🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 پریشانی

(ثبت: 5839) فروردین 26, 1397 

پریشانی

از آنجایی که یک عمر است در دنیا پریشانم

و تکلیف خودم را بین عقل و دل نمی دانم

دلم می خواهد امشب بر در میخانه بنشینم

که عمری تشنگی را با دو سه پیمانه بنشانم

غبار راه مستان را به چشمم توتیا سازم

اگر چه در حقیقت خود غبار راه مستانم

غبارم، آرزو دارم که بر میخانه بنشینم

مرا در کعبه یا بتخانه جایی نیست، می دانم

گناهی نیست رندان را که دوری می کنند از من

که آنان نیک می دانند، بد آلوده دامانم

میان مستی و رندی، به مستی زوی آوردم

که رندی کرده ام یکچند و همچون سگ پشیمانم

مرا در کوی رندان بس که خوارم، خار می بینند

هم از این روی من از کوچه ی رندان گریزانم

اگر مجنون بی سامان علاجی داشت مستی بود

علاجم چیست اکنون که نه سر مانده نه سامانم؟

نه عقلی هست تا با آن توانم چاره جویی کرد

نه زوری مانده در بازو که حق خویش بستانم

به مستی عهد بستم پس وفا از من چه می جویی؟

که خود پیمانه را بشکسته ام، چون است پیمانم؟

برو تکلیف خود را با خدای خویش روشن کن؛

چه می پرسی؟! که من تکلیف خود را هم نمی دانم!

در این دریای نا آرام، آرام از که می جویی؟

تو در کشتی نشسته، من اسیر دست طوفانم

ندانستم که با سنگین دلان، پیمان خطا باشد

ندارم چاره ای پس بر خطای خویش، می مانم

۹۷/۰۱/۲۶ مرتکب شدم…《خلو دخو 》
#رضـــــازمانیـــــاݩ‌قوژدی

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. علیرضا آیت اللهی

    فروردین 28, 1397

    سلام

    نخستین شعری است که از جناب عالی می خوانم

    روان و زیباست و

    شکوه از جهان هستی و اشاره ای نیز به معشوق اینجهانی که از اصیل ترین سوژه های ادبیات فارسی هستند .

    ماشاء الله به این طبع روان و حتٌی سیٌال

    میتوانست فقط عارفانه باشد

    برخی ابیات مثل بیت پنجم را می شود عوض کرد و آنهم البته نه امروز ؛ بلکه به موقع خود

    خوشحالم که به این شعر برخوردم و آنرا خواندم

    بهره مند شدم

    افزون باد

    • رضا زمانیان قوژدی

      فروردین 28, 1397

      سلام و درودتان باد.

      بنده هم خوشحالم که دست کم ناراضی نیستید

      و متشکرم از نقد خوبتان.البته که اشکالات بسیاری دارم و اگر همت شما عزیزان نباشد در گوشزد کردن اشکالات هیچ گاه امید اصلاح شان نمی رود. 

      بازهم  تشریفات بیاورید و مرا از راهنمایی ها و نقدهایی خردمندانه تان بهره مند فرمایید.

      سپاس

  2. طارق خراسانی

    فروردین 30, 1397

    سلام و درو بر جناب زمانیان عزیز

    غزل زیبایی ست

    استفاده کردم

    در پناه خدا

    • رضا زمانیان قوژدی

      فروردین 30, 1397

      سلام و درود ها…

      استاد بزرگوار ممنون از لطف شما  ..

      سپاسگزار محبت هایتان هستم….

      مانا باشید و دز سایه لطف پرورگار…یا علی

  3. مهدی صادقی مود

    اردیبهشت 1, 1397

    سلام جناب زمانیان گرامی

    زیبا بود

    خیلی هم قشنگ

    درودتان

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا