🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
کشورِ باستانیِ فرهنگ! حال امروز تو، چنان خوش نیست
نغمه های لبان شیرینت، آن چنان درپی تراوش نیست
صاحبِ نورِ جندیِ شاپور! طورِ تو، زاده پور سینا را
مادر مهربان فارابی! مهربان تر سخن بگو با ما
ناظمِ نظمِ آن نظامیه ها! ای نظام ستوده ات زیبا!
بهتر از این چرا نمی تابی؟! جای تو خالی است آن بالا
چند کشور شبیه تو بودَه ند؟ چند کشور شبیه تو شده اند؟
باز، پرواز کن! بهانه نگیر! زخم هایت دوباره نو شدهاند؟
مغزها را قرار باید بود، مغزها را فرارشان ندهی!
این همه دل که بی قرار تو اند، چهره ی غصه دارشان ندهی!
پس چرا بلبل از گلت کوچید؟! پس چرا نغمه های غم، زده ای؟!
شادی ات شادیِ جهان، ایران! من نبینم تو را که غمزده ای
پیله ها می شوند پروانه، چرخه ی عکس را، تو، طی نکنی!
در بهارانِ دانشِ دوران، یاد از انجمادِ دی نکنی!
روزگاری، زبان شیرینت، جای در چین و هند و ترکیه داشت
بوسه می زد به نغمه ات بوسنی؛ هند، هندوی خال تو می کاشت
برتر از مرزهای گفتنِ من، نقشِ والات در جهانسازی
کم خریدار…؟ نه! خدا نکند! آنچه این روزها، تو می سازی
نامی از دانشت به جا مانده؛ دانشِ رفته ات کجا مانده؟
آه، افسوس، حیف، ای ایران! اسب چابکسوار، جا مانده
شیرِ دیرینِ روزگارِ شکوه! غرّشی کن دوباره؛ باز بتاز!
شیرِ پیرِ سراسرِ بیشه! باز هم غرّشی دراز بساز!
ای عقابِ تمامیِ اقطاب! بومِ پروازِ تو، تمامِ جهان
باز، خود را بساز عقابِ کهن! آسمانگیرِ چیره ی دوران!
آسمانگیرِ چیره ی دوران! در زمین، این چنین غمین نشوی!
بهترین در زمانه ها بودی؛ حیف اگر باز، بهترین نشوی
باز هم یاعلی بگو ایران! باز بر رَخشِ چابکت بدرخش!
زان همه دانش و کمال و هنر، گوهری ویژه، بر زمانه ببخش!
کوه و دشتت همیشه مانا باد! جلگه هایت همیشه پابرجا!
کشورِ باستانیِ فرهنگ! تو بمان! ای به جان مان مانا!
نکاتی در نقد:
1. در مصراع دوم بیت دوازدهم، حرف اول کلمه ی “عقاب” در حرف آخر کلمه ی قبل (“بساز”)، ورود کرده و یک هجای کوتاه را ساخته است. عروضیان سنتی، این کار را عیب می دانند اما نگارنده به دلیل عدم تفاوت تلفظی میان حروف عین و همزه در فارسی، ابایی از چنین کاربردهایی ندارد.
2. همچنین در بیت سیزدهم، همقافیه شدن “غمین و برترین” به دلیل اتکا به پسوند مشابه(هرچند نوع پسوند در کلمات قافیه، متفاوت است)، چندان مورد پسند قافیه پردازان سنتی نیست؛ اما با توجه به قوت قافیه ی درونی در این بیت و پنهان ماندن عملی حضور پسوند قافیه از نظر بیش تر مخاطبان، نگارنده، از کاربرد این قافیه، پرهیز نکرده است.
کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (9):
کاربرانی که این شعر را خوانده اند (15):
اسفند 2, 1400
جناب آزاد عزیز!
سلام و درود و وقت بخیر،
لطفاً اگر نظر ارجمندی مهمان مان می کنید، از مقوله ی “با مضمون اثر، مخالف ام” نباشد و ما را به بحث سیاسی نکشانید که باز، مدیر محترم سایت، پیام های ما و شما را حذف خواهند کرد و خستگی به تن مان خواهد ماند.
❤️🙏
پاسخ
اسفند 2, 1400
سلام به قول آن عزیز
من هنوز چیزی نگفتم
که تو طاقتت تموم شد
پاسخ
اسفند 2, 1400
سلام و درود و ارادت،
نه بزرگوار!
صحبت از تمام شدن طاقت نیست.
صحبت از نبودن آزادی بیان است.
اگر حرفی سیاسی بزنی،
سایت ها حذفش می کنند.
شخصا مشکلی با این بحث ها ندارم ولی سایت، تحمل نمی کند همان طور که بارها دیدیم و پیام هایمان را حذف کردند.
از شما ناراحت نبودم و نیستم.
شما فقط نظر خود را گفتید
ولی نمی گذارند.
🌹🌹🌹
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود بسیار عالی و و البته متعالی
پیروز باشید🌹
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود و سپاس از همراهی ارجمندتان 🌹🌹🌹
پاسخ
اسفند 2, 1400
بادرودی جاویدان
ان شاءالله که چنین بادا
زیبا بود وپرازارزوهای قشنگ
افرین برشماودستمریزادجناب رضاپور ارجمند
🌹🌹🌹
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود و سپاس از همراهی ارجمندتان 🌹🌹🌹🌷
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود بر شما جناب محمدعلی رضاپور
سرودهای زیبا و غمناک بود
پایدار باشید
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود و سپاس از همراهی ارجمندتان
و همچنین
🌹
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود جناب رضاپور گرامی
سپاس از اشتراک این شعر دغدغه مند و میهن دوستانه و زیبا
🌹🌹🌹🌹🌹
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود و سپاس
از همراهی ارجمندتان
🌹🌹🌹🌹🌹🌷
پاسخ
اسفند 2, 1400
سلام
امید که جناب حاج محمدی سه مسئله را توضیح فرمایند
یک)نکته یکی که جناب رضاپور مطرح نمودند
دو) نکته دو ایشان
سه) آیا این وزن دوری است؟
استدعا دارم ایشان این سه مسئله را پاسخ دهند
پاسخ
اردیبهشت 29, 1401
سلام علیکم. من در پیام واتساپی پس از اینکه حضرت دوست جناب رضاپور لینک این اثر را برایم ارسال کردند نظرم را برای ایشان نوشتم.
پاسخ
اردیبهشت 29, 1401
سلام و درود و سپاس
پاسخ
خرداد 1, 1401
سلام تشکر
پاسخ
اردیبهشت 29, 1401
سلام علیکم. من در پیام واتساپی پس از اینکه حضرت دوست جناب رضاپور لینک این اثر را برایم ارسال کردند نظرم را برای ایشان نوشتم.
وزن غیر دوری است
پاسخ
اردیبهشت 29, 1401
سلام و درود و سپاس
پاسخ
خرداد 1, 1401
سلام زنده باشید
پاسخ
اسفند 2, 1400
درود شاعر گرامی
عالی بود 🌺🌸
پاسخ
اسفند 2, 1400
سلام و درود 🌺🌸🌹
پاسخ
فروردین 11, 1401
به امید سرافرازی هرچه بیش تر
میهن مان، ایران
پاسخ
فروردین 11, 1401
سلام حرف هایی در گلو ماند
جناب حاج محمدی هم که تشریف نیاوردند
وزن دوری است؟
پاسخ
فروردین 11, 1401
سلام و درود
صد البته حرف های در گلو مانده، بسیار است.
وزن هر مصراع این شعر، فاعلاتن مفاعلن فعلن(/فعلات) است.
وزن های دوری قدیم،
در هر مصراع،
چهار رکن داشته اند که دو تا شان به تناوب تکرار می شد مانند مفعولُ فاعلاتن مفعولُ فاعلاتن
( = مستفعلن فعولن مستفعلن فعولن)
اما وزن این شعر،
به نسبت، جدید است و شش رکن در هر مصراع دارد و بصورت جفت تکرار شونده است:
فاعلاتن مفاعلن فعلات(فعلن)
فاعلاتن مفاعلن فعلات (فعلن)
پاسخ
فروردین 11, 1401
سپاس از تشریح
به تسلط اکتفا نکردن و پا در وادی تحول نهادن
پاسخ
فروردین 11, 1401
سپاس تان،
منظورتان تحول در چه زمینه ای است؟
پاسخ
فروردین 11, 1401
دوستان که گفته ها را گفتند ماییم که
صدبار لب گشودم و بیرون نریختم
خونها که موج میزند از سینه تا لبم
مقصود آنکه در اندیشه نوآوری در عروض هستید
پاسخ
فروردین 19, 1401
سلام و درود دوباره و سپاس تان،
و التماس دعا،
در برخی اشعار سروش و سه گلشن،
نوعی وزن پردازی
را دنبال می کنیم
به نام وزن پردازی پیشرو.
وزن پردازی پیشرو،
آزادتر از عروض سنتی
و موزون تر از شعر سپید است.
در وزن پردازی پیشرو،
پایه ی وزن، الگوهای عروضی است اما برای گنجاندن واژه ها و عبارات خارج از وزن اصلی، گاهی از قواعد عروض سنتی،
آن سو تر می رویم و به آزادی عمل بیش تری می رسیم
که البته در این موارد هم لازم است سعی شود قسمت های خارج از وزن اصلی،
آهنگینی قابل قبولی داشته باشند.
پاسخ
بستن فرم