🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ره حج

(ثبت: 213465) مرداد 24, 1398 

« ره حج »
در مرحله اول كه بشر ، جانب حج رفت
آيا چه سبب شد،كه دگر باره به كج رفت
با صدق و صفا ، هركه بـپويد به ره حج
از صدق وصفا بود ،كه آن در ره حج رفت
هـر فرد كه مقياس حقيقت نـشناسد
در كعبه اگر رفت، همان از ره لج1 رفت
در جاده ي انصاف و مروت ره حج است
هركس به همان جاده بُوَد ، آن ره حج رفت
بيـدار دلاننـد ، كه آگاه زِ حج اند
با مرده دلي هركه بُوَد، آن ره كج رفت
در دشت خُتن2،هركه بپويد به پي مُشك
در ملك خَتا3 گر برود ،كي ره حج رفت
آن دشت ختا و ختن از ملك خداي است
ازملك همان است،كه امرش نه به كج رفت
در بُعدِ4 خداوند جهان، هـر كه بـپويد
هر جا و به هر مملكتي جانب حج رفت
من يوسف ثاني شده ام ،بعد زِ يوسف(ع)
از بسكه جفاها به من از مردم كج رفت
از عالم غيبـم خبـري تازه نـيامد
در فكر فرو ماندم و فكرم ره كج رفت
از ديده ي دنيا طلبـي ام كه نـشايد
واضح نگرم راست رَوَد يا ره كج رفت
گر پاي تفكر به ميان من و عقل است
اين عقل بدانست، چه فردي ره كج رفت
فيض ازلـش را به تمامـي ، نـتوان يافت
از فيض خداي است،كه فردي ره حج رفت
افكار جهاني مگر از فعل بشر نيست
اين فعل بشر با چه سبب جانب كج رفت
داناي جهان ديده ،كه از حق خبري داشت
ميگفت به سقر5ميرود هركس ره كج رفت
بي عاطفگي مردم و در راه كجش برد
با عاطفه هر كس بود،آن در ره حج رفت
در دايره ي ملك قيامت ، خبري هست
آن هم خبر تلخ ،به هر كس ره كج رفت
تشويش6 مداريد از آن قهـر خداوند
آن قسمت آن شد،كه زِحج در ره كج رفت
اينجا حسن از راه كج ،خود به حذر باش
شايدكه بگويند،كه حسن هم ره حج رفت
***
1- لجاجت 2- ولايتي از تركستان 3- ولايت تركان در شمال 4- دوري– فاصله 5- دوزخ – جهنم 6- پريشاني

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    مرداد 24, 1398

    بيـدار دلاننـد ، كه آگاه زِ حج اند
    با مرده دلي هركه بُوَد، آن ره كج رفت

    درودتان

    در پناه حق 🌿👏👏👏👏👏🌿

  2. جواد مهدی پور

    مرداد 24, 1398

    درود بر شما مصطفایی عزیز

    زیبا ست

    لذت بردم💐

  3. ولی اله بایبوردی

    مرداد 24, 1398

    سلام و درودها

    از بسكه جفاها به من از مردم كج رفت
    از عالم غيبـم خبـري تازه نـيامد

    دستمریزاد

    🌿🌿💐🌿🌿

  4. نسرین حسینی

    مرداد 25, 1398

    درود برشما زیبا بود
    🌷🌷🌷

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا