🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 رتبه ی مردان

(ثبت: 234823) دی 3, 1399 

« رتبه ي مردان »

دين انسان و عدالـت ، رتبه ي مردان بُوَد
هر كس اين معنا نـداند ، پيـرو شيطان بُوَد
مملكت بر حكم حاكم ، بسته است و عدل او
حاكم اَر اين را نـداند ، مملكت ويران بُوَد
رشوه خوردن، حكم را در مملكت زايل1 كند
رشوه دادن ، رشوه خوردن، كار نا مردان بُوَد
هر كسي خواهد كه مردم تابع فرمان شونـد
بايدش در كار آنها غمخور و تابع يزدان بُوَد
تابعان را حكم عادل، بهتر است از نان شب
چونكه آنها اين نـدانند ، نقص با ايشان بُوَد
هركه در خودخواهي و مستي، بِبُرده سود خويش
كي وظايف را شناسد ، پستـر از حيوان بُوَد
هركسي سرشته تنظيم ملّت را، رها سازد به غير
چون زنِ بي عفت ولگرد عياشست وكو عريان بُوَد
اي برادر نظم و استقلال ملت، واجب و لازم بُوَد
هر كس اين معنا نداند ، فكر او حيران2 بُوَد
هر كسي دستور نيكان را ، به نا اهلش سپرد
چون خري مانَد، كه دست و پاي او در طين بُوَد
هركه در بي نظمي و عُجب و تكبر كرد زندگي
كي شود منجي مردم و يا تابع فرمان بُوَد
از براي حفظ استقلال ملت ، رئيس فرزانه اي
همچو خورشيد جهان آرا ، نور افشان بُوَد
وز براي نظم و استقلال ملت، رأي هر بيگانه اي
چون شب تاريك ظلماني، رهزنش شيطان بُوَد
هر كسي از بهر دين و ملت و ناموس خويش
قد بر افرازد به مردي ، بنده ي يزدان بُوَد
هر كسي از بهر تقلّب، دست زد در كار خير
رهزن پستي بُوَد ، چون بنده ي شيطان بُوَد
هركه را حُب رياست و عشق زر اندر سر است
او پيمبر(ص) را نخواهد ، طالب اهريمن3 بُوَد
هر كه بشناسد نصيحت را ، به زر محتاج نيست
روشنايي در نصيحت هست و دُر افشان بُوَد
اي حسن بر بند دفتر، بس كن اين گفت و شنيد
اين جهان سرتاسرش، از اين نصايح انبان4 بُوَد

٭٭٭
1- دگرگون كردن 2- سر گشته – سرگردان 3- ديو – ابليس 4- انبار – پُر
حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (4):

نظرها
  1. درود بر شما
    احسنت🍃🍁🌺🌻🌹🍀🌷🌸

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا