🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 عاشقانه هایی برای موعود(33)

(ثبت: 255246) بهمن 1, 1401 

 

می آیی از مسیر باران جمعه

سمت دل مست بیقراران جمعه

ما دست از عاشقی نخواهیم کشید

تا دست دهی به دست یاران جمعه

 

 

 

 

نقدها
  1. مهرداد مانا

    بهمن 2, 1401

    سلام

    اعتقاد به منجی در تمام ادیان و حتا مکاتب متریال وجود داشته است . میترا در آیین باستانی ایران که پس از شکست از ایزد “سول” شام آخر را می خورد و به آسمان می رود تا روزی که برمی گردد .
    زرتشیها می گفتند که روح زرتشت در کرانه ی هامون با دوشیزه ای ممزوج شده و منجی با نام “سوشیانت ” از تخمه ی زرتشت پدید می آید .
    هندوها معتقدند در هر هزارسال یا سه هزارسال
    منجی خواهد آمد ( آواتار )
    هلنی ها ” پرومته ” را ناجی انسان می دانستند
    رومیها قبل از مسیح به ” میلیوس ” یا همان میترا معتقد بودند .
    یهودیان می گفتند ماشیح خواهد آمد و معتقد بودند عیسا ؛ مسیح نیست مسیحیان به بازگشت عیسا معتقدند . و مسلمانان به خصوص شیعیان به “مهدی” یا “قائم” معتقدند .
    باور منجی در بین عقاید مترقی جدید هم هست . ناسیونالیستها در هرکجای جهان از مصلحان ملت خود با نام منجی یاد می کنند :
    کمال پاشا برای ترکیه
    گاندی برای هند
    ماندلا برای افریقا
    و…
    همین طور چپیها “کارل مارکس” را نوعا منجی می دانستند و لنین را و بطور اعم رواج اندیشه ی چپ مارکسیست را تنها راه نجات جهان می دانستند .

    در ایران نیز منجیان بسیاری در هر دوره ظهور
    کردند :
    زرتشت
    کوروش
    اسکندر
    یعقوب لیث و……
    و در زندگی تک تک شما
    آیا انکار می کنید که چه بسا خواندن کتابی ، آشنایی با دوستی ، افتادن درمسیر اعتقادی و … منجی شما شده و شما را از وضعیت قبلی نجات داده ؟
    و آیا در ذات خود _ در اعماق خود _ منتظر نیستید؟

    به آرای افلاطون سری می زنیم جایی که برای اولین بار در فلسفه ی مغرب زمین تصویر و تصوری کامل از مدینه ی فاضله ( آرمانشهر ) ارائه شده :
    افلاطون معتقد بود که باید با تربیت و تعلیمات چندین ساله عده ای از فرزندان شایسته را آماده کرد و در ‌هر مرحله عده ای به لِوِل بعدی صعود کنند ، تا آنکه تنی چند بمانند و زمام جامعه را به دستشان داد . او می گفت در جامعه ی ایده آل باید اشراف حکومت کنند . از اینرو ” اریستو کراسی ” شکل دلخواه حکومتی افلاطون بود .
    بعدها یهودیان برای ایجاد جامعه ای دلخواه از نیل تا فرات تلاش کردند . و سرانجام محمد (ص) پیامبر مسلمانان ، جامعه ی دلخواهش را در یثرب پیاده کرد . اما همه معتقد بودند که عدالت واقعی در آخرالزمان و به وسیله ی فردی شایسته اجرا خواهد شد . بخصوص مسیحیان که برای استقبال از مسیح در سال هزار میلادی سعی در اشغال بیت المقدس داشتند که جنگهای صلیبی آنها با مسلمانان سرانجام به شکست شان منتهی شد . و یهودیان که برای آماده سازی شرایط آرماگدون مهیا می شوند و شیعیان نیز همین تفکر را برای استقبال از قائم دارند . در غرب و بخصوص پس از انتشار کتاب ” پایان تاریخ ” اثر فرانسیس فوکویاما اعتقاد بر اینست که سرانجام لیبرال دموکراسی بر سایر عقاید و متدها پیروز خواهد شد . شرق بخصوص در تفکرات کلاسیک هند و چین معتقدند هیپیسیت ( عرفان فردی ) راه نجاتست . و شیعیان حکومت جهانی منجی شان را پایان بخش جهان می دانند . و یهودیان نیز منتظر آرماگدون ( آخرالزمان ) دلخواهشان هستند .

    اما حرکت مردم به سمت آرمانشهر و حکومت و
    جامعه دلخواه را طلبیدن اول توی فکر جامعه س ( مثلا ما می گوییم کاشکی بعضیا نبودند ) . بعد این فکر کم کم زمینه ی عملی شدن می یابد ( یعنی با واقعیت موجود درگیر می شود ) و سپس پیروزی را بدست می اورد . ممکنست اول چندبار شکست بخورد اما سرانجام پیروزی با اتوپیست است .

    پس شما اگر صاحب یک واقعیت به نام تاریخ هستید . فقط یک علت دارد : آرمانخواهی انسان . می خواهم بگویم اتوپیست ( گرایش به ایجاد جامعه دلخواه یعنی همان به قول افلاطون اتوپیا ) در واقع موتور تاریخست حالا این نظریات را می خواهم به مهدویت به عنوان یک جریان تاریخساز _ و نه یک فرد خاص که در چاه جمکران در حال خوانش نامه های عربی ست . و جانشین کمیته امداد شده _ مرتبط کنم و سپس نتیجه بگیریم مهدویت هم نوعی اتوپیسته و منطبق بر باورهای هزاره گرایی در شرق میانه . و اگر آرمانخواهی را از جامعه و انسان برداریم ؛ چرخ تاریخ از حرکت باز می ایستد .
    انسان ذاتا منتظر شرایط بهترست و برای تحقق آن تلاش می کند .. تمام عمر انسان همین تعالی طلبی ست که تاریخ جوامع را تا این پایه پدید آورده ست . و اما انتظار اگر موجب تلاش برای ایجاد اصلاحات شود انتظاری پویاست . و اگر مثل بنی اسراییل بگوییم ما می خوابیم تو ای موسا با خدایت برو جنگ ! پس انتظاری یابس و منفعل است و جریانی تنبل ساز . و این پاشنه ی آشیل تمام جریانات اتوپیست در طول تاریخ جهان بوده و گاه دکان پر رونق برخیها !

    نیازی به توضیح نیست که باور به وجود یک فرد
    خاص در اتوپیست که بیاید و عدالت را برپا کند ؛ نه تنها زشت و مسخره نیست که اگر در راستای انقلاب و جریان رفرمیته ( اصلاحات ) از آن استفاده شود بسیار هم سودمند است . منتظرم . یعنی منتظر شرایط بهترم یعنی از شرایط الان راضی نیستم . پس چون راضی نیستم باید به زبان و عمل بیان کنم.. انتظار را با اعتراض خواهم گفت و اعتراض ؛ ایمان منست به تحقق حتمی شرایط بهتر .
    آن چه بر انسان نازل می شود ماحصل تلاش و استعداد اوست و قدرتی که برای جذب خیر و شر در خود ایجاد کرده ست . یک هواپیما در جایی می نشیند که باند مناسب باشد وگرنه فرود آمدنش فاجعه خواهد شد . اگر کسی محل اشراق و حلول وحی و نفوذ عرفان و اعجاز می شود ؛ شک نکنید خود باعث این جریان شده . کسی که پرهیز می کند / مراقبه دارد / دروغ و دغل در کارش نیست، پس از مدتی خواه ناخواه محل بصیرت و آگاهی می شود و قدرتها و بینشهای فوق عادتی بدست می اورد . برای پولدار شدن هم همین فرمولست . تلاش و حرص و علاقه به پول و برای پول ، قطعا به ثروتمند شدن فرد از این نظر می انجامد .
    اگر در یک جامعه نیز دموکراسی یا دیکتاتوری ست قطعا خود آن جامعه استحقاق و استعدادش را داشته . شما لحظه ای فکر کن ببین آیا به عمرت توانسته ای سه دقیقه به منتقدانت حق بدهی ؟؟ پس چطور این را از
    حاکمت انتظار داری ؟ ( این حرف به معنای توجیه دیکتاتور نیست بلکه صرفا علت و اسباب آن را می گوید ) مدیران و امیران هر جامعه برخواسته از معرفت و شخصیت مردمان همان جامعه هستند . مثلا در انگلیس جناب آقای ” کرامول ” که زور می گفت فقط یک اتفاق بود و سریعا هم حذف شد . همانطور که امثال قائم‌مقام و امیرکبیر هم در تاریخ کشور ما فقط یک اتفاق بودند و دیدید که سریعا هم حذف شدند .
    شما وقتی منتظر مهمان هستید ، قطعا دنبال میوه و تخمه و نظافت و سفره و شربت و.. هستید . و خانه را آماده می کنید . آن مهمان هم با دیدن خانه و خلق شما به وجد می اید . اما در عجبم از کسانی که توی احتکار و اختلاس و دروغ و زور و زر و نکبت و فساد غرق ند و توقع دارند یک منجی هم برایشان نازل شود ؟
    نه جناب ، تا تو برنخیزی و کاری نکنی ، منجی ( چه از درون و چه از بیرون ) برای تو تره خرد نمی کند .

    در فلسفه ی هندوها یک سخن زیباست که می گوید :

    و آنگاه که شاخه به گل بنشیند ، بلبل بر آن غزل
    خواهد خواند و آنگاه که شاگرد خود بخواهد ، گوروی ( استاد ) از راه خواهد رسید ️.

    مهدویت قطعا اعتقاد به شخصی با اسب سفید و شولای سبز و شمشیر سامورایی نیست . بلکه اعتقاد به جریانی ست که ترا مجاب می کند که برای مهیا شدنش تلاش کنی و شرایط را برای استقرار آن آماده سازی .
    اما آن منجی اگر مردی ست که قلم و شمشیر در دست اوست . یا زنی که روسری اش در باد می رقصد . یا کودکی که هنوز بدنیا نیامده . یا کتابی که هنوز نخواندمش . یا اندیشه ای که هنوز لایقش نشدم . هرچه که هست و هرکه که هست ، به او بگویید :
    دوستش دارم ………….

    پرحرفی ام را عفو بفرمایید بزرگوار

    • سلام و درودجناب مانا عزیز
      سپاسگزارم از حضور حضرتعالی
      اما تنها مذهبی که اعتقاد دارد خداوندبرای بشریت از ابتدای خلقت تاحال (درهمه زمانها) برنامه داشته و بشر را بی راهنما و مربی(پیامبر-اگرکسانی اعتقاد داشته باشند) نگذاشته است و برای آینده بشر هم برنامه دارد وطبق دستورالعمل مکتوب آن یعنی کلام الله ( قرآن مجید) برای پایان تاریخ هم برنامه دقیق داشته ودارد اسلام و آن هم شیعه اثنی عشری است .اگر انسان اهل اندیشه ی پاکی وجود داشته باشدبا کنکاش دراین تفکراتی – (نه مذاهبی) که هر ایسمی را که نمی توان مذهب نامید بلکه فرقه های شبهه انگیزی اند که ذهن انسان را ازصراط مستقیم دورکرده ومی کنند- که حضرتعالی ردیف نموده ایدصدق مذهب شیعه را که حتی نام آخرین منجی عالم را بامشخصات کامل و مکان ظهور او را با صراحت کامل معین و معرفی نموده است.
      خداوند همه مارا به راه راست هدایت فرماید.آمین

نظرها
  1. محمدعلی رضاپور

    بهمن 1, 1401

    سلام و درود تان
    یا اباصالح مدد

  2. طارق خراسانی

    بهمن 1, 1401

    سلام و درود

    منتظران ظهور خورشید دین هستیم

    بسیار عالی

    در پناه خدا 🌱👌👌👌👌👌🌱

    • سلام و دروداستاد طارق عزیز وارجمند
      سپاسگزارم از حضور حضرتعالی
      سربلند باشید
      🌺🌺🌺

  3. سیاوش آزاد

    بهمن 1, 1401

    سلام به امید ظهور حضرت

  4. صفا یغمایی

    بهمن 1, 1401

    درودبرشما سید بزرگوار
    اجرتان با صاحب الامر ( عجل الله تعالی له الفرج)
    🌺🌺🌺

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا