🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 عهد و پیمان

(ثبت: 209982) اردیبهشت 29, 1398 

هر كه پيمان شكني را زِ خود ايجاد نكرد

رستگار است ،كمك در ره بيداد نكرد

عهد وپيمان به همه مذهب وملت چه رواس

آنكه نـشناخته اين ، مذهبي آباد نكرد

عهد و پيمانس و دين، امر خدا شد به بشر

هر كه اين امر نداند ، زِ خود آباد نكرد

عهد و پيمان، دو هزاران هنر آرَد به ظهور

كز هزاران هنرش را ،يكي فرهاد نكرد

رسم دين خدمت اجماعس1 و افراد بشر

غير از اين رسم،كسي خدمت افراد نكرد

هر دلي شاد كني ،لطف تو آرد به نظر

هر كه لطفي نكند ، هيچ دلي شاد نكرد

خانه آباد مكن ، از ستم و جور و جفا

ستم و جور و جفا ، خانه اي آباد نكرد

اهل دانش به همه خدمت و امداد كنند

اهل جورس،به كسي خدمت و امداد نكرد

دانش و علم بُوَد ، ملتـي آزاد كند

ظلم و بي دانشي است ،يك نفر آزاد نكرد

رأيِ جور و ستمس ،مايه ي بيدادگر است

با چنين رأي كه مي بود ،كه بيداد نكرد

رأي دانا پدري ، عهدس و پيمانس و دين

پسري ناخلف از عهد پدر ، ياد نكرد

حسن آن عهدس و پيمانس و دين معنويَـس2

هر كه با معنويَـس، كار بد ايجاد نكرد

٭٭٭

1- جماعت – متفق شدن 2- معنوي است

 

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. زانا کوردستانی

    اردیبهشت 29, 1398

    شعر شما را خواندم
    با شما هم احساس شدم
    و بهترین شعر آن است که تو را با خود به احساسات شاعر بکشاند.

    احسنت بر شما
    👏👏👏👏👏
    دستمریزاد

    موفق و موید و شادکام باشید انشاالله

    🌹🌷🌺🌸🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷

  2. عظیمه ایرانپور

    اردیبهشت 29, 1398

    درود بر شما🌺

  3. طارق خراسانی

    اردیبهشت 29, 1398

    سلام و درود

    بسیار عالی

    در پناه خدا 🌿👏👏👏🌿

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا