🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃
زیبایی شناسی در سرایش انواع ادبی بخش دوم :(از بحث یکم)
…………………………….
دستمایه کارردیف است ؛ وهر چقدر دانش ساختارملودی ها بیشتر ودقیق
ترشود ؛ قدرت اجرایی هم بیشترمی شود
در بحری واحد دو شاعر..شعری ، سروده اند . هردو یک عروض را تبعیت کردهاند .
ولی یکسان خوانده نمی شوند .
موسیقی آن ها تفاوت دارد . چون کلمات ، که از آواهای زیبا (تلفیق شده )
وهمجوش بهره مند نیستند یا ترکیب واژه ها باهم .
وقتی گوشه ها توانستند ؛ یک دستگاه را بوجود آوردند (مجموعهء گوشه ها )
می شود ؛ ردیف ..آماده برای ردیف خوان
ردیف آوازی ، با شعرمعرفی می شود
مادر ، دارد با کسی صحبت می کند ..کلامش عادی است . نه ریتمی دارد .نه
آهنگی و …. قطع می کند .. تا طفلش را بخواباند
صدایش نرم . لطیف . آهنگین . می شود . تا شعری را ترنم کند . عروضی ِ آن
را نجوا می کند ..نت هایش را .. لالا لا … لالایی و …
برهمین ریتم که ساخت . کلمه ، جانشین می کند . ولی، هرکلمه ای که با « لا
لا …لا » هماوایی ندارد . ذهنش بسرعت ، هی ..می پردازد . می یابد .
لالا لالا گل زیره …. که این ، دو رکن هزج میشود . تا بقیه را، بتواند ؛ بسازد
یا بیابد . با « لالا ها » پر می کند .
می بینیم اولینش « لَلا » ست( در بخش هفتم ، مفصل نوشته ام چرا؟ ) . که هزج درست می کند .
و هرجا ، هم که کم آورد…. به ترنم .می شود : هییییی هیییییی هیییی … یعنی: کشش نت ..
این کار ها ، یعنی : چه ؟ ..
1 – عروض و موسیقی توأمان اند ..
2 – هرگاه عروض (موسیقی کلامی ) ، ایستاد . وتوقف کرد؛ موسیقی
ادامه می دهد . (موسیقی آوایی …نت ها )
3 – موسیقی ، با هفت نت اش ، تمام آواهای تمام زبانهای دنیا را بیان می کند .و با آوازها و
موسیقی شان سنخیت نشان می دهد .
چهچه …و..دل ایدل .. حبیب من …. ای داد بیداد . ای امید من و….محبوب من ..و ههه هههی
و…و.. همه آواهای پرکننده جای خالی موضعی موسیقی کلامی است
در واقع این کار همان دریبل ، در ورزش است . مثلاً : فوتبال . بسکتبال و.. …بازی بازی
تا کار اصلی … هاهاهاه …تا خود کلمات اصلی بیاید . (آهنگ به هم نخورد )
4 – هجا کوتاه ، بلند دارد (دو مانوره است ) . نت ،.کشش ، می پذیرد .پس، غنی تر است
صدای زنانه ، خاصه تهران ، تبریز ، اصفهان و…و… موسیقیایی تره …چون هجاها
کشش دارند . (موسیقی = هجا + زمان )
چگونه ؟ زن ها ، صدایشان موسیقیایی تر می شود . . یا خوانندگان .زیباتر ادا می کنند ؟
استاد که شدند . می فهمند . که الان باید چه کنند . ؟ .در حنجره ، تغییراتی میدهد . با عضلاتش
تنگتر برای نازکتر شدن . یا کج وکوله کردن صورت و دهان و لب و لوچه و کج و راست کردن گردن
حتی ، کمر و قامت و فشردن شکم و شش و.. و.. که همه تجربی و مقداری علمی و تمرین
آن نت را دقیقتر و زیباتر اجرا می کند
می بینیم با یک ویولون . یک آهنگ را چند نفر نواخته اند . یکی زیباترین است . او دریافت بهتری از نحوه پردازش نت ها ها با حرکات اندام ها و عضلات خود دارد . . صورت چاق و لاغر یکسان نیست ادایشان .
عضلاتشان یک اندازه شکل نمی گیرد . برای ادایی واحد .
همین مسایل برای سرایش صادق است . دونفر یک مطلب را در یک بحر و وزن یکسان نمی سرایند
جون هنوز مهارت نیافته اند . که چگونه جای سازی کنند . ؟
اگر شعری بد آهنگ بود . به کلماتش دقت می کنیم . .تعویض واژه یا ، جا به جایی واژه لازم دارد
(درمقاله ویرایش.وزن با پیراستن نوشته ام. در بخش قبلی هم نمونه دادم . بازهم … )
پس ، نمی شود بگوییم : این واژه به درد شعر نمی خورد . من معتقدم . کلمه، یک (قطعه پازل) است .
مثلاً : کلمهء آذری شیشلیک را راحت نمی شود . در شعر براحتی ،جاسازی کرد .ببینید برنامه ریزی را
ای خوشـا ! لاهـور ، شهــر شاعران………….زندگی ، بی اسـترس ، بی آنتـریک
هیچ شهری ، بهتـــر از دهلی ، نبود …… …اندکی،گیـــلان ، نکوتـر بود ؛ لیـک
لحظه ای ، از عمــر من ، باطل نشد ……… .عین ساعت، نظم بود؛ و تاک و تیک
و ز راولـپندی چه گویم ؛ زان بهشت …….فکر کن ؛ معشوقه بردی؛ پیک نیک
دلبــری فـتـــا نـه جـانـی ، داشتــم ………هی غزل گفتی ؛ بگوشم جیک جیک
تیز هوشی، خوش لـقــا و خوش ادا ……….ذهن من ناخـوانده ؛ می فرمود تیک
گفته هایش،یک به یک ،دارم؛به یاد……….پـارسـی ؛ زیبــا تـرین لحـن دریـک
ساری اش ، زیبا ، شبیه « بی نظیر »………….بزم، زیبا ، جامه ، نیکو، ژست، شیک
یاد او ، هر لحظه ، روحم ، می کِشد………..می کُشد ؛ هر شب مـرا ، بسیـار نیک
پس،چه سیب خورده،راندَم زانبهشت؟…….چیست ؛آن اجبار و ظلم و تاکتیک؟
ناگهان، دانست ؛ ای ! ، بدبخت، من!………. خورده ام؛هرشب،قنـاری، شیشلیک
…….«جیک جیک» در کشورهای شبه قاره و همسایه شرقی = معاشقه ………….
باید جای مناسب واژ را ، بیابید .
یعنی : هر بحری از تکه هایی موسیقیایی ( اندام کوچکتر)درست می شود.
گوش باید بسنجد . هماوا شد یانه .
تکه های بحر هزج مانند رمل نیست .(سبب وتدهای موسیقی شون یکینیست )
درحالیکه مستخرج از یک محدوده موسیقی اند و خویشاوند
چون ، اركان عروضى خود ، حاصلتركيب اندامهاي كوچكتري(واحدکوچک) اند .
به نام سبب، وَتَد و فاصله.. وزن هر یک را ، با معادل آن دقت فرمایید . :
سبب : هَم . هَمه
وتد : چامه. .چمَن
فاصله : ببَرم . ببرَمش
فعولن: وتد ( فَعو ) + سبب ( لُن )
فاعلن: سبب خفیف ( فا ) + وتد مجموع ( عِلُنْ )
مفاعیلن: وتد مجموع ( مَفا ) + دو سبب خفیف ( عی و لُنْ )
مُزاحَف : در عروض كهن به هر گونه تغييري كه در( سبب و وتد ) اركان اصلى راهيابد
– اعم از حذف يا زيادت حرف يا حروفى، و اسكان متحركى – زِحاف مىگويند
بحر رمل سالم» (فاعلاتن ) . بدون زحاف
تغيير در سبب ها و وتدها….. «فعلاتن» = مزاحف از فاعلاتن
عروض حمیدی . فقط براساس وتد و سبب و فاصله است .
دکترحمیدی می گوید این رکن ( متفاعلاتن ) .مادر ارکان است چون ، ساخته شده ، از هر سه
( سبب + وتد + فاصله)است . و مادر بحرها و کلید کل عروض . (با تعصب بسیارشدید )
مُتَ = سبب … فاعِ = وتد …… لاتن = فاصله … = متفاعلاتن = سبب . وتد . فاصله.
البته .من (فاصله) را نگفتم . چون ترکیبی از ( سبب و وتد ) می دانم و کش ندادم .همانطور که هجای کشیده
را هم ،حذف کردم .چون هجای ( کشیده = بلند +کوتاه ). وچیزی تازه ای ندارد .
برای سهولت در آموزش
این عروض ،کاملاً ، صحیح است . و جامع . . .و زمان و هوش سرشاری هم واضح است . صرفش شده
. اما تا، ذر ذهن تاریخ ثبت شود….. زمان ها …می برد .
و اما ، در عروض خانلری با( الگو آواهای ) (تن .ت ) (به جای افاعیل ) مقبول عام نشد .
(ضعف ضربآهنگ ) . چون به هجایبلند ختم نمی کند … این الزامی است .
ما در سرایش ، ضربآهنگ آخر را ، جور کش می دانیم . مثل پول جمع کردن در عروسی ها
بزگ حاندان را ،نگه میدارند برای پایان کار …
مثلا: از یک میلیون 150 تا کم اومد . او این مبلغ را میپردازد . تا،( رُند ) شود .
و همه بگویند یک میلیون جمع شد .
پس بایدهجای آخر بلند باشد . نه کوتاه . تا نقس خواننده براحتی بپایان برساند . کم نیاورد .
. عروض فرزاد هجاي بلند در آخر مهمه ؛ مشاهدة هجاي كوتاه در آخر ركن، در
صحت وزن شعر بايد شك كرد.
اساس را بر (مفعولاتن = ـــ ـــ ـــ ـــ ) چهار بلند ، گذاشت .و پدر پدر بحرها نامید
. وهمه را ، مستخرج از آن .مثلاً : ( فاعلن و فاعلات ) و آخرین جز ء اش « لا» زحافات آنند .
عروض نجفى ضمن تأكيد بر ضرورت طبقهبندي علمى ، به نقد شيوههاي
طبقهبندي بحور خانلري و فرزاد مىپردازد
عروض كابلى علاوه بر طبقهبندي اوزان، نامگذاريهاي تازه : به [بحر و سخنموزون،«رشتة نظم ، ]
به[ ركن، «ريسة تكرار شونده»]، به[ هجاي بلند، «دانه»،] و به [ هجاي كوتاه، نيم دانه»] و…و.شیوه ای خاص
عروض وزیری . شبیه جدول مندلی اف است . پیش بینی بحر های دیدهنشده را هم می دهد .
که شاعری بیابد و با آن بسراید .
واصولاً ، ذهن هر عروض دان مصوت کوتاه در پایان مصراع را، یک نشانه درخطای وزن می داند
(غلط بودن وزن مصرع)
تکیه ام بر عروض نوین برای این است . که بر اساس آواشناسی (فونتیک)است
با تکیه بر .مصوت و صامت . که حتی گفتم . دو هجا ، کافی است کوتاه . بلند
چون ، هجای کشیده ترکیب این دو است
و همیشه .بنایم ، بر ساده تر شدن یاد گیری بوده است
و واقعاً در عمل هم ، دیدیم .کار ساده تر شد (شاهد : سرعت درمهارت عزیزان ). هرچند
که از مهارت در اموزش موسیقی باز می دارد .
پس ، دقت در واژه ما را راهنمایی میکند (ذهنی) که در این بحر چه کلماتی ؟مناسب اند .
و اگر . کلمه ای جانیفتد در بحری . محکوم نیستیم . فقط در همان بحر و وزن خاص بگذاریم .
بحر سرایش تون را عوض کنید . برای اینکه ، اون تابع شماست .
در ویرایش وزن .با (پیراستن ) . گفتم که مثلاً : رمل را مشکول کنید . با یک هجا
در یک جابه جایی ساده ( دربخش یک)
کلمات . تناسب هایی با بحر و وزن دارند . (موسیقی اندام ریز با قطعه )
فی المثل : در بحر متقارب جالب نمی شود . یک واژه بیگانه،( قلنبه ) بکارببریم .
در مضارع می شود. ولی می دانیم که این همسازی صحیح و همنشینی زیبای واج ها ست.
کهزیبایی واژه ها را می سازد .
و بعد .. این همنشیینی زیبای واژه ها . موسیقی کلام را
یعنی : ضرب آهنگ را.
* * * * * * * * * *
ادامه دارد ..
کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (5):
کاربرانی که این مطلب را خوانده اند (13):
خرداد 30, 1395
سلام و عرض ادب محضر جناب استاد صباغ کلات بزرگ منش ……
سپاس فراوان از مطالب ارزنده تان……
می آموزم .
مکتبتان برقرار…..
سایه پرمهرتان مستدام …..
پاسخ
خرداد 31, 1395
.
. درودتان باشد دخترم .
خانم سحر جهانی گرامیدختم
ممنونم از حضورتان . بزرگوارید …………………..
.
پاسخ
خرداد 31, 1395
سلام بر پادشاه ملک سخن
ملک الشعرای انجمن ادبی شعر پاک
حضرت استاد محمد حسن صباغ کلات
الحق که پادشاه ملک سخن هستید ، الهی صد و بیست ساله شوید ، الهی آثار گرانسنگ شما به دست همه ی عاشقان شعر و ادب برسد.
خدا را شکر در انجمن ادبی شعر پاک ذره ای بخل و حسادت در اعضایش نجستم بزرگانی در این انجمن وجود دارند که هر کدام برای کاخ شعر و ادب پایه ای هستند و همه ی آنان رای بر ملک الشعرایی شما داده اند.
در آغاز این درس با عکس زیبا و جانبخش حضرت جانم … استادم … روبرو شدم چقدر زیبا و فرح بخش…
این مطالب شما برای چه شاعر و چه افرادی که در کار موسیقی و آواز هستند مثمر ثمر است و با اجازه حضرتعالی در دو وبگاه دیگر ماه را باید تماشا کرد و رفت و ماه خراسان به نمایش خواهم گذاشت.
از زحمتی که برای عاشقان شعر و هنر کشیده اید سپاسگزارم.
در پناه خدا شاد زی
پاسخ
خرداد 31, 1395
.
سلام . استاد عزیز .
سپاسگزارتان هستم . بزرگواری می فرمایید .
همیشه ها ، مایه سر افرازی ام بوده اید .
آنچه موجود است . در طبق اخلاص جای دارد . دریغ نیست . قابلی اگر باشد .
بخش ها را ، دوبل کردم . تا، تعداد پست ها ، کم شود . و حدود 17 قسمت آماده است .
عروض و موسیقی و نمونه عملی و به روز با قیاس اشعار قدما . همه را همگام پیش می روم
تا جوانان نوپای عزیز را ، بتوانم همراه خوبی باشم .
سعی خواهم کرد فاصله نیز کوتاه باشد . تا در اتصال مطالب خدشه ای ایجاد نشود .
خداوند یاری فرماید خدمتگزارم .
آیندهء شعر ایران الخاص ، خراسان بزرگ شمایید .
استاد طارق بزرگمنش
از اینکه نمی توانم . تجمیع حس و نیرویی داشته باشم.
در بازدید از یاران شرمنده روی همه هستم .
در تعدد مراحل کاری اگر پیشه کنم . صدی نود خطاکارمی شوم .
و این ، برای خودم ، بخشودنی نیست .
خداوند سایه بزرگان و اساتید ادب را ، از سرمان کوتاه نفرمایاد .
سپاستان را بیکرانه دارم .
ممنونم پسرم . ……………………
.
پاسخ
خرداد 31, 1395
سلام و عرض ادب و احترام
باورم اینه که «آموختن» ، بهترین و ارزشمندترین عبادت هاست .
سپاسگزارم که وقت شریفتون رو به آموختن دانسته های ارزشمندتون اختصاص میدین و ما رو از دریای دانشتون بهره مند می کنین.
برقرار باشید
پاسخ
تیر 1, 1395
.
سلام پسرم .
درودبر مرام و اندیشه متعالی .
دکتر علی سر کلاس گاه تکه هایی می گرفت برایمان .
(یکی از شکنجه های قرون وسطایی : چرخاندن چوب عصاری . « در مخزن خالی » بود .)
= دیدن بی ثمری کار خود .
در شرایط من و امثال . فقط یک حس باقی می ماند .
مفید بودن .
آن هم برای کسب حرمت .
چون ، هیچ نیازی دیگر، ندارد . یک سالمند جز احساس حرمت
خداوند ، کمک کند ؛ بتوانم ذره ای ، مفید باشم .
ممنونم. بزرگمهرم .
با سپاس ها ……………………….
.
پاسخ
بستن فرم