🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 کدخدای ناقلا

(ثبت: 5864) فروردین 30, 1397 

کدخدای ناقلا!

خوی استکباری ارباب، او را هار کرد!

ملت ما را همین ارباب نادان، خوار کرد

آن که ما را سالها، دور از تمدن خوانده بود؛

ثروت ما را به یغما برد و استثمار کرد!!

دشمنی کفر با ما، صحبت امروز نیست؛

آنچه با ما می کند، قبلا هزاران بار، کرد!

نقطه ی آغاز درگیری، مگر ما بوده ایم!؟؟

بارها این دشمنی را کدخدا، اظهار کرد!

اعتماد بی دلیل ما به دشمن، ابلهی ست

رهبری این نکته را هم، بارها تکرار کرد!

دشمن از نیروی ایمان، می هراسد تا سلاح

وحدت و ایمان ما، او را ذلیل و خوار کرد!

فرق بین دوست با دشمن، زمین تا آسمان!

درک این یک نکته، کار خلق را دشوار کرد!

دوستانی بی بصیرت، باز باور می کنند؛

حیله هایی راکه دشمن، بارها درکار کرد

چهره های دشمنان داخلی، پوشیده است

شیخ فضل الله ها را جهل ما بر دار کرد

صحبت از تاریخ تاریک همین یک قرن نیست؛

چشم ما را ازنخستین روز خلقت تار کرد

بهترین راه دفاع از آرمان ها، وحدت است؛

راه دشمن بست و راه دوست را هموار کرد

تا نفس باقیست، سازش نیست در قاموس ما!
چون حسین ابن علی(ع) تبیین این معیار کرد.

۹۵/۰۹/۱۷ مرتکب شدم…《خلو دخو 》
#رضـــــازمانیـــــاݩ‌قوژدی

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. رضا زمانیان قوژدی

    فروردین 31, 1397

    میلاد سومین چراغ اا ابد بر افروخته ی امامت و هدایت بر تمام آزادگان و آزاد اندیشان سراسر تاریخ مبارک باد #رضا_زمانیان_قوژدی

  2. علیرضا آیت اللهی

    اردیبهشت 1, 1397

    سلام علیک

    معمولا" درباره سروده های سیاسی و آئینی اظهار نظر نمی کنم ؛ چرا که اطلاعاتی وسیع و دقیق می خواهند که با حدود شصت سال تحصیل ، تحقیق و تدریس ، فاقد آنها هستم ؛ یا در واقع آنچنان که باید احاطه ندارم که بعد ها از سروده های منتشر شده ام به شدٌت پشیمان نشوم . ولی هدف این منظومه مجموعا" میهندوستانه و انتقلابی است و بنابر این کاملا" محترم .

    با اینهمه ، و با ارزشی لامتناهی که برای شاعران رسالتمند قائل هستم ، صراحتا" عرض می کنم که : به شدٌت تحت تاثیر جوٌ سیاسی موجود در جامعه هستید .

    عجب غریزه ای دارید ! ؛ عجب قریحه ای دارید ماشاء الله . سروده ای است بسیار روان و دلنشین و همین دوخصلت است که مرا ، با خواندن فقط چند شعر در این سایت ، دوستدار شعرهایتان کرده است … بگذریم از اینکه در هدف و محتوا یا بطور کلٌی در معنا ، بنده ی پیر و قریب به شصت سال در ادبیات ایران و حتی جهان غوطه ور بوده طبیعتا" همانطور نمیاندیشم و نمی سرایم و رفتار نمی کنم که جناب عالیِ جوانتر و به شدٌت احساساتی . اگر چه به شدٌت هم برای احساسات پاک و بخصوص احساسات ایمانی نسبت به آب و خاک میهنِ شما احترام قائلم .

    امٌا تحت تاثیر محیط  اجتماعی – سیاسی خود بودن و قضاوتی فقط درونی داشتن و نهایتا" تنها از سر احساسات سرودن در شعر سبب می شود که گاه « معنا فدای لفظ شود » تا جائی که شاعر نه تنها از تواضعی که ضرورت شاعرانگی است خارج شود بلکه حتی از واقع امر فاصله گرفته مدعی شود که خلق ایران ( یعنی تمام ایرانیان … ! ) دوستشان را ، لابد آنطور که باید و شاید ، از دشمنشان تشخیص نمی دهند ! .

    « فرق بین دوست با دشمن، زمین تا آسمان!

    درک این یک نکته، کار خلق را دشوار کرد!

    دوستانی بی بصیرت، باز باور می کنند؛

    حیله هایی راکه دشمن، بارها درکار کرد »

    از اینجاست که گذشتن از « حق » در راه میهن به مصداق « حبٌ الوطن من الایمان » را اگر مشروع توجیه کنیم در شعر خود « میهن » را هم دور زده اید و فقط به یک جناح سیاسی آن بسنده فرموده اید !. شعرتان از ملٌی بودن در آمده و جناحی شده است ؛ حزبی ، گروهی … و دیگر نمی توانید به عنوان « شاعر ملٌی » مدافع کلٌ خلق ایران باشید ! سهل است ، حتی به شعور کلٌ خلق ایران ( که یکنفرشان هم بنده ی کمترین هستم ) …

    بنظرم شاه بیت شما همین بیت نهم است :

    « چهره های دشمنان داخلی، پوشیده است

    شیخ فضل الله ها را جهل ما بر دار کرد »

    طایفه ما طرفدار شیخ شهید بوده است و خلاصه این اعتقاد اساسی وی که نمیتوان هم مسلمان بود و هم نبود و برخی از اصول اساسی اسلام را از حکومت اسلامی حذف کرد ( شیر بی یال و دم و اشکم که دید ؟! ) .

    درست است که تقریبا" در تمام جهان در شعر و شاعری گاه معنا فدای لفظ می شود ؛ و لی کمی کمتر از این مدیحه ، که در قالب غزل آمده است ؛ به ویژه در ابیاتی چون بیت های سوٌم و چهارم و دهم و…

    در انتها چه کسی می تواند از این حسن مقطع بسیار زیبا و بخصوص بسیار به جای شما بگذرد ؟ :

    تا نفس باقیست، سازش نیست در قاموس ما!«

    چون حسین ابن علی(ع) تبیین این معیار کرد »

    یا حسین (ع) . تولٌدت مبارک 

    البته مدح قهرمان کربلا ، این مصباح الهدی و سفینه النجات ، را گفتن یک « ارتکاب » نیست …

    عنوان شعر هم به نظر اینجانب می تواند عنوانی بسیار جدٌی تر از عنوانی باشد که به آن داده اید . این عنوان که کمی به طنز مینماید شاید شایسته ی یک شعر جدٌی – حماسی نبوده باشد …

    توفیقتان افزون باد .

    مجددا" تاکید می کنم : از روانی ، هدف اساسی و کُنه شعر حاضر بسیار لذٌت بردم .

     

    • رضا زمانیان قوژدی

      اردیبهشت 1, 1397

      سلام و درود تان باد.استاد عزیز 

      گرچه من هنوز بدان حد نرسیده ام که بتوانم معنای باند و گروه و …سیاسی را بتمامه درک کنم اما با این سخن شما موافقم که بشدت تحت تاثیر فضا قرار می گیرم بگذارید واضحتر بگویم من خود را طوطی می بینم که پندارد آنچه تقلید می کند اراده ی خود اوست.اگر کمال گرایانه بنگرم شاید آینه ای باشم که به هر سمت بچرخانندش تصویری از همان جهت نشان می دهد.در مورد عنوان هم با شما کاملا موافقم و اعتراف می کنم که عنوان شعر چندان اهمیتی برایم ندارد و هر چه به ذهنم رسید بی فکری بر اثر خود میگذارم.

      اما در بیان آنچه فرمودید که بنده مدعی عدم شناخت کل مردم از دوست و دشمن شده ام عرض می کنم آنچه مورد نظر بنده بود فراتر از مکان و زمان خاص است.اگز خلق عالم حقانیت و دلسوز بودن ائمه اطهار علیهم السلام را می دانستند آنگاه به آنها ایمان آورده و همه مشکاات خود به خود حل بود…

      و لو ان آمنو اهل القری لفتحنا علیهم بركاة من السموات و الارض…

      اگر مردم آبادی ها همگی ایمان می آوردند دروازه های خیر و برکت از زمین و آسمان بر آنان می گشودیم.   قرآن کریم

    • رضا زمانیان قوژدی

      اردیبهشت 1, 1397

      سلام و درود تان باد.استاد عزیز 

      گرچه من هنوز بدان حد نرسیده ام که بتوانم معنای باند و گروه و …سیاسی را بتمامه درک کنم اما با این سخن شما موافقم که بشدت تحت تاثیر فضا قرار می گیرم بگذارید واضحتر بگویم من خود را طوطی می بینم که پندارد آنچه تقلید می کند اراده ی خود اوست.اگر کمال گرایانه بنگرم شاید آینه ای باشم که به هر سمت بچرخانندش تصویری از همان جهت نشان می دهد.در مورد عنوان هم با شما کاملا موافقم و اعتراف می کنم که عنوان شعر چندان اهمیتی برایم ندارد و هر چه به ذهنم رسید بی فکری بر اثر خود میگذارم.

      اما در بیان آنچه فرمودید که بنده مدعی عدم شناخت کل مردم از دوست و دشمن شده ام عرض می کنم آنچه مورد نظر بنده بود فراتر از مکان و زمان خاص است.اگز خلق عالم حقانیت و دلسوز بودن ائمه اطهار علیهم السلام را می دانستند آنگاه به آنها ایمان آورده و همه مشکاات خود به خود حل بود…

      و لو ان آمنو اهل القری لفتحنا علیهم بركاة من السموات و الارض…

      اگر مردم آبادی ها همگی ایمان می آوردند دروازه های خیر و برکت از زمین و آسمان بر آنان می گشودیم.   قرآن کریم

    • رضا زمانیان قوژدی

      اردیبهشت 1, 1397

      سلام و درود تان باد.استاد عزیز 

      گرچه من هنوز بدان حد نرسیده ام که بتوانم معنای باند و گروه و …سیاسی را بتمامه درک کنم اما با این سخن شما موافقم که بشدت تحت تاثیر فضا قرار می گیرم بگذارید واضحتر بگویم من خود را طوطی می بینم که پندارد آنچه تقلید می کند اراده ی خود اوست.اگر کمال گرایانه بنگرم شاید آینه ای باشم که به هر سمت بچرخانندش تصویری از همان جهت نشان می دهد.در مورد عنوان هم با شما کاملا موافقم و اعتراف می کنم که عنوان شعر چندان اهمیتی برایم ندارد و هر چه به ذهنم رسید بی فکری بر اثر خود میگذارم.

      اما در بیان آنچه فرمودید که بنده مدعی عدم شناخت کل مردم از دوست و دشمن شده ام عرض می کنم آنچه مورد نظر بنده بود فراتر از مکان و زمان خاص است.اگز خلق عالم حقانیت و دلسوز بودن ائمه اطهار علیهم السلام را می دانستند آنگاه به آنها ایمان آورده و همه مشکاات خود به خود حل بود…

      و لو ان آمنو اهل القری لفتحنا علیهم بركاة من السموات و الارض…

      اگر مردم آبادی ها همگی ایمان می آوردند دروازه های خیر و برکت از زمین و آسمان بر آنان می گشودیم.   قرآن کریم

  3. موسی عباسی مقدم

    اردیبهشت 9, 1397

    درود برشما بسیار عالی وجذاب سروده اید احسن

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا