🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 خیالِ سرخ

(ثبت: 243092) آذر 6, 1400 

 

وقتی تمام حرفِ شما زور می شود
بی شبهه چشم باطن تان کور می شود

تا ذهن زرد رنگ شما آتش است و مرگ
خواب از خیالِ سرخ شما دور می شود

چون نان درونِ سفره ی بیچارگان نبود
آن سفره های ناله ، گهی گور می شود

وقتی عسل به نوک زبان می بری، بلی
اطراف، پُر ز وزوز زنبور می شود

شب های سخت می رسد از ره، یقین بدان
مهرت چراغِ راه و به رَه نور می شود

من خوانده ام کتابِ گیاهانِ مهربان
نفی اش مکن، دوای تو انگور می شود

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نقدها
  1. پیرایه یغمایی

    آذر 6, 1400

    سلام
    من کاربرد رنگ را در این غزل خیلی دوست داشتم ، مخصوصاً (ذهن زرد رنگ) ./ چرا که رنگ زرد ناخالص نماد خيانت است و از همین جهت است که بیشتر نقاشان اروپایی (یهودا اسخریوطی) را در تصوير شام اخر با ردای زرد مصور کرده اند. با این اندیشه خودم هم در غزلی می گویم:
    یکی که پرده ی نيرنگ را براندازد
    ز روی دوش یهودای زرد، بايد و نیست
    خيال سرخ هم جالب بود برایم، حتماً خیال پر تنش و ریاکار آنهاست که می تواند سرخ باشد. با بیت پنجم ارتباطی برقرار نکردم ( شب های سخت می رسد از ره، یقین بدان/ مهرت چراغِ راه و به رَه نور می شود) / بطور کلی دو بیت اول به نظرم جوششی تر از سه بیت بعدی بود / بیت آخر هم که حرف نداشت به قول معروف:
    انگور خوش است و آب انگور خوش است…
    با پوزش از جسارت، نظر من ِ خواننده بود و می تواند درست هم نباشد گرامی

    • طارق خراسانی

      آذر 6, 1400

      سلام پیرایه عزیز
      نقد شما عالی ست
      خوشحالم این شعر را نقد کردید
      قطعا این نقد باعث چگونه سرودن هم برای من و هم برای سایر عزیزان خواهد شد.
      امیدوارم دوستان گرامی ام از این قرصت طلایی که پیرایه جان برای ما بوجود آورده اند رندانه استفاده کنند. .
      همیشه گفته ام اگر نقد نباشد جهشی در شعر هرگز نخواهیم داشت.
      از استادی شنیدم که خواجوی کرمانی گاهی برای دوستِ نقادی اشعارش را می خواند تا معایب آن مشخص شود. .
      سپاس از پیرایه ی عزیزم
      در پناه خدا….🌿🙏👏👌🌿

نظرها
  1. فریبا نوری

    آذر 6, 1400

    من خوانده ام کتابِ گیاهانِ مهربان
    نفی اش مکن، دوای تو انگور می شود

    درودهای بیکران 🌹🌹🌹🌹🌹🌹

    • طارق خراسانی

      آذر 6, 1400

      سلام بر خانم فریبا نوری ادیب گرانمایه

      سپاس از مهر نگاهتان

      در پناه خدا 🌿🙏🌹🙏🌿

  2. سلام و درود و ارادت، خدا قوت ❤️🙏

    • طارق خراسانی

      آذر 6, 1400

      سلام و درود به دوست شاعرم

      سپاس از مهر حضورت

      در پناه خدا 🌿🙏❤️🙏🌿

  3. سلام ودرود بسیارزیبا…
    قلمتان نویسا استادم🌺🌸🌼🌻🌻🍁

  4. خسرو فیضی

    آذر 7, 1400

    . با بهترین درودهایم 🌹
    .
    . چون نان درونِ سفره ی بیچارگان نبود
    . آن سفره های ناله ، گهی گور می شود
    .
    . استاد گران اندیش و یگانه ام . چه خوش باشد که . .
    . دانشجوی خود را فراموش نکرده باشید .
    . که من غزل را از استاد آموختم و عشق را از ازل 🌸💐🌸
    . سر ارادت ما و آستان حضرت دوست 🌸🌺🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا