🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ای خدا ما همه عمریست که سر درگمتیم

(ثبت: 233637) آبان 29, 1399 

 

ای خدا ما همه عمریست که سر درگمتیم
همه بسیار خماریم و کنار خمتیم

گر که الطاف تو بسیار زیاد است بگو
ما چرا خانه خرابیم اگر مردمتیم

بارش رحمت خود را تو از این دشت مگیر
که در این دشتِ در اندشت همه گندمتیم

هدف ما همه یکیست به ما اخم مکن
ما ‌ ز هر کوره رهی راهی شهر رُمتیم

هدف از خلقت انجم نتوانیم که چیست
ما همه مات از این پهنه پر انجمتیم

ما که در کومه ی تاریک جهان یخ زده ایم
روز و شب منتظر آمدن هیزمتیم

ما همه بنده ی بس صالح درگاه توایم
گر چه ما ریش نداریم و برون از قمتیم

شعر:آرمان داوری
۲۸ آبان ۱۳۹۹

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نقدها
  1. اکبر رشنو

    آبان 29, 1399

    سلام
    این سروده ی در مطلع مصرع و ابیات مردف
    سرایش شده که حس مضمون آفرینی می کرد
    بر تم مناجات تلقی می شد
    ودرقالب غزل
    که ظرف عشق و ارادتست و در کلام کلاسیک قلم می زد
    و باید و لزوما قواعد بازی کلاسیک را در سرایش رعایت می کرد
    که این در اعمال ردیفها منظور نشده
    و
    این لحن سرایش در ردیفها مقداری شعر را رنگ محاوره می داد
    و به ترانه نزدیک می کرد
    و این با ساز و کارسرایش کلاسیک و کار برد قواعد مباینت دارد
    و
    دیگر مطلبی که علیرغم خو بی ها و خواص شعر که اصل آن احساس و شعرییت بود
    که در تمامت این نوع سرایش وجود دارد ” طرز نام گذاری ”
    بود
    که این نوع نام گذاری علاوه بر تکرار مصرع اول
    شعر را در بی رمقی آغاز می برد
    و این نوع نام گذاری جز افشای زود هنگام شعر هیچ نقشی در شعر ایفا نمی کند و
    این در حالیست که نامگذاری می تواند قسمتی از شعر محسوب شود
    و بر شعر تاثیر داشته ودر مضامین و کلییت شعر نقش ایفا کند که در این شعر اینطور نیست
    ادامه دارد

    • مازیار نژادیان

      آبان 29, 1399

      درودها استادم

      نقد کاملا بجا ومتینی بودو آموختم ار قلم شما

      این سروده بیشتر تم ترانه داشت ، از آنجا که بیشتر گویش محاوره بود .
      اشعار آرمان داوری همیشه حرفی تازه با دیدی دیگر گونه دارند
      از کلمات نخ نما و ادا اطواری استفاده نمی کند وهمین باعت
      دلنشین شدن شعر وی می گردد
      اگر چه این شعر به قوت شعر های قبلی که از این قلم خواندم نبود اما همین نگرش و زبان نو قابل ستایش و مغتنم است.
      نویسان و شادکام باشید به مهر
      💐💐💐💐💐

نظرها
  1. رسول رشیدی راد

    آبان 29, 1399

    🌹🌹🌹💐💐💐

  2. دانیال فریادی

    آبان 29, 1399

    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹بسیار زیباست

    لذت بردم

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا