🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 سروشی در مکتب نورگرایی

(ثبت: 260905) خرداد 24, 1402 
سروشی در مکتب نورگرایی

سروشی در مکتب ادبی نورگرایی

 

مثل حسّ قطار در جنگل

مثل گل های باغ راز غزل

مثل قله به چشم کوهنورد

مثل روزن، ستاره ی روشن

برای مسافری تنها

مانده با خودرویی در طولانی ترین تونل، مختل

مثل حلّ معضل

مثل شیرین و عسل ترین مثل بی دستور زبان مثل بی مثل و بی مَثَل

ارزشمندم خوشبخت ام اگرچه شرمنده

و البته مشتاق و بی قرار

به شوق آغوش عشق….

 

مکتب ادبی نورگرایی:
ترسیم طبیعت(ریشه ی جسمانی) یا سنت(ریشه ی فرهنگی) با قلم موی معنویت(ریشه ی ذاتی) بر بوم عصر جدید؛

در مکتب ادبی نورگرایی، با آثاری سر و کار داریم که با ساختار نو یا زبان نو یا ترفندی دیگر، نشانگر عصر جدید ند؛ اما نه عصر جدیدی که فرو رفته در خودخواهی، کالاپرستی، شهوت مستی و نهایتا پوچ گرایی باشد‌؛ بلکه عصر جدیدی که با ریشه های دوست داشتنی انسان(طبیعت و سنت)، پیوندی ژرف و امیدبخش دارد و پشتوانه ی این ارتباط، نور معنویت(الله نور السموات و الارض) است که بازتاب آن را در تمام هستی می توان پیدا کرد.
مکتب ادبی نورگرایی، مکتبی شرقی و ایرانی(ایران بزرگ تاریخی و فرهنگی) است و البته قابل توسعه به قلمروهایی گسترده تر تا کل جهان و این مکتب از ایران برآمده، در پیوند قدیم و جدید است برپایه ی نیکی ها که نوربخش زندگانی و عرصه های هستی اند و افتخارات ایران باستان را بعنوان ریشه ها _تا جایی که در مسیر نیکی و درستی باشند_ ستوده می دارد و به نور قرآن و اهل بیت و نورانیت های باقی مانده در دیگر نسخه های دین آسمانی، پایبند است‌؛ اما معمولا مستقیم و به سبک فقهاء سخن نمی گوید و پردازشی هنرمندانه و دلپسند دارد.
در عرصه ی شعر، قالب هایی نوین که پیوند خوبی با قالب های سنتی دارند، مانند گونه های شعر پیشرو همچون سه گانی، سروش، سه گلشن، شعرسبز یا چندآهنگ و شعر تک (بعنوان گونه هایی آمیخته از سنت و نوآوری)، بسیار مناسب این مکتب هستند و بطور عام در مکتب ادبی نورگرایی قرار می گیرند و اگر در ویژگی های محتوایی و زبانی و… هم ویژگی های این مکتب را دارا باشند، بطور خاص در مکتب نورگرایی خواهند بود.
برخی از اشعاری که در قالب های دیگر سروده می شوند هم ممکن است برخی ویژگی های این مکتب را داشته باشند و دست کم بطور عام در مکتب ادبی نورگرایی قرار گیرند.
نمونه هایی از اشعار در مکتب نورگرایی بویژه در معنای عام آن در برخی آثار سرایندگان ممکن است از قبل بطور پراکنده یافت شوند؛ اما از مدتی پیش، ما بصورت منسجم و نظام مند _طوری که شایان مکتبی ادبی باشد_ در حال معرفی و گسترش آن هستیم و اهل فن را به همراهی در این راه خجسته، فرا می خوانیم.

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نقدها
  1. محمدعلی رضاپور

    خرداد 24, 1402

    در این سروش و برخی دیگر از اشعار این جانب در گونه های شعر پیشرو همچون سروش، سه گلشن و شعر سبز (چندآهنگ) از وزن‌ پردازی پیشرو استفاده شده است.در وزن پردازی پیشرو، در واحد وزنی، عروض رسمی را در نظر داریم و در آن با توجه به نیازهای شعر، تغییراتی ایجاد می کنیم. تغییرات وزنی در وزن پردازی پیشرو،بسیار جدی تر از تغییرات در وزن پردازی نیمایی و کوتاه و بلندی افاعیل است.نکته ی دیگر، این که شاعر شعر پیشرو در صورت استفاده از وزن پردازی پیشرو باید سعی کند تغییرات وزنی را ماهرانه به کار ببرد و در صورتی که وزن را خوب نمی شناسند، شاید بهتر باشد از شیوه ی وزنی مشابه شعر سپید در شعر پیشرو خود استفاده کند و اگر وزن را صرفا در شکل عروضی رسمی اش می شناسد، در شعر پیشرو هم می تواند از همان وزن پردازی استفاده کند.

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا