🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 «فرامتن برداشتِ خیابان را از بیابان دارد!»

(ثبت: 268367) اسفند 24, 1402 

 

یکی می‌رود کلمه بیاورد
کسی که جمله ها را خوب تلفظ نمی کند
کسی شبیه لبخندِ معاصر که
در میدان عصر ولی خودش را گُم کرده است
شاید کسی مانند اشک های باران که بلد نیست
قطره های خودش را بنوازد
یکی مثل همین سپیدار که سخن اش را به دار زدند!
شبیه دیوانگی همین ویرانگی رنج می کشیم
می کشیم
خیلی از نقطه ها را بی نقطه می کشیم
یکی می رود تا سَروادِ سیگار را سُرود کند
می رود تا که دود بیاورد
اما موسیقی نخ ها را بلد نیست بخواند!
نواختنِ کمانچه چه دلنواز چه ها را
با نُتِ چگونه گُفتن می نوازد
بگو ببینم
بر شانه ی کدام ارتفاع به سوی حماسه ها پرواز می کنیم
به سوی شاهی که نامه اش را
در هوای کلمات منتشر می کند!؟
اِلِمان ها ملالی از دردناکی غزل را نمی فهمند
و حجم در مبانی تئوریکِ خود
گویی اسبابِ بیان اش را از یاد بُرده است
و شرحِ این موج هیچ مانیفستی از
نابِ خیابان را تفسیر نمی کند
کسی که می رود تا پائیز بیاورد
همان کسی است که موسیقی آذر را بلد نیست بنوازد
کسی که می رود بهمن بیاورد
همان کسی است که بلد نیست
هم دی و هم دی روزِ خودش را رقص بزند
کسی می رود
تا دیالکتیک منِ فردی شهر را بفهمد
اما منِ اجتماعی زبانِ کوچه را بلد نیست درک کند!
تنها متنی را به یاد بیاور که
شبیه خودش فرامتن می شود
فرامتن برداشتِ خیابان را از بیابان دارد!
و این روایت
هیچ ریکوری را بر پلِ دانش هرمنوتیک نمی کند!
من کودکی برف را به یاد می آورم
جوانی باران را
که بر خالِ هیچ خیالی ننشست
و تو این قدر مُردی که زندگی آرکائیک شد
در مضمونِ تراژیک وار سخن به ایماژیست فعل ها بیندیش
به تصویری از یک معطوف
که به عاطفه ی خانه عطف نمی کند!
یک گام جلوتر از خودم خودت پیر می شویم
و فردا روز انقلاب شبی است که تاریکی را جشن می گیرد
روزِ بزرگداشت مرگ است
که
سرفه هایش در گلوی خاک زندگی می کنند!

 

عابدین پاپی(آرام)
20/12/1402

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (2):

نظرها
  1. حمید گیوه چیان

    فروردین 1, 1403

    درود بر شما
    سال نو مبارک
    شاد و سلامت باشید

  2. مهدی سیدحسینی

    فروردین 11, 1403

    درود سال نو مبارک 🌹🌹

    • فروردین 16, 1403

      سال نو شما هم مبارک

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا