🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حقارت تا حقارت

(ثبت: 262160) تیر 31, 1402 

 

مردمی عاصی ز هر بیگانه ای
در رکاب میهن آمد پیک مام ¹
قلب هر یک ² مملو از عشق وطن
در قبال مردمش، عشق و مرام

روح‌ خود را بر دیار ما دمید
خالقی که شادمان شد با غرور
شاهد یک زحمت جانانه شاهانه بود
بندگان او دگر آزاد بودند و سرور

دشت‌ها دیگر همه سبز و وسیع
کوه‌هایی که سترگ، از برف پر
یک طبیعت جلوه‌ای از زندگی
ابر پر باران ، شبیه ظرف پر

بیشه زاران خانه امن وحوش
باغداران در پی گستردگی
جوی هر باغی روان از آب ها
هر طرف آبادی و سازندگی

از قضا ، با حیله و غارتگری
دشمنی بی رحم، فکر انتقام
خاک را آلوده و ویران نمود
سرزمینی که به حال التیام

باز هم بیگانه مستولی نمود
هر چه از بنیان تاریخ دیار
باز هم غرق سکوتی مرگبار
ناسپاس از مردم این روزگار

پنبه شد هر آنچه رشتند سالها
قتل عام نخبگان، قشر جوان
فقر ، تبعیض و حقارت ها مدام
با تمارض، مردمی لایق خزان

جهل ، گویا بین مردم ریشه دار
یک طلسم از خواب رفتن برقرار
از حقیقت ، دور می گردند خود
با جهالت ها ، که آسان سازگار

چشم هایی بسته شد از عمد تا
از تجاوزها نبینند و جفاهای وطن
چشم ها را باید از آنان پس گرفت
بهر آنانی که جنگیدند ابقای وطن

توضیحات:
۱. قلب هر یک ؛ منظور پادشاهان فقید پهلوی رضا شاه کبیر و محمدرضا شاه آریا می باشد‌
۲. پیک مام ؛ فرستاده شده از طرف مام وطن

ادریس علیزاده

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا