🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 مخمس با تضمین غزلی زیبا از حضرت حافظ

(ثبت: 245546) بهمن 29, 1400 

 

آن گل‌اندام که آرامش شبنم با اوست
آن طبیبی که شفابخشی زمزم با اوست
آن‌‌که اخلاق نکو مونس و همدم با اوست

آن سیه چرده که شیرینی عالم با اوست
چشم میگون لب خندان دل خرّم با اوست

گرچه لشگر شکنان پادشهانند ولی
گرچه سیمین بدنان پادشهانند ولی
گرچه شکّر‌شکنان پادشهانند ولی

گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمانست که خاتم با اوست

صحبتش مست کند بیشتر از دختر تاک
بسته جان و دل شیدائی ما بر فتراک
زنده بی یمن قدومش نشود بستر خاک

روی خوبست و کمالِ هنر و دامنِ پاک
لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست

دلم از شوق وصال رخ او مجنونست
وصف یاقوت کبودش زبیان بیرونست
دل هر صید از آن دانه و دامش خونست

خال مشکین که بدان عارض گندم‌گونست
سرّ آن دانه که شد رهزنِ آدم با اوست

یارمن قصد خطر کرد خدارا یاران
دل من پر زشرر کرد خدارا یاران
خون من باز هدر کرد خدارا یاران

دلبرم عزم سفر کرد خدارا یاران
چکنم بادل مجروح که مرهم با اوست

دست من از غم او برسر و پایم در گل
گریه ام در نظرش هیچ ندارد حاصل
مشکلم زاده به هر روز برایم مشکل

با که این نکته توان گفت که آن سنگین دل
کشت مارا و دم عیسی مریم با اوست

شاعر خوش سخن و لعل شکر گفتارش
چه توان گفت از آن مرتبت پندارش
حُسن آن هردو نموده است حَسَن کردارش

حافظ از معتقدانست گرامی دارش
زآنکه بخشایش بس روح مکرّم با اوست

 

 

 

 

نظرها 10 
  1. محمدعلی رضاپور

    بهمن 29, 1400

    او سلیمان جهان است که خاتم با اوست

    سلام و درود، خدا قوت

    • صفا یغمایی

      بهمن 29, 1400

      سلام وسپاس جناب رضاپور عزیز
      محبت فرمودید
      🙏🙏🙏

  2. فریبا نوری

    بهمن 29, 1400

    صحبتش مست کند بیشتر از دختر تاک
    بسته جان و دل شیدائی ما بر فتراک
    زنده بی یُمن قدومش نشود بستر خاک

    روی خوب‌ است و کمال هنر و دامن پاک
    لاجرم همّت پاکان دو عالم با اوست

    درود جناب یغمایی گرانقدر
    🌷🌷🌷🌷🌷

    • صفا یغمایی

      بهمن 29, 1400

      درودوسپاس بانو نوری فرهیخته
      لطفتون مزید
      ممنونم از حسن نگاهتون
      🙏🙏🙏

  3. درود جناب یغمایی گرانقدر. تضمین زیبایی خلق نموده اید. احسنت.
    🌹👏👏👏🌹

    • صفا یغمایی

      بهمن 29, 1400

      درود وسپاس جناب یگانه‌ی عزیزو بزرگوار
      محبت فرمودید
      🙏🙏🙏

  4. بهمن 29, 1400

  5. دادا بیلوردی

    بهمن 29, 1400

    درود بر شما
    زیباست

    • صفا یغمایی

      بهمن 29, 1400

      درود جناب بیلوردی عزیز وبزرگوار
      ازمحبتتون سپاسگزارم
      🙏🙏🙏

  6. محمد حسنی

    بهمن 30, 1400

    درود ها و خدا قوت🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا