🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 ره عقبی

(ثبت: 227828) خرداد 23, 1399 

 

« ره عقبي »

در اين دنياي بي پايان، رهت تا سر نمي باشد
ره عقبي1 رهت باشد ، رهي ديگر نمي باشد
به هر كوه و بيابانش ، دو صد غول بيابان است
هرآنكس گفت، من خضرم به تو رهبر نمي باشد
خداونـدا نصيبـم كن ، بـجويم راه عقبي را
كه بهتـر از ره عقبـي ، بـرِ2 داور نمي باشد
خداونـدا ره دنيا ، كدامش راه عقبي است
به هر جا بنگرم راهش ، چرا ظاهر نمي باشد
تفحص هرچه من كردم، ره عقبي به ظاهر نيست
به باطن گرچه مي باشد، به كس باور نمي باشد
چرا در محضـر3 دنيـا ، ره عقبي نـشد پيـدا
مگر راه صفا بخشش در اين محضر نمي باشد
ره عقبي برادرجان، به خوش رفتاري و پاكيست
به خورد وخواب وخوشحالي، به بحر و بر نمي باشد
برادر راه عقبايـت ، مكـن آلـوده از دنيـا
كه هر آلوده داماني، در اين محور نمي باشد
بشر آن راه عقبايت ، زِ تقوا و زِ دانش جو
كه راهي جز ره دانش، بشر پرور نمي باشد
بشر از آن گُل تقوا ، ره عقبي توان جويي
گلي همچون گل تقوا، كه نيكو فر نمي باشد
گل نيلوفري جانا ، به دنيـا بر چه كار آيد
گل عقبي مگر بهتـر ، زِ نيلوفر نمي باشد
هر آنكس يك سر كارش، نباشد با خداوندش
نكات حق نـمي داند ، سخن پرور نمي باشد
هر آنكس با سر جهلش، شتابد بر ره عقبي
به جهل خود فرو گردد ، هنر آور نمي باشد
اگر عقبي تو مي خواهي، به دنيا كار بد منما
مگـر قهـر خداونـدي ، پـي كيفـر نمي باشد
ستم بر بندگان حق مكن ، تا كيفرش بيني
هرآنكس بنده ي حق شد، ستم گستر نمي باشد
كلاه سروري خواهي ، بدان در راه عقبي است
كه در اين راه دنيايي ، كسي سرور نمي باشد
اگر در بستر دنيا ، ره خوش خفتني باشد
ره عقبي مجزا شد ، در اين بستر نمي باشد
ره عقبي زِدانش جو، كه جُستند عارفان از هوش
همان دانش بچشم و گوش و هوش خر نمي باشد
برادر راه عقبايت، به علم و دانش و تقوا است
به ثروتهـاي افزونتـر و باد آور نمي باشد
اگر صدگنج زر داري بكن مصرف بر عقبايت
كه مصرف بهر دنيايت ، به حد مَر4 نمي باشد
تنور كينه جويي را ، زِ خاكستر پُرش منماي
مگر بار گران بر تو ، زِ خاكستر نمي باشد
به حمدالله كه مسرورم، از آن لطف خداوندم
كز آن لطفش كه بر من شد، كسي مخبر5 نمي باشد
بهشت جاودان حق ، مكان هر زن پاكي است
كه جاي هر زن سر لُخت و بي معجر6 نمي باشد
عفاف و پرده داري كن، كه حق جايت مُعيّن كرد
مگر از سازمان حق ، تو را پيكر نمي باشد
هر آن زن پاكدامن شد ،همان كارش اثر دارد
اثرهايش مگر زينجا و تا محشر نمي باشد
به عفت پرده داري كن ، چه دختر يا پسر باشي
مگر بي عفتي عيبـش ، بر آن دختر نمي باشد
پسر با هيچ نيرنگي ، مده آزار بر مردم
مگر آزار مردم ، بر تو درد سر نمي باشد
مرا يارب هدايت كن ، بجويم راه عقبي را
كه هر فردي هدايت شد، ديگر مُضطرنمي باشد
حسن در راه عقبايي ، خداوندت مبـر از ياد
كه از ياد خداونـدت ، به دل بهتر نمي باشد

٭٭٭
1- آخرت- جهان باقي 2- پيش 3- محل حضور – آستان 4- شمار- تعداد 5- خبر دهنده 6- مقنعه
حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (2):

نظرها
  1. مینا یارعلی زاده

    خرداد 23, 1399

    درود بر شما و روح ایشان در آرامش باد
    🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا