🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 « حرف بر شاخه ی واژه دلگیر است »

(ثبت: 269382) اردیبهشت 8, 1403 

آیا می شود؟
لبخندها را با صورت ماه آشتی داد؟
داد
از هرطرف که داد باشد
دادِ تمامِ دردهای دربه در را درمی آورد
چرا این همه چرا دست به خودکشی می زنند
چرا هیچ صادقی کافکای خودش را
دربلوارِ اندیشه ملاقات نمی کند
این جا دارالمجانین فکرهاست
و هرکسی که خودش را باور می کند
مجرم است!
چرا؟
قطاری که راه می افتد
صوت هایش احساس پژمردگی می کنند؟!
من نُخُستین سُخُنْ بازمانده ی برفم
وتو شقایقی که لباسِ دقایق برتن دارد
آه نگو که حرف بر شاخه ی واژه دلگیر است
و پائیز
برای شاعر شدن زندگی اش را از دست داده است!
درتاریخِ پُراز دروغ
صدای اندوهِ جناب صادق دیدنی است
و برروی تمامِ نقشه ها
باد نقشِ جدایی را بازی می کند
او قهرمانی است که درخانه شهر مستأجراست!
بیدار شو از شویی که
جاده آشفته ار خواب های لجباز است
آهای انسان؟
فقر
دربرهنگی تنِ زن گریان است
حالا هی نگاه کن به پژمردگی این تن
که برهنه وار درکنارِ شهر می سوزد و می سازد!؟
بنگر به خود که با خود روبرو می شود
و وجدانت را به جانِ شعرهایت می اندازد
می اندازم
من سال هاست
مثل تو، او و ما
چشمانم را درویش واردرخیابان پائین می اندازم
نگاه درجیبِ من زندگی می کند
و دیدنِ کوچه برای آن ممنوع است
نگاه به خیابان ، شهر را بیابان می کند!
دراین هوای تلخ
آزادی را نمی توان به چشم ها هدیه داد
آزادی مالِ هیچ سیاهی نیست
حتا مالِ شبی که ماه درتاریکی اش عاشق می شود
حتا مالِ کودکی درآفریقا
که آرزوهایش را چونان رود به دریا می ریزد!
می ریزد
نگاه کن
به انقلابِ دیوار نگاه کن
ببین که چگونه خونِ کلمات برگونه ی آن می ریزد!
باید بدانی چه چیزی را می خوانی
جمله ای را که سال هاست درچشم دیوار شهر را می خواند
یا روزنامه ای را که خودش را نخوانده است
همیشه کسی را بخوان که خوانده نشده
او مثلِ کتابی است که کلماتش خوانده نشدند!

عابدین پاپی(آرم)
6/2/1403

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (3):

نظرها
  1. مهدی محمدی

    اردیبهشت 8, 1403

    سلام و عرض ادب، اطاله ی کلام منجر می شود شعر خوانده نشود و از زیبایی ها شعر مغفول می شود. در عین حال خواندم و زیبا بود خیلی زیبا، قلمتان تابان

    • عابدین پاپی

      اردیبهشت 9, 1403

      سپاس ها که خواندید. شعر کوتاه هم بسیار دارم و فکر می کنم جامعه ی ما نیاز به شعر کوتاه متوسط و بلند دارد و بافتِ سلایق و ساخت علایق هم مهم است. تا دلتون بخواد شعر درقالب های متفاوت هست. شماره وانساپ من: 09109316790
      اد کنید و شعر کوتاه بشنوید

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا