🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 اگرجنگل نباشد

(ثبت: 208362) اسفند 7, 1397 

ندارد روشنا ایران ، اگرجنگل نباشد
شود ویرانه این سامان ،اگرجنگل نباشد

نمانَد پایدارآب وهوا، هم خاک واقلیم
نپاید گونه ی انسان ، اگرجنگل نباشد

هواسرشارِاکسیژن، زمین سرسبزوزیبا!؟
سرابی دلفریبست آن ، اگرجنگل نباشد

نباشد ابر وبارانی که دوزَد پینه ی خاک
نبارد مَرهَمی باران ، اگر جنگل نباشد

نگاریدند خُرَّم زادروزت را به برگی
نباشد دفتر و دیوان ، اگر جنگل نباشد

تنفس چون دمی بی بازدم یا دَم دِرنگی
اگرشش ها چو مسلولان، اگر جنگل نباشد

چو آتش می زنی برجانِ جنگل ، ناسپاسی
نبیند روزِ خوش انسان ، اگرجنگل نباشد

تبرچون می زنی می دان ، دگرروزی به تاوان
بَرَد سیل و کـَنَـد بنیان ، اگر جنگل نباشد

 

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    اسفند 7, 1397

    سلام فرزاد عزیز

    اگر حافظه خطا نکند اولین شعر کلاسیکی ست که از شما می خوانم .
    در مصرع دوم بیت زیر تغییری داده ام ببینید خوب است؟
    تنفس چون دمی بی بازدم یا دَم دِرنگی
    شود شش مثل مسلولان، اگر جنگل نباشد

    در پناه خدا 🌿👏🌿

    • درودها جناب خراسانی

      حضورتان ارجمند و مغتنم
      سپاسگزار خوانش به مهرتان هستم
      معمولاً کمتر کلاسیک کار می کنم اما برای نخستین بار نیست
      غزلیات توان صفر 95/2/29و سقف کابوس دیده 96/11/9 وحکم به دل 96/11/6 و دو مثنوی ایران 95/1/2 و جان ِ خسته 95/2/27 که در شعر پاک هم نشر شده اند از آن
      جمله اند.

      اصولاً وابستگی خاصی به هیچ فرم شعری ندارم و این شعر است که هنگام سرایش فرم خود را انتخاب میکند از این
      رو در چندین فرم شعری سروده هایی در ترازِ بضاعت خود دارم

      در خصوص تغییر پیشنهادی هم گرچه دلیل آن برایم روشن
      نیست ( شاید هم آوایی و نغمه ی حروف )اما هر دو نگارش
      را دریک تراز می بینم .

      سپاس مجدد بابت خوانش به مهر و دیدگاه ارزشمندتان.

      🌹🌹🌹