🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 چه فرق که…

(ثبت: 254614) دی 23, 1401 

 

چه فرق که بشناسندم یا نشناسندم؟

چه فرق که بخوانندم یا نخوانندم؟

چه فرق که ببینندم یا نبینندم؟

نه به نگاهِ بومیانِ ساحل نشین

که در پناهِ دریای ناعَدَم

کشتی، کشتی ست.

 

(سروش: گونه ای از شعر پیشرو، اصالتاً برای کوتاه سرایی و برپایه ی همانندگریزی در لَخت پایانی.

شعر پیشرو: آمیخته ای از شعر سنتی و شعر نو، با ترفندهایی ویژه و دارای گونه هایی همچون
سه گانی، سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک).

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نقدها 45 
  1. در گونه های شعر پیشرو همچون شعر سروش، قافیه_آهنگ، ویژگی مثبت و کاربردی است و قافیه_آهنگ ها و ردیف_واره ها به دلیل امتیاز آهنگین و زیبایی ای که به شعر می بخشند، مورد ستایش قرار می گیرند در حالی که در شعر سنتی همچون غزل و مثنوی و رباعی و دوبیتی و مانند آنها، جایگاهی به نام قافیه_آهنگ و ردیف_واره نداریم
    و موارد مشابه، ایرادات فنی شعر و خارج از قواعد آن به شمار می روند‌‌؛
    بنابراین لازم است در برخورد با شعر پیشرو، به حال و هوای آن و تفاوت هایش با شعر سنتی توجه دا‌شته باشیم و با همان معیار به نقد نپردازیم.

    • “نشناسدم”، “نخوانندم” و “نبینندم” در این سروش در جایگاه قافیه (با معیار شعر سنتی) نیستند بلکه قافیه_آهنگ (و مشابه قافیه در شعر پیشرو) می باشند.

  2. سیاوش آزاد

    دی 23, 1401

    سلام
    مدام آیم و بینم سروش هست و غزل نیست
    ملامتت نکنم که به غیر حکم ازل نیست

    خوش نشینان ساحل را عدم محسوب کردید طیب الله
    ناعدم نیز نفی نفی و نیک تعبیری است
    لکن مجموع سروش از حیث مفهوم تازگی ندارد مگر آنکه در پردازش بگوییم تازگی هایی رخ نموده است

    • سلام و درود و سپاس تان
      فرمودید مجموع سروش از حیث مفهوم، تازگی ندارد.
      سؤال:
      منظور تان از مجموع سروش، همه ی سروش های تا حال سرایش شده هستند یا این سروش خاص؟
      اگر همه ی سروش ها را فرموده باشید، به نظر می رسد بازخوانی، مورد نیاز باشد.
      اگر هم این سروش خاص، منظورتان است، دو سؤال دیگر پیش می آید.
      یکی این که:
      شما چه برداشتی از آن داشته اید؟ به عبارتی لطفاً ترجمه ی شعر از منظر برداشت خودتان را بفرمایید تا بتوان درباره اش صحبت کرد.
      دیگر این که:
      از همان برداشتی که در نظرتان هست، چه نمونه یا نمونه هایی بعنوان شاهد، سراغ دارید که می فرمایید تازگی ندارد.

      • سیاوش آزاد

        دی 23, 1401

        همین سروش مقصود بود
        و الا در بین سروش ها سروشکان سیاوشانه ای نیز هستند که ظاهرا تازگی دارند
        اینکه مهم نگاه خداوند است و قضاوت خلق چندان محلی از اعراب ندارد
        خداوندا بفریاد دلم رس
        تو یار بیکسان مو مانده بیکس
        همه گویند طاهر کس نداره
        خدا یار موئه چه حاجت کس

        • خدا را شکر
          خب، برداشت خود از این سروش را نگفتید. منتظریم.

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            برداشت را که گفتم: اینکه مهم نگاه خدا…
            و بعد دوبیتی باباطاهر را شاهد آوردم

          • خب، به نظر شما بین این سروش و دوبیتی ارسالی تان از جناب بابا طاهر، چقدر شباهت هنری (در پردازش و زبان و…) وجود دارد؟ این که کلیت مفهوم، شباهت داشته باشد، در ادبیات، چیز جدیدی نیست و تقریبا درباره ی هرچه بسراییم، قبل از ما آن موضوع را به کار برده اند؛ اما چگونه به کار بردن مهم است و این جاست که نوع نگاه، زبان و… باعث تمایز آثار افراد از یکدیگر می شود.
            خب، نگفتید در سروش ما مثلا “بومیان(بومیان ساحل نشین)” و “(دریای) ناعدم” چه کاره اند و چه لزومی به کاربرد آنها بوده.
            سپاس

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            اینکه بومیان را انسانهای جاهلی بدانیم چقدر صحیح است متاسفانه بعضا غرب با بومیان چنین سلوک می کرد
            در میان خلق زین منصب سرافرازیم ما
            با وجود تو به عالم ناز خوبان کی کشیم
            ناز کن بر ما که بر ناز تو می نازیم ما
            گر بد ما می کشان را گفت زاهد باک نیست

          • و البته، مطلب، چیز دیگری است.

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            یا هشام! لو کان فی یدک جوزة و قال الناس فی یدک لؤلؤة ما کان ینفعک و انت تعلم انها جوزة و لو کان فی یدک لؤلؤة و قال الناس انها جوزة ما ضرک و انت تعلم انها لؤلؤة.»
            ای هشام! اگر در دست تو گردویی بود و مردم گفتند مروارید است سودی به حال تو ندارد، در حالی که تو خود می‌دانی که آن گردو است. و چنان چه آنچه در دست تو است مروارید باشد ولی مردم بگویند گردو است، این گفته مردم نیز زیانی به تو نمی‌رساند، در حالی که خود می‌دانی که آنچه در دست داری مروارید است.

          • و ربطش به سروش ما؟!

        • ضمنا: حال و هوای دوبیتی جناب بابا، متفاوت است و کاربرد “یار بی کسان” تا حد محسوسی فضای عاطفی متفاوتی دارد با آنچه این سروش در نظر دارد و از آن زاویه به موضوع پرداخته است.

        • تشابه موضوعی در ادبیات، فراوان است و مهم، پردازش متفاوت است.
          در غیر این صورت، تقریبا همه ی اشعار (و آثار ادبی)
          در موضوع عاشقانه را می توان این طور خلاصه کرد که یکی، دیگری را دوست دارد
          و همه ی حماسه سرایی ها این طور خلاصه می شوند که: قهرمان داستان، سرزمینش را دوست دارد.

    • درباره ی غزل هم عرض کنم:

      غزل 24 بیتی ای که قولش را داده بودم، امروز برای نشر به سایت سپردم و ان شاء الله
      فردا نمایش داده خواهد شد.
      عجیب که در وزن و قافیه و ردیف و حتی موضوع اجتماعی به غزلی می ماند که دیروز از جناب مهدی سید حسینی به نشر رسید (نه از آتشفشان لشکر اشرار می ترسم) و طبعا بنده، وقتی شعر ارزشمند ایشان را دیدم که شعر تازه تایپ شده ی خودم، چند روز قبل، سرایش شده بود و شباهت هایی که هست، اتفاقی ست و نهایتا به شباهت های بین شاعران بر می گردد(اگر نام مرا هم شاعر بگذارند).
      با این حال، در پردازش و سبک شعری به نظر می رسد تفاوت های محسوسی بین این دو غزل باشد، نه از حیث امتیاز یکی بر دیگری بلکه از حیث تفاوت های تا حدی قابل پیش بینی و البته مربوط به زبان شخصی شاعر.
      غزل اجتماعی جناب سیدحسینی، زیبا و پر مضمون و دارای بن مایه های طنز بویژه طنز تلخ است و غزلی ارجمند و شایان ستایش.

      • سیاوش آزاد

        دی 23, 1401

        چه روزی بشود فردا
        شگفتانه ای سیاوش هم اگر برای فردا مهیا کند نور علی نور

        • احسنت
          منتظر سروش های جدیدتان هستیم.
          مگر با چهار سروش یا سروشک می توان ترکاند؟

    • و اما درباره ی غزل مرتبطم با نام بسیار می ترسم،
      پیش تر عرض می کنم که غزلی اجتماعی و سیاسی است و چون تفاوت دیدگاه سیاسی شما با خودم را می دانم، امیدوارم از موضوع و مفاهیم آن ناراحت نشوید و پرهیز کنید از نظرات سیاسی درباره ی آن البته از آن نوع نظراتی که ما قبلا در مباحث سیاسی داشتیم و مدیر محترم، همه ی آنها را از سایت حذف می کردند و اگر باز هم بحث کنیم، دوباره نظرات سیاسی مان را حذف خواهند کرد.
      در نتیجه: امیدوارم بر زیبایی ها یا نازیبایی های ادبی آن متمرکز شوید و غزل را از منظر ادبی بررسی بفرمایید!فراوان سپاس

      • سیاوش آزاد

        دی 23, 1401

        ما سخنان حقه را می گوییم مدیر هم امید که با سعه صدر بالا سلوک کنند و اگر هم
        مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز
        و تشخیص دهند که
        در مجلس رندان خبری نیست که نیست
        خوب به مصلحت اندیشی خویش عمل می کنند لکن
        رند عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار
        کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش

        اما بنده گفته بودم که خوب است ادیب به ادبش بپردازد و چون نپرداخت ما نیز نخواهیم پرداخت

        • خب، مدیر محترم که تقصیری ندارند وقتی تقریبا همه چیز، سیاسی و، سیاست، خط قرمز است.
          بگذریم!
          هنوز غزل “بسیار می ترسم” نشر نشده، بحث سیاسی؟!

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            و این آغار ماجراست گرچه شما آغاز کردید
            اما نشر ندادن مطالب سیاسی مخالف چون ممکن است ادامه کار وبگاه را با خطر روبرو کند امریست قابل قبول ولی موافقین از سیاست که عین دیانتشان است چرا نباید سخن گویند و مطالب حقه را بیان کنند ؟

          • تمرکز را بر نقد ادبی بگذاریم که غزل، بی گناه، شهید نشود
            هر چند شهادت، بهره ی بسیار بزرگی است.

          • دی 23, 1401

            درین صورت مهم را بر اهم ترجیح دادم و این فعلی حکیمانه نیست
            خواجه در بند نقش ایوان است
            خانه از پایبند ویران است

            گرچه باشد در نوشتن شیر شیر

          • حالا مهم چیست و مهم تر (به قول شما: اهم) کدام؟

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            فردا ان شاء الله مشخص می شود

          • ان شاء الله

          • درودو سپاس بر استاد بزرگوارم

            به امید آن روزی که به این نتیجه برسیم که یک زندگی شرافت مندانه
            نیز کم از شهادت نباشد
            و نه تنها با کشته شدنم ارزش افرینی نکنیم بلکه با زندگی و اخلاق و رفتار خود هم جان و هم تن را حفظ کنیم
            🙏🙏🙏🙏🙏🙏

          • درود و سپاس و عرض ادب
            استاد گرانقدرم
            به امید بهترین ها

            🌿🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌿

          • سیاوش آزاد

            دی 24, 1401

            سلام
            حتی طلب شهادت هم فوق وجود ناقص بنده است خداوند به همه روزی فرماید گرچه شهادت را به اولیایش هدیه می دهد

          • سلام و درود و ارادت و التماس دعا

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            بسیار ترسم کین غزل بیرون کند ما را ز پاک
            وانگاه دور از دوستان پیراهن ما چاک چاک

          • 👏👏👏

        • حَقّه یا حُقّه؟
          مگر “سخنان”، جمع مکسّر است که برایش صفت را بصورت مفرد مؤنث آورده اید(حَقّه)؟!
          پارسی را پاس نداریم؟

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            جناب بصیرالملک در ترجمه قرآن کریم سوره انعام فرمودند
            و اگر چنانچه گران و دشوار است بر تو روی گردانیدن ایشان از قبول سخن حق پس اگر میتوانی که بجوئی سوراخی در زمین با نردبانی در آسمان پس میاوری ایشان را معجزه و اگر بخواهد خدا هر آینه جمع کند ایشان را بر هدایت یعنی همه را براه راست در آورد پس نباش تو البته از نادانان (۳۵) اینست و جز این نیست که اجابت میکنند آنهائی که میشنوند سخنان حقه تو را و مردگان را بر می انگیزند ایشان را خدا بعد از آن بسوی او بر گرونده میشوند (۳۶)

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            البته هر هایی هاء تانیث نیست مثل علامه که برای مبالغه است
            پس چه اشکال دارد سخنان حقه را هم به معنای سخنان بسیار حق بگیریم و اگر استعمال نشده است خوب استعمال می کنیم
            عربی و فارسی که از ورید به هم نزدیک ترند چه اشکال دارد علاوه بر لغت از زبان بلیغ عربی دستور نیز بگیریم
            با این وجود فکر کنم حق با شما باشد سخنان حق
            یا سخنان بر حق (بر حق اگر اشکالی دارد بفرمایید)

          • تحمیل صرف و نحو زبان عربی بر زبان فارسی، ستمی در حق زبان فارسی است بویژه اگر در پایگاه شعر فارسی روی بدهد.

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            تحمیل نیست تکمیل است
            مثلا چه اشکالی دارد اساتید که بسیار مصطلح است را به کار ببریم فارسی جمع مکسر ندارد خوب این ظرفیت را در فارسی ایجاد می کنیم
            یا مذکر مونث کم دارد اضافه می کنیم
            دستور را نباید دستوری منجمد کرد

          • شاید بهتر باشد و پارسی تر که بگوییم:
            “سخنان راست و درست”
            همچنين “سخنان حق” و “سخنان برحق” هم قابل قبول است و البته وقتی می گوییم سخنان حق، شاید بیش تر، سخنان خداوند تداعی شود و سخنان برحق هم که معلوم است: سخنانی که برپایه ی حق باشند.
            راست و درست، به نظر، ترجمه ی خوبی برای حق در پارسی باشد.

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            حقه نشان می دهد مقابلش باطلست و نیز حصر را اشاره می کند
            بنابرین سخنان حقه فکر کنم معادل ندارد و حتی به نظر می رسد تفاوت ظریفی با سخنان حق یا برحق داشته باشد ضمن آنکه مشکل سخنان حق را بیان کردید
            مطالب حقه بگوییم به اشکالی که فرمودید دچار نمی شویم؟

          • مطالب(جمع مکسّر) + حقه (مفرد مؤنث) =
            عربی سازی فارسی حتی در سطح دستور زبان

          • سیاوش آزاد

            دی 23, 1401

            آمده است که
            کلمه «پارسی» در گذر زمان دچار تلطیف آوایی شده و تبدیل به «فارسی» شده و گذشته از مفاهیم کهن آن، در مفهوم امروزی خود معادل و هم‌معنای با فارسی نیست. اینکه عده‌ای فارسی را معرب پارسی می‌دانند نیز نادرست است. چنانکه نام «گئوسپند» نیز دچار تلطیف آوایی شده و تبدیل به «گوسفند» شده است. چنانچه این تغییرات ناشی از تعریب می‌بود، می‌بایست به شکل «جوسفند» در می‌آمد

          • شاید هیچ زبانی بدون وامگیری نباشد اما در وامگیری هم اولویت ها و منافع ملی و از اصالت در نیامدن باید لحاظ شود!
            وامگیری در سطح دستور زبان معمولا به از بین رفتن اصالت آن زبان می انجامد و تبدیل آن به زبانی ترکیبی و شدیدا متمایل به زبان وام دهنده

          • به نظر بنده، پارسی هم اصیل تر و هم زیباتر از فارسی است و کاش در این واژه ها که با هویت فرهنگی کشورمان ارتباط. مستقیم دارند، قدری سختگیرتر بودیم و به اصالت ها، پایبندتر

نظرها
  1. علی معصومی

    دی 23, 1401

    درودها بر شما
    ♤♤♤♤
    باز هم از قلمت لولو تر می ریزد

  2. سلام و درود و عرض ادب
    خدمت شما بزرگواران

    زادروز حضرت فاطمه ی زهرا، مادر هستی، بر همه ی فرزندان آسمانی زمین، خجسته باد
    بویژه بر بانوان پاک و بویژه بر مادران فرشته خوی
    🌿🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌺🌺🌺🌸🌸🌸🌿

  3. مسعود مدهوش

    دی 23, 1401

    درودتان استاد رضا پور ارجمند👏🍂🌾🌱🌹🌹🌹🍃

    بسیار زیبا و دلنشین،دستمریزاد،روز مادر مبارک🌹🍃🌱🌾🍂🍂👏

    • درود و سپاس تان جناب دکتر مدهوش ارجمند،
      روز مادر بر شما بزرگوار مبارک
      🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌿🌿🌿🙏🌷🌷🌷🌷🌷🌷🙏

  4. جواد مهدی پور

    دی 23, 1401

    درود و احترام استاد گرامی جناب رضاپور عزیز

    با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا س

    شعر زیبایی سرودند

    بازم بهره مند شدم

    زنده باشید🙏👏👏👏👏👏👏🌹❤️🌺

    • سلام و درود و عرض ادب جناب استاد مهدی پور گرانقدر
      عیدتان مبارک
      زنده و سرزنده باشید در پناه خدا

      🌿🙏🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌹❤️🌹🌿

  5. درود و سپاس بر استاد بزرگوارم

    جناب رضا پور

    دست مریزاد بزرگوار

    زیبا و دوست داشتنی است و برایم فرقی نمی کند سروش باشد یا دوبیتی و یا سگانی و رباعی آنچه مهم است زیبایی بیان و ساختار و در نهایت مضمونی دلچسب و به یاد ماندنی

    🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

    • درود و سپاس تان استاد بزرگوارم، جناب جمعی گرانقدر،
      کوچکنوازی فرموده اید.
      فراوان سپاس
      🌿🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا