🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 حکمت توحید

(ثبت: 6947) آبان 3, 1397 

« حكمت توحيد »

هاتف غيب بگفت: هركه نظر بر خدا بـبرد          

مذهب  از  هر  طرفي ، ره  بـرِ  يكتا    بِـبَرد

كار دانايي و دانش، نه به نطق است  و بيان           

مرد   دانـا  ،  ثمـر   از   منشأ  معنا     بِـبرد

حافظ از نقشه ي حكمت ،به ره علم ستود           

تا   توانست   به   ره   علم      مهيا     بـبرد

هركه بر دانش خود، تكيه  نزد  تا  دَم مرگ           

گوي   سبقت   بتوانست ، چه  رعنا  بـبرد

اثر  علم   قديم   است ،  در   اين   دار  فنا2         

 هركس  اين  علم  بجويد ، ره  عقبا    بـبرد

باغبان     بي  خبر  از  ،  ضرر    باد   خزان          

اين چه بادي است،كه باغ  گل  رعنا  بـبرد

باغبانِ   اين  گلشن و اين  باغ   تو كيست           

باغ  گل   با  تو  و با   صورت  زيبا    بـبرد

باده3  نوشان  قديمنـد ،بر اين  صدر  جهان          

هر كسي  در  طلبس ، باده ي  آنها     بـبرد

هركه داراي مكان است،در آن  باغ بهشت          

  مي تواند  به  رهش، پي  زِ  همين جا  بـبرد

آب  سرچشمه ي  صافي ، تو  زِ كوثر طلبي          

صافي  و  راستي  است ،آبي  از  آنجا  بـبرد

پاي  در  دايره ي  عشق  مبنديد ،كه  عشق           

هركه  را  تاب و توان نيست،از اينجا  بـبرد

حسن از حكمت توحيد،گُل از باغ تو چيد           

تا   توانست  گُلي  را ،  به   تمنّـا        بـبرد

٭٭٭

  1- زيبا – محبوب      2-  دنيا       3- شراب – مي    

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند :

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (1):