🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 یا قاضی الحاجات

(ثبت: 258255) فروردین 21, 1402 

 

ای یار پنهان از نظر با چشم دل می بینمت
من‌ در گذرهای زمان کنج دلم می جویمت

نامت شده ذکر لبم در هر شب و محراب من
هر دانه از تسبیح من شیرین تر از هر خواب من

اشک شب و آه سحر تنها امید من شده
ذکر کریم و یا علی هر شب نوید من شده

یا حی و یا قیوم تو هر شب نوای سینه است
ذکر تو باشد بر لبی بی شک که دل آیینه است

ذکر لبم در نیمه شب الحمدلله بوده است
یا قاضی الحاجات ما الحق که الله بوده است

 

#مجید_رفیع_زاد

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. مهرداد مانا

    فروردین 23, 1402

    سلام

    قدر به اندازه میگن : انا کل شی خلقناه بقدر

    از طرفی قدر از تقدیر می آید و می شود به بخت و اقبال مربوطش کرد . قدر به قدرت هم مربوط است و با انرژی و توان فیزیکی و متافیزیکی مرتبط است .
    بنابراین شب قدر ؛ شبی ست که می توان تقدیری نو نوشت . و انرژی و توان نو دریافت کرد . و اندازه بودن آن را می توان به برابری شب و روز یا برابری معنا و ماده یا برابری آسمان و خاک و…. ربط داد. قدر به مقام و منزلت هم گفته می شود . اینکه می گویند قدر مرا ندانستی .

    اما شب قدر در قرآن : سوره ی مربوط به آن همان سوره ی قدر است که چنین می فرماید :

    1 -انا انزلناه فی لیله القدر
    ما در شب قدر فرو فرستادیم . و در اینجا نگفته که چه چیزی نازل شده ؟؟ ( و باور عمومی بر اینست که قرآن به صورت آنی نازل شده ) و از طرفی شب قدر را یک شب دانسته نه چند شب !

    2 -و ما ادراک ما لیله القدر : یعنی تو چیزی از آن نمی دانی .
    اگر خطاب این سوره به پیامبر بوده پس خود پیامبر نیز دستکم تا قبل ازین الهامات چیزی ازین شب نمی دانست .

    3 _ لیله القدر خیر من الف شهر : عدد هزار معمولا به یک برش خاص از زمان اشاره دارد که شاید به ۱۰۰۰ واقعی مرتبط نباشد . طول حکومت ضحاک هزارسال بود . و چنین روایت است که طول ایام خدا هرکدام هزار روز است . شب قدر از هزارماه بهتر است . چون عزیزترین زمان هاست .
    .
    4 -تنزل الملائکه و روح فیها بأذن ربهم من کل امر

    یعنی به اراده ی خدا فرشته ها برای تمام امور تشریف می آورند . ( تقدیر یکسال آتی بسته می شود ) از طرفی ” به امر ” نگفته که معنای دستور بدهد . بلکه ” از امر ” گفته !! امر جهانی مافوق جهان خلق است . در قرآن بامرنا داریم . من امرنا هم داریم . اولی یعنی ” به امر ما ” و دومی یعنی ” از امر ما ” و این دو با هم برابر نیستند . امر در معنای دوم معنای بسیار وسیعی دارد . مولوی معتقد بود طاق و طرم ( اظهار فضل و بزرگی ) در جهان خلق یک نوع قرض کردن از جهان امر است و آنجاست که طاق و طرم مجاز است :

    خلق را طاق و طرم ماهیت است
    امر را طاق و طرم عاریت است

    پس در واقع فرشتگان از جهان امر تشریف آورده
    و نازل می شوند . نزول هم از بالا به پایین انجام می گیرد . پس تنزل یافتن ملائک نشان از برتری و بالادست بودن جهان امر دارد .

    5 -سلام هی حتا مطلع فجر :

    باز هم بحث سلام است و سلامتی و شادابی . خوانش من از کلمه ی اسلام بیشتر از آنکه جنبه ی تسلیم داشته باشد جنبه سلامتی و نشاط را دارد .
    آنچه برایم عجیب ست اینکه چطور پیامبر و اطرافیان او یا ائمه ی تشیع ؛ این راز را نگشوده اند؟؟ و بر سر تقویم دقیق شب قدر هنوز اختلاف است ؟؟ و چه بسا همین سه شب هم که حدس می زنند اشتباه باشد . هرچند آیه ی ” شهر الرمضان الذی انزل فیه القرآن را گواه می گیرند .
    مورد دوم که حیرت و تاسف را همزمان به همراه دارد ؛ توسل به تقویم مسخره و کج و کوله ی قمری است . تقویمی که هیچ چیزش سر جای خود نیست . و نمی دانم با چه رویی مثلا به یکی از ماههای خود “ربیع الاول” می گویند ؟؟ ربیع اگر بهار است چرا یک بار در چله ی زمستان می آید و یکبار وسط خرماپزان ؟ شاید این تقویم باری به هر جهت برای آن سرزمین مناسب باشد . در عجبم چرا متولیان مذهبی فکری به حال تثبیت مناسبتهای دینی و تطبیق آن با روزشمار خورشیدی نمی افتند که حداقل من عوام بفهمم بالاخره سپاه امام حسین تشنگی اذیتشان کرده یا سوز سرما ؟ یادم است یکبار یقه ی یکی از همین دین زده ها را گرفته‌ بودم ( دین زدگی با دینداری فرق دارد ) و می گفتم باید‌ به من بگویی در ماه شوال چه میوه ای به بازار می آید . و کلا هوای این ماه معمولا چطور است ؟ می شد یک بار برای همیشه تمام این مناسبتها را به صورت تقویم خورشیدی درآورد و مشخص کرد که ایام سوگواری حسین وعید غدیر و موسم روزه و شب قدر و… بالاخره چه تاریخی دارند ؟؟ و این استرس را از بین برد که خدایا اگر سیزده بدر شد شب قدر چه گلی به سرم بگیرم ؟؟

    اما شب قدر هرجا و هر تاریخی که هست ، بالاخره میلیونها دست دعا به آسمان بلند می شود . می روی و از گناهانی که کرده ای / از دروغهایی که گفتی / از خیانتها و عهدشکنیها و ناشکریها و عصیان و غرور و غیبت و فحشا و فحش و بهتان و حسادتهایت ، پوزش می طلبی و به حسابت می رسی و آگاه می شوی ولو برای اندک زمانی . مهم نیست که بخشوده می شوی یا خیر ؟؟ همین که سبکبال شدی یک دنیا می ارزد . که دیگر رسیدن دستکم درین زمانه مهم نیست . خود رفتن و باز نماندن است که از تو انسانی می سازد .انسانی که بجای فلسفیدن در افکار مالیخولیایی شریعت شیخ و منطق حکیم ؛ به راه عشق می رود ..

    • غریبه‌ ی شهر

      فروردین 23, 1402

      به عبارتی شاید شب قدر برای عده ای فقط ریکاوری باشد:

      برای ظلمِ چند برابر
      دروغگویی گسترده‌ تر
      کلاه برداری بیشتر
      بی تدبیری و بی رحمی و فساد عمیق تر
      و…

      ای کاش فردا که شد همان آش و همان کاسه نباشیم و کمی فقط کمی تأثیر بگیریم.

      • مهرداد مانا

        فروردین 23, 1402

        با شما هم عقیده ام
        چون هنوز ندیده ام کسی بعد از شب قدر ، عوض شده باشد
        شاید عده ای فقط سطل ماست را کنار گذاشته و از دبه ی اسید استفاده کنند
        البته این اتفاقات برام واقعا عجیبه که مثلا خانواده ی آن مادر و دختر چطور آرام گرفتند ؟ یعنی اگر کسی چنین بی حرمتی به زنی بکند و او را فقط بشناسم و بدانم کجا زندگی می کند ، محال است که به شدیدترین شکل ممکن تنبیهش نکنم . ما هم آتش به اختیاریم.

نظرها
  1. طارق خراسانی

    فروردین 21, 1402

    سلام و درود

    ایام سوگواری را تسلیت عرض می کنم

    التماس دعا

    🌱🖤👌👌👌👌👌👌🖤🌱

    • مجید رفیع زاد

      فروردین 21, 1402

      درود بر شما استاد خراسانی بزرگوار
      طاعات شما قبول حق
      سلامت باشید
      محتاجیم به دعا 🙏🌸

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا