🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 چشمان کارون

(ثبت: 232769) آبان 2, 1399 

(چشمان کارون )

وقتیکه عمری از غمت همواره دلخون بوده ام‌
لیلایِ مجنون بودی و پیوسته داغون بوده ام

جادو شدم از نرگس چشمان وهم انگیز تو
من دیو و تو دلبر شدی در بند افسون بوده ام‌

تا از شراب سرخ لب پیمانه ها نوشیده ام
تصویر زیبای تو را در جام گلگون دیده ام

آن روز وقت رفتنت صد رود گریانت شدم‌
زین پس فقط از دوریت چشمان کارون بوده ام

هر روز من همره شده با ناله ی جانسوز دل
تا شاهد قلبی چنین مجروح و محزون بوده ام

جوشان چو رود نیلم از درد فراقت نازنین
من پر تلاطم از غمت مانند جیحون بوده ام

چشمان دل را بستم و گفتم که عهدم بشکنم
دیدم محال و شاهد اندوه افزون بوده ام

در انتظار دیدنت( ژولیده ) گشتم این چنین
چشمان خود را بستم و پابند اکنون بوده ام

#_کیهان_ژولیده_انارکی
اول آبان ۹۹ انارک

@keyhanzholideh66

 

 

 

 

نقدها
  1. مازیار نژادیان

    آبان 3, 1399

    درودها شعر زیبائی بود
    فقط اینکه داغون زبان محاوره است و با سایر قافیه ها که زبان کتابت است همخوانی ندارد .
    جسارت بنده را بپذیرید و صرفا پیشنهاد بود .
    دستمریزاد🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • با درود و احترام؛
      مقاله ای به نقل از سایت «خوابگرد»و چاپ شده در روزنامه«اصفهان زیبا»
      داغون یا داغان؟
      «امشب از گفت‌وگوی بین دوست زبان‌شناسم خداداد رضاخانی و یوسف سعادت آموختم که اصل داغان همان داغون است. برخلاف نظر دکتر معین که در پانوشت لغت «داغینه» در برهان قاطع آمده و آن‌چه در دهخدا اشاره شده (داغان در تداول مردم تهران)، داغون از مصدر داغیلماق ترکی است که بعداً به‌صورت افراطی تصحیح و در لغت‌نامه‌ها ثبت شده است.
      در ترکی لغت daγïn وجود دارد که حرف صدادار میانه‌ی آن در فارسی اغلب با «و» نشان داده می‌شود، در صورتی که صدایی است بین -ی و -و. اصطلاح «درب و داغون» هم که همان تغییرشکل‌یافته‌ی «دارما داغین» ترکی است.
      با این وصف، نویسندگان و ویراستاران نباید داغون را صورت شکسته‌ی «داغان» تصور کنند و آن را در متون اصلاح کنند، مگر این‌که متن روایی باشد و از زبان مثلاً یک گیلانی باشد که در لهجه‌شان کلمه‌هایی مثل نان و باران و نشان و داغان و… را در محاوره نیز دقیقاً به همین صورت ادا می‌کنند.»
      🌹🌹🌹

نظرها
  1. درود بر شما🌹🌹🌹

  2. موسی عباسی مقدم

    آبان 2, 1399

    درود بزرگوار زیبا بوددر پناه خداشادکام باشید🌸🌺🌷🌹

  3. جواد مهدی پور

    آبان 3, 1399

    درود بر شما

    زیبا سرودید جناب انارکی عزیز

    ظاهرا در قافیه بیت سوم سهو تایپی رخ داده است

    جسارتم را ببخشایید

    زنده باشید به مهر

    💐🙏💐

  4. رسول رشیدی راد

    آبان 3, 1399

    🌹🌹🌹🌹💐💐💐💐

  5. جعفر اکبرنژاد

    فروردین 25, 1400

    درود استاد
    اشعارت زیباست.
    ممنونم.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا