🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
اینک که عصر، عصرِ عجیبِ مجازیست
احساسهای ما همه اسباب بازیست
دیگر کسی پیام حضوری نمیدهد
هرگز رفیق، درس صبوری نمیدهد
پایان گرفته رونق هر روز زندگی
برگشته این زمانه به دوران بردگی
دنبال تایری نَدود کودکی به ذوق
کوتاه گشته از سر هر کوچه دستِ شوق
وضع هوا به متن خبرها سؤالیست
دیوار و در به حدّ زیادی زغالیست
ترسیده است قاصدک از بادهای سخت
آسوده نیست دخترکی در سرای بخت
از یاد رفته قصّهی پندِ پنیر و زاغ
آموزگار هم که ندارد دل و دماغ
باید به آلبوم قدیمی نظر کنم
وقتش شدهِ به عهد جوانی سفر کنم
پیدا کنم ستارهی آمال خویش را
موی سیاه گم شده در باغ ریش را
بردارم از مقابلم آنچه که سد شدهست
ظاهر شوم به شکل زمانی که رد شدهست
برخیزم از مسیر کهولت در این مجال
بُگریزم از مقابل جادوی انفعال
از عمق جان، سلام به اهل محل کنم
محکمتر از همیشه، خودم را بغل کنم
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (11):
آبان 1, 1402
درود جناب حجت شاعر استادشعر بسیار خوش مضمون و پر محتوایی خواندم خیلی متنوع وسرشار از پندار و کردار نیک شاعرانه
پایان بندی عالی درود
(از عمق جان، سلام به اهل محل کنم
محکمتر از همیشه، خودم را بغل کنم)
معین حجت
به قدر پر کاهی به قول استادی در قافیه ی این بیت
(پایان گرفته رونق هر روز زندگی
وارد شدهِ زمانه به کانون خستگی)
می توان اختلاف سلیقه داشت هر چند حرکت هجای قافیه به درستی رعایت شده است (دگی و تگی) اما دست شاعر در این قافیه (دوتایی) باز است به طور مثال من قافیه ی( زندگی و دوندگی) را(صرف نظر از رعایت وزن بیت که امری ضروری است) به قافیه( زندگی و خستگی) ترجیح می دهم
بدیهی است که با اندک تغییری می توان به کیفیت مورد نظر رسید این انتظار در رویکرد شعر متن محور است در اجرای ترانه مانعی ندارد چه ملودی بر روی تکیه های آوایی است
در هر حال انتخاب شاعر ارجح است به ویژه که شاعر بیت مورد نظر( معین حجت) استاد ادیب و آشنا به اصول و قواعد و ظرافت ها و آرایه هاست ارادت و سپاس
پاسخ
آبان 1, 1402
سلام و عرض احترام دارم خدمت ادیب گرانقدر استاد یزدانی …
در ابتدا باید مراتب سپاس و قدردانی خودم را بابت دقت نظر و لطفی که به حقیر دارید ابراز دارم …
آنچه شما می فرمایید در با کیفیت تر گردیدن قافیه کاملا صحیح است و من نیز بر این امر واقف بوه ام که دو کلمه ی خستگی و زندگی از کلمات خسته و زنده بر گرفته شده اند و ( گی ) به آنها الحاق گردیده است لیکن این طور کلمات را همان گونه که در یک غزل می توان با وجود ایراد قافیه فقط بک بار استفاده نمود در مثنوی هم اگر یک بار به کار برده شود بلا مانع است گرچه معتقدم ( گی ) در این کلمات خاص چنان در آمیخته است که کلماتی واحد را ساخته است و چون در تعریف قافیه رَویّ یک حرف به اضافه یک حرکت ملاک است لذا رویّ را میتوان کسر به اضافه ( گ ) قلم داد کرد…
من نیز در بیت مورد نظر چون همیشه برایم غنای معنای مورد نظرم اولویت دارد کاملا آگاهانه از این قوافی استفاده نموده ام …
در مبحث قافیه هر چه شاعر بتواند از قافیه با کیفیت تری استفاده کند قطعا بهتر است مثلا اشکال ندارد که شاعر کلمات شهادت را با خشونت و کراهت قافیه کند اما نکوتر آن است که دو حرف با یک صدا مشترک گردد و شهادت با عبادت و ارادت هم قافیه شود و همچنین خشونت با دیانت و خیانت …
باز هم از شما که باعث مطرح شدن این مبحث شدید سپاسگزارم …🙏🙏🙏💐💐💐
پاسخ
آبان 1, 1402
البته به لطف دقت نظر شما جناب یزدانی، بیت را بدین شکل تغییر می دهم :
پایان گرفته رونق هر روز زندگی
برگشته این زمانه به دوران بردگی
پاسخ
آبان 1, 1402
درود بر شما جناب دوست
در موردی که مثال فرمودید( از شهادت و خشونت و کراهت) گاهی هجای اساس حرکت قافیه را بنابر پایانه دو حرفی بگیریم فرمایش شما را قبول دارم بله عرض کردم که شما آگاه به اصول و قواعد هستید همین علت خاصی داشته است از قبیل آنکه شاید این شعر سفارش اجرا داشته است به نظرم بهتر شد قافیه بدون تغییر زندگی زیرا اساس قافیه مثلا خستگی و شکستگی و اینها را هم مستقل می دارد
از تعامل با شما لذت بردم ارادت و سپاس
پاسخ
آبان 1, 1402
🙏🙏🙏💐💐💐💐
پاسخ
آبان 2, 1402
سلام
توی مهمانیها می گفتند آنکه خاص تر و اشرافی تر است ، دیرتر می آید که التفات عموم را برانگیزد . در شعر نیز قافیه واقعا خاص است . از این رو در قفا می آید که در ذهن بماند . ( با توجه به اینکه ردیف حتا اگر جملیه باشد ، باز مستقل نیست و به قافیه اقتدا می کند ) برای همین کوچکترین لغزش یا شبه لغزش در قافیه را حتا مردمان عادی هم متوجه می شوند . از آن جهت شبه لغزش گفتم ، که در واقع به علت کثرت استعمال بین زندگی و خستگی کمتر کسی ست که مقفی نمودن این دو را لغزش بداند و همانطور که استاد جوینده فرمودند ، بحث سلیقه است و ارجحیت زیباتر بر زیبا . برای همین نمی توانم بگویم لغزشی سر زده بلکه شبه لغزش است . یعنی زیباست اما راه زیباتر شدن داشت .
پاسخ
آبان 2, 1402
درود مهرداد عزیز …
بله دقیقا همین طور است که شما می گویید لذا من هم برای رفع شبهه مصرع را تغییر داده ام …
حرف حساب را باید پذیرفت😊🙏💐
پاسخ
آبان 1, 1402
برخیزم از مسیر کهولت در این مجال
بُگریزم از مقابل جادوی انفعال
از عمق جان، سلام به اهل محل کنم
محکمتر از همیشه، خودم را بغل کنم
سلامحضرت استاد
هرچه از زیبای این مثنوی بگویمکماست
خدا شما را برای ما حفظ فرماید
در پناه خدا 🌱🌹👏👏👏👏👏👏🌹🌱
پاسخ
آبان 1, 1402
سلام و عرض ارادت فراون استاد طارق …
سپاسگزارم …
تشویق شما همیشه باعث دلگرمی این کمترین است …
🙏🙏🙏💐💐💐
پاسخ
آبان 1, 1402
بردارم از مقابلم آنچه که سد شدهست
ظاهر شوم به شکل زمانی که رد شدهست
درود بر شما
خیلی زیباست
فقط قافیه در بیت دوم رعایت نشده🌹
پاسخ
آبان 1, 1402
سلام بانو ایرانپور گرامی …
سپاس …
اگر دقت بیشتری بفرمایید قافیه در بیت دوم صبور و حضور است و ( ی ) حرف الحاقی و ردیف نیز (نمی دهد )که کاملا صحیح می باشد …
پاسخ
آبان 1, 1402
عذرخواهی می کنم
اشتباه تایپی بود
می خواستم بنویسم بیت سوم
در بیت سوم
“گی” جزو حروف الحاقی ست
پاسخ
آبان 1, 1402
درود مجدد…
در مورد بیت سوم توضیحاتی جامع در بخش نقد داده ام لطفا مطالعه بفرمایید، این کار کاملا آگاهانه صورت پذیرفته است
پاسخ
آبان 1, 1402
از عمق جان، سلام به اهل محل کنم
محکمتر از همیشه، خودم را بغل کنم
درود بر شما استاد حجت گرامی
لبریز از نو اوری و روشنگری
دستمریزاد
🌺🌺🌺👏👏👏❤️❤️❤️
پاسخ
آبان 1, 1402
سلام و عرض احترام جناب جاوید …
سپاس از حضور و نظر لطف شما 🙏🙏🙏💐💐💐
پاسخ
آبان 1, 1402
درودها بر شما
جناب سرکش کرمانی
استاد معین حجت نازنین
♡♡♡♡
اینک که عصر عصر عجیب مجازی است
💐👏👏
پاسخ
آبان 1, 1402
درود مهندس معصومی …
سپاس از حضور و نظر لطف شما دوست فرهیخته ام🙏💐
پاسخ
آبان 1, 1402
جناب حجت ارجمند
سروده های شما را مرتب می خواهم و به قلم زرنگار شما احسنت می گویم.بامید روزهایی که آرامش و زیبایی بهاری
در پناه خداشادکام باشید
👏🌷🌹❤️😔 💐🌿🍃
پاسخ
آبان 1, 1402
درود بانو خیاط پیشه گرامی و بزرگوار …
حضور و نظر لطف پیشکسوت فرهیخته ای همچون شما باعث دلگرمی این کمترین است …🙏💐
پاسخ
آبان 1, 1402
درودجناب آقای حجت اثر زیبا ودلنشینی رامیهمان صفحهی ارجمندتان بودم.دستمریزادوموفق باشید.🌺🌺🌺
پاسخ
آبان 1, 1402
درود جناب یغمایی بزرگوار…
سپاسگزارم…لطف دارید🙏💐
پاسخ
بستن فرم