🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 8 دی تولد فروغ فرخزاد

(ثبت: 7541) دی 8, 1394 
8 دی تولد فروغ فرخزاد

اين عصر كه عصر ظلمت و بيداد است
شاعر همه ی  رسالتش فرياد است
يك شاعر مرد می شناسم، آن هم
بی هيچ سخن << فروغ فرخزاد>>است
جلیل صفربیگی

کودکی و نوجوانی فروغ
فروغ فرخزاد در8 دی، ۱۳۱۳ در یک خانواده متوسط با هفت بچه به دنیا آمد، پدرش یک افسر مستبد ارتش رضاخانی بود که در کودتای رضاخان نقش داشت ولی بر خلاف اخلاق ارتشی و مستبدش علاقه خاصی به شعر داشت و در تنهایی خود با اشعار حافظ و سعدی خلوت می‌کرد و فروغ با شوق تمام به اشعاری که پدر می‌خواند گوش می‌داد. و همین نقطه آغاز شاعری فروغ بود، او شعر سرودن را از نوجوانی آغاز کرد. و در نقاشی استعداد خاصی داشت. خانواده فروغ خانواده‌ای بسته و مردسالار بود. فروغ در سن 15 سالگی با پرویز شاپور ازدواج کرد و به اهوازرفت. در ۲۹ خرداد،۱۳۳۱ تنها فرزندش کامیار متولد شد. و پس از آن روزهای سختی را گذراند و بسیار زود از شوهرش جدا شد.
 سرودن شعر
نخستین مجموعه شعر فروغ فرخزاد اسیر نام دارد که در سال ۱۳۳۱ منتشر شد. این مجموعه دربردارنده ۴۴ قطعه شعر است. دومین مجموعه شعرهای فروغ دیوار است که در سال ۱۳۳۵چاپ شد. سومین مجموعه شعرهای او با نام عصیان در سال ۱۳۳۶ چاپ شد. این مجموعه شامل ۱۷ قطعه شعر است. فروغ بعدها این سه آثار خود را ارزش و احساسات سطحی یک دختر جوان دانست.
 سینما
در سال ۱۳۳۷ سینما توجه فروغ را جلب می‌کند. و در این مسیر با ابراهیم گلستان آشنا می‌شود و این آشنایی مسیر زندگی فروغ را تغییر می‌دهد. و چهار سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۱ فیلم خانه سیاه است را در آسایشگاه جذامیان تبریز می‌سازند. و در سال ۱۳۴۲ در نمایشنامه شش شخصیت در جستجوی نویسنده بازی چشمگیری از خود نشان می‌دهد. در زمستان همان سال خبر می‌رسد که فیلم خانه سیاه است برنده جایزه نخست جشنواره اوبر هاوزن شده و باز در همان سال مجموعهتولدی دیگر را با تیراژ بالای سه هزار نسخه توسط انتشارات مروارید منتشر کرد. در سال ۱۳۴۳به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر می‌کند. سال بعد در دومین جشنواره سینمای مولف در پزارو شرکت می‌کند که تهیه کنندگان سوئدی ساختن چند فیلم را به او پیشنهاد می‌دهند و ناشران اروپایی مشتاق نشر آثارش می‌شوند.
پایان زندگی
آخرین مجموعه شعری که فروغ فرخزاد، خود، آن را به چاپ رساند مجموعه تولدی دیگر است. این مجموعه شامل ۳۱ قطعه شعر است که بین سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۲ سروده شده‌اند. به قولی دیگر آخرین اثر او «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد است» که پس از مرگ او منتشر شد.
فروغ فرخزاد در روز ۲۴ بهمن، ۱۳۴۵ هنگام رانندگی با اتوموبیل جیپ شخصی اش، بر اثر تصادف در جاده دروس-قلهک درتهران جان باخت. جسد او، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن با حضور نویسندگان و همکارانش در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد

روحش شاد و یادش گرامی

نظرها
  1. فروغ فرخزاد

    پرنده فقط یک پرنده بود

    پرنده گفت : " چه بویی ، چه آفتابی ، آه

    بهار آمده است

    و من به جستجوی جفت خویش خواهم رفت . "

     

     

     

    پرنده از ایوان

    پرید ، مثل پیامی پرید و رفت

    پرنده کوچک بود

    پرنده فکر نمیکرد

    پرنده روزنامه نمیخواند

    پرنده قرض نداشت

    پرنده آدمها را نمیشناخت

    پرنده روی هوا

    و بر فراز چراغ های خطر

    در ارتفاع بی خبری میپرید

    و لحظه های آبی را

    دیوانه وار تجربه میکرد

     

     

     

    پرنده ، آه ، فقط یک پرنده بود

  2. فروغ شاعر نوپرداز عاصی بود، شعر او نیز عصیان است، در عصر خودش بمقتضا بود اما در عصر بعد از انقلابی که عطر وجود فاطمه و زینب در آن پیچیده و بسیجیان حسینی ما زیباترین و سرزنده ترین شعر تاریخ را سرودند و می سرایند و خواهند سرود، رویکرد به شعر فروغ از نظر من یک تعرب بعد الهجره است.

    البته این بمعنای رد شعر فروغ نیست.

    • سلام و عرض احترام پدر عزیزم

      سپاس بی کران از حضور پرمهرتون

      حقیقتش تا قبل از عضویتم در موسسه شهرستان ادب شناخت چندانی از فروغ نداشتم اما تو این یک سال اخیر و به مدد استادان محترم شهرستان علی الخصوص جناب آقای اسفندقه فهمیدم که فروغ چقدررررر بزرگ بوده

      البته شکوه فروغ رو باید در تولدی دیگر دید و قبل از اون فروغ،فروغ نبود اصلا

      برای همین اشعار فروغ رو به دو دسته تقسیم کردند و فروغ واقعی رو با نیمه دوم دنیای شاعرانگیش  میشناسند

      سپاس از همراهی زیبای شما

  3. جابر ترمک

    دی 9, 1394

    روحش شاد و یادش گرامی

    • سلام و عرض احترام استاد ترمک گرامی

      سپاس بی کران از حضورتون

      ممنونم

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا