری اصطلاحات و ترکیباتی که دیگر کاربردی در نثر و صحبت‌های روزمره ندارند …
      و در ضمن اولویتم همیشه در سرایش، نیاز جامعه است که البته متأسفانه ثابت شده است که در این مرز و بوم این نیازها هرگز نه تمام می‌شوند و نه چندان تغییر می‌یابند …
      🙏🙏🙏💐💐💐

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا