به گمان بنده، قالبی به نام گردون وجود ندارد و این که شما می فرمایید، تنها آرایه ای بسیار قدیمی است که بر حسب جایگاه تکرار، گاهی ردالصدر علی العجز نامیده می شد و گاهی ردالعجزعلی الصدر.
ضمنا تکرار چند واژه، اصلا به ساخت قالب مستقل در شعر نمی انجامد.
فرم گردون خواه ناخواه چندین سال است که وجود دارد . وبین تعداد قابل توجهی از سرایندگان نیز شناخته شده و مقبول است . در خصوص قواعدِ مقبولیت فرم های جدید هنوز جائی اشاره ای ندیده ام که کسی اثبات کرده باشد با چه مقدار طول و تفصیل در قواعد ساختاری ، سروده ای می تواند در فرمی جدید پذیرفته شود . اما آنچه آشکار است این که هرگاه سروده ای دارای مشخصات ساختاری ویژه و متمایز کننده از سایر فرمها باشد می تواند در فرمی جدید طبقه بندی شود . اتفاقا هر چه میزان قواعد ساختاری در فرم کمتر باشد شاعر در سرایش آزادتر خواهد بود و از محسنات ِ فرم محسوب میشود و دقیقاً عکسِ آن است که از موانع سرایش است .
مشابه فرم ِ گردون ، لووپ است که چند سال پیش از این بعنوان فرمی نوظهور و وارداتی مطرح و احتمالاًچون به ظاهر و در ابتدا وارداتی به نظر می رسید و چون مرغ ِ همسایه همیشه غاز است ، مورد تمجید و ….. طبق معمول قرار گرفت .
لووپ دقیقاً عین یکی از موارد بیش از بیست گانه ی تصدیر است . اما در گردون لزومِ چرخش ایجاد شده در متن برای اتصال ابتدا و انتها فاکتوری ست که آنرا از تصدیر جدا میکند و عامل ارتقاء آن نیز همین است .
بعدها ، به دنبالِ طرحِ فرم گردون و ترسیم ِ سابقه ی ریشه ای آن در ادبیات کهن به عنوان یک آرایه ( ردالعجز الی الصدر یا …. ) در بیش از بیست نوع آشکار گردید که این فرم ریشه در شعر ایران زمین دارد . اما باید توجه داشت که این آرایه هیچگاه تا به امروز از سطح آرایه فراتر نرفته بود . نکته نیز در همین جاست که این آرایه با نگاهی متفاوت و پویا و پیشرو به آن ، از سطح یک آرایه فراتر رفته و با کمترین و ساده ترین قواعد تبدیل به یک فرم جذاب برای سرایش گردیده است .
مثال از قدیم می اورم که برخورنده به کسی نباشد : اگر کسی فرضاً از ترکیب و بند و ترجیع بند یا … خوشش نیامد یا با تصورات شخصی که از فرم دارد مطابقت نداشت نمی تواند بگوید که این فرم نیست . نظریات باید براساس ادله شکل بگیرند باید توجه د اشت که هنر فراتر از من است و این هنر نیست که با من تفسیر میشود بلکه این من است که در هنر تجلی می یابد وبا آن تفسیر میشود .
پس از ابداع فرم گردون توسط جناب سلطانیان بر اساس دو اصل پایه ای تکرار در ابتدا و انتها و ایجاد چرخش توسط متن برای اتصال ابتدا و انتها به یکدیگر و به فرموده ی ایشان تدوین قواعد پایه ای و بهینه ای فرم گردون توسط اینجانب و روشنگری هایی که منجر به معرفی و جانبخشی دوباره به یکی از جلوه های آرایه ای متروک و کهن و چگونگی ارتقاء آن به سطح یک فرم گردید ، امروزه دیگر تمام سرایندگان که در فرم گردون می سرایند با این آرایه آشنایی یافته اند که این خود مرهون ِ فرم ِ گردون است .
نتیجه اینکه آنچه در تشخیص فرمِ شعری تعیین کننده است وجود فاکتورهای متمایز کننده است که در این فرم کاملاً مشهود است . اما خوش آیند و بد آیندِ فردی نسبت به یک فرم کاملاً سلیقه ای است و در جایگاه خود محترم .
آذر 17, 1397
درود استاد امین اجلاسی بزرگ.
آذر 18, 1397
درودها
لطف تان بیکرانه است گرانقدر
سپاسگزار حضور مهربارتان
آذر 18, 1397
درودها جناب امین اجلاسی عزیز ؛
دستمریزاد …
کسب فیض شد دوست گرانقدر …
در پناه خدا .
آذر 18, 1397
درودها گرانقدر
حضور و نگاهتان چون همیشه مهر بار و ارجمند
پاینده باشید
آذر 18, 1397
درود
آذر 18, 1397
درودها جناب رضاپور
سپاسگزارِ مهر ِ حضورتان
آذر 18, 1397
درودبرشما بزرگوار
موفق باشید
آذر 19, 1397
درودها جناب انصاری
سپاسگزارم
پاینده باشید
آذر 18, 1397
سلام و.درود
خیلی زیباست
قالب شعر نو _ نیمایی ست
در پناه خدا
آذر 19, 1397
درودها جناب خراسانی
سپاسگزار حضور ارجمندو عنایت تان به سروده هستم
شعر در قالب گردون سروده شده
پاینده و پیروز
آذر 20, 1397
سلام دوست من
به گمان بنده، قالبی به نام گردون وجود ندارد و این که شما می فرمایید، تنها آرایه ای بسیار قدیمی است که بر حسب جایگاه تکرار، گاهی ردالصدر علی العجز نامیده می شد و گاهی ردالعجزعلی الصدر.
ضمنا تکرار چند واژه، اصلا به ساخت قالب مستقل در شعر نمی انجامد.
آذر 21, 1397
درودها همراه گرامی
فرم گردون خواه ناخواه چندین سال است که وجود دارد . وبین تعداد قابل توجهی از سرایندگان نیز شناخته شده و مقبول است . در خصوص قواعدِ مقبولیت فرم های جدید هنوز جائی اشاره ای ندیده ام که کسی اثبات کرده باشد با چه مقدار طول و تفصیل در قواعد ساختاری ، سروده ای می تواند در فرمی جدید پذیرفته شود . اما آنچه آشکار است این که هرگاه سروده ای دارای مشخصات ساختاری ویژه و متمایز کننده از سایر فرمها باشد می تواند در فرمی جدید طبقه بندی شود . اتفاقا هر چه میزان قواعد ساختاری در فرم کمتر باشد شاعر در سرایش آزادتر خواهد بود و از محسنات ِ فرم محسوب میشود و دقیقاً عکسِ آن است که از موانع سرایش است .
مشابه فرم ِ گردون ، لووپ است که چند سال پیش از این بعنوان فرمی نوظهور و وارداتی مطرح و احتمالاًچون به ظاهر و در ابتدا وارداتی به نظر می رسید و چون مرغ ِ همسایه همیشه غاز است ، مورد تمجید و ….. طبق معمول قرار گرفت .
لووپ دقیقاً عین یکی از موارد بیش از بیست گانه ی تصدیر است . اما در گردون لزومِ چرخش ایجاد شده در متن برای اتصال ابتدا و انتها فاکتوری ست که آنرا از تصدیر جدا میکند و عامل ارتقاء آن نیز همین است .
بعدها ، به دنبالِ طرحِ فرم گردون و ترسیم ِ سابقه ی ریشه ای آن در ادبیات کهن به عنوان یک آرایه ( ردالعجز الی الصدر یا …. ) در بیش از بیست نوع آشکار گردید که این فرم ریشه در شعر ایران زمین دارد . اما باید توجه داشت که این آرایه هیچگاه تا به امروز از سطح آرایه فراتر نرفته بود . نکته نیز در همین جاست که این آرایه با نگاهی متفاوت و پویا و پیشرو به آن ، از سطح یک آرایه فراتر رفته و با کمترین و ساده ترین قواعد تبدیل به یک فرم جذاب برای سرایش گردیده است .
مثال از قدیم می اورم که برخورنده به کسی نباشد : اگر کسی فرضاً از ترکیب و بند و ترجیع بند یا … خوشش نیامد یا با تصورات شخصی که از فرم دارد مطابقت نداشت نمی تواند بگوید که این فرم نیست . نظریات باید براساس ادله شکل بگیرند باید توجه د اشت که هنر فراتر از من است و این هنر نیست که با من تفسیر میشود بلکه این من است که در هنر تجلی می یابد وبا آن تفسیر میشود .
پس از ابداع فرم گردون توسط جناب سلطانیان بر اساس دو اصل پایه ای تکرار در ابتدا و انتها و ایجاد چرخش توسط متن برای اتصال ابتدا و انتها به یکدیگر و به فرموده ی ایشان تدوین قواعد پایه ای و بهینه ای فرم گردون توسط اینجانب و روشنگری هایی که منجر به معرفی و جانبخشی دوباره به یکی از جلوه های آرایه ای متروک و کهن و چگونگی ارتقاء آن به سطح یک فرم گردید ، امروزه دیگر تمام سرایندگان که در فرم گردون می سرایند با این آرایه آشنایی یافته اند که این خود مرهون ِ فرم ِ گردون است .
نتیجه اینکه آنچه در تشخیص فرمِ شعری تعیین کننده است وجود فاکتورهای متمایز کننده است که در این فرم کاملاً مشهود است . اما خوش آیند و بد آیندِ فردی نسبت به یک فرم کاملاً سلیقه ای است و در جایگاه خود محترم .
سپاسگزارم
بهمن 27, 1397
درودتان
سروده ای زیبا خواندم
احسنت
موفق و موید باشید
🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌺🌺🌺
👏👏👏👏👏👏👏