🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سی فراز،از

(ثبت: 7720) شهریور 13, 1395 
سی فراز،از

اشاره به بعضی نکات مقاله زیبایی شناسی بخش 13 و 14
1- اختیارات شاعری . فقط تبصرهء حفظ  زیبایی  وزن و موسیقی اند . مانند : عینک = تبصره بینایی برای بهتر خواندن
2-  بیش از دو سکون و یا متحرک ، خلاف موسیقی است . مانند : بیش از 4 رکنی هم خلاف آهنگ شریف یعنی : نوفه = خارج 
3-  بیشتر مواقع ، واژگان شروع شده با صداهای («ه» «ء» «ع» «ح» )در ترانه  و محاوره ، مساوی (همزه ) فرض می شوند. ودرحرف ما قبل ادغام می شود .
چون ، اگر خط ، لاتین بود .بحث املاء قافیه هم منتفی بود. H = (« ها » + « حا» = تشدید )
4  – (« ت» و  « ت»)  و ( «د»  و « ت »)  در واقع ، نمی افتند ؛ بلکه مشدد می شوند . پس وزن مخدوش نیست.
5 –  در شعر می شود . واژهء پارسی اصیل را هم تشدید داد . مانند :  چلّه . گلّه ، پرّه  و بالعکس
6 – « یاء وقایه » در محاوره و ترانه ساقط است . وبه زیبایی موسیقی می انجامد. . مویش = موش ( اغلب به وزن زیباتری بدل می شود . مثل رمل سالم به مخبون و یا مخبون به مشکول
7 –  اختیار شاعری وزن دوری بودن  وزن  را ، عوض نمی کند . اگر رمل سالم و مخبون دارید . همان مخبون حساب کنید . قشنگتر است 
8 – وزن های متفق خم مانند مختلف الارکان ، زوج هم  دوری اند چه سالم . و چه  مزاحف .. اصل تقسیم بر دو ، بدون باقیمانده است 
9 – استفاده از اختیار شاعری . به موسیقی لطمه می زند . مگر دوتایی و عین هم در دومصراع پیاپی باشد
10-  چرا شعر نیمایی موسیقی زیبایی ندارد . مانند کلاسیک . به دلیل استفاده از اختیارات شاعری بیش از حد .(با هرمکث، یک بار استفاده می کند )
11- مانیفیست . های متعدد . دلیل بحران و در غایت ، بطلان اش هم هست. و شعر، بیشتر ، به غزل  روی می کند . تا سپید .
12-  ایجاد موج  با تبلیغات . حرکات  تبعی  می سازد . و مستبدانه  ،شخص مبتدی  را ، پیرو خود می کند. مثالِ آب حوض راکد و سیب با نخ مرتبط…
13 – مانیفیست اغلب ، دابسمشی .است 
14-  نقد موقعیت نا مناسب،  یا همان عدم مقتضای  حال علم بیان ، با  ردّ  نوع ادبی ، منافات  دارد . من در اصل مسأله حرفی ندارم . در زمانش دارم . 
15 –باور نداشتن.نوع  وسبک و طرز ادبی.مانع مطرحیت شاعریست مثل اکنون
16- مدرن : یعنی شکست سنن . ارزش ها . باور . ایمان . ادبیات و دین .
17 – پست  مدرن . یعنی: تعدیل مدرن سر خورده . و دادن روح معنوی بر آن .
و اگر نمی آمد . مدرنیسم ، که از سنبولیسم امده بود . به سور رئالیسم . نهایتاً  اکسپرسیونیسم میکشید.هرچندکه اکنون خود پست مدرن در پی شه. در عمل،غالباً مدرنیته را،بکلی  رها نمی کنند.یابرتر از مدرنیته حساب می کند 
18 – تحول  ، با  پروژه ، مولود را ، ناقص می کند . باید ! پروسه اش طی شود
19 – موسیقی ، زیبایی است .و زیبایی شناسی ، فطری است .  و انسان موسیقی فهم متولد می شود .تمرین ، تقویتش می کند
20 –پست مدرنی ها اغلب،بینابین مدرن و پست مدرنند. هیچ یک،ناب نیستند 
21-  جامعه  ، شاعر  را هدایت می کند . و شاعر ، در نهایت . جامعه را .(اولین رد یه ء پست مدرن ،به مدرنه که شما خلاف می اندیشید . )
22- غزل ، کم کم ، نو  شده و می شود . و محبوب هم .. ولی سبک مدرن آن .که به سپید میل دارد ؛ مطرود است .زیرا ، سپید تصویر سازی را ،قادر نیست .و غزل ذاتاًتصویر ساز است .بخصوص با همراهی مثنوی و دوبیتی و روایتها
23 –  شعر نو ، دنبالهء شعر کلاسیک است . با چراغ  سبز نوع قالب مستزاد و پیش افتادن  و عامه پسند شدن . قالب بحر طویل
24 –  غرب به نیما آموخت . صورت خیال«تشخیص» را. جانشین . صورت خیال «استعاره»  کند . که (ملکهء شهر شعر) نامیده بودم .
25- غرب ، موضع یا سوژه را ، که انسان و معنویاتش بود . و مشبه دراستدلال شعری . بود

.عوض کردو. اشیاء سوژه شدند . و مشبه و انسان هم مشبه به.
26 –کلاسیک،به ترانه میل می کند.و ترانه،به محاوره ، و این، یعنی: 
نئو کلاسیک.. به خاطر موسیقی شناس تر شدن عامه مردم جهان
27 –  در پست مدرن . فرم ، درغزل . زبان ، در غزل .  صدا ها ، ( یک یاچند ) . روایی بودن ، در غزل . کلی گویی . نصیحت و.. متفاوت با کلاسیک است. نه که با هنجارشکنی و ایجاد تفاوت خودساز، طرز بسازیم .که مسخره می شویم. 
28 – تشخیص وزن عروضی و رعایت اختیارات . و تا حدودی صناعات و قافیه ..یعنی : موسیقی شعر.. در هر نوع ادبی .از دوبیتی از اولین و تا سپید آخرین ها )
30 – بحران مخاطب . نباید خدشه به اصالت واردکند . مخاطب ، گاه ، تابع موج است.مرعوب شده منفعلانه با آن،راه میفتد.وموج، موجب و موجد دارد( غرض )

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند (2):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا