🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 نان شعر کتاب

(ثبت: 243235) آذر 11, 1400 

 

رسم دل نیست شعله برچیدن
بردن و ریختن به آینه ها
قطع بند میانه ی تسبیح
پاره خطی میان دایره ها

یاوه گوئی حجاب دزدیدن
پرده از فتنه ها کنار زدن
نبش قبر جنازه ی آتش
بود و نابود را هوار زدن

کینه از تک ستاره ی مغرب
از حسادت کویر لوت شدن
بذله گوئی میان بدخواهان
شامل قهر قوم لوط شدن

از شکاف کناره ی بستان
تیغ رز دیدن و شمردن آن
فارغ از برگ و بو و زیبائی
فاش گفتن به لاله با هیجان

آن میان وحشیانه خندیدن
شاد بودن به خط فاصله ها
زخم بستن به مهربانی ها
پایکوبی میان آبله ها

دوستی ها دو قطب جذابند
گرچه گاهی غمین و قهر آلود
می سپارند خط فاصله ها
گرچه دشوار و زشت و زهر آلود

روز و روزانه ها که در گذرند
فصل سنگین قهر می میرد
دوستی بر مزار توطئه ها
چندمین درگذشت می گیرد

آن میان روسیاه بیچاره
از تمام شکست ها نومید
طرد تر از تمام روزنه ها
در سکوتی فرا تر از تبعید

رو سیاهی نتیجه ی فقر است
فقر فرهنگ و فقر شخصیت
حال در ابتذال فرهنگی
سعی ما انفجار جمعیت

عصر ما عصر سرعت نور است
فکرمان در هزاره هائی قبل
آسمانی بدون بارش ها
غرشی بی گدار همچون طبل

تا که در کار خود نمانم باز
باز گیرم ز طرح چهره نقاب
تا همیشه هر آنچه دارم را
می دهم پای نان و شعر و کتاب

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (4):

نظرها
  1. طارق خراسانی

    آذر 11, 1400

    این شعر که فریاد خداوند هنر بود
    هر بند گهر بود و گهر بود و گهر بود

    سلام عزیز طارق

    درودت

    در پناه خدا 🌿❤️👏👏👏👏👏👏👌❤️🌿

  2. خسرو فیضی

    آذر 11, 1400

    . استاد ارجمند سروده شیوا و زیبایتان را مهمان بودم
    .
    . وز و روزانه ها که در گذرند
    . فصل سنگین قهر می میرد
    . دوستی بر مزار توطئه ها
    . چندمین درگذشت می گیرد
    .
    . و این دوستی ها با نظرات ارزشمندتان
    . برای همکاران ادبی به گُل خواهد نشست 🌸🌿🌸

    • درودها جناب فیضی عزیز

      بسیار سپاسگزارم از حضور و توجهتون. انشاءالله که اهداف ادبی سایت شعر پاک با همراهی دوستان به گل نشیند🌷

  3. فریبا نوری

    آذر 11, 1400

    تا که در کار خود نمانم باز
    باز گیرم ز طرح چهره نقاب
    تا همیشه هر آنچه دارم را
    می دهم پای نان و شعر و کتاب

    درودها جناب کاظمی گرانقدر
    شعر بسیار زیبا ست
    و از اوردن واو عطف بین نان و شعر و کتاب خیلی خوشم آمد اگر شعر و کتاب همچون نان در سطح اول هرم نیازهای آدمی قرار بگیرد جامعه به طرز چشمگیری پیشرفت خواهد کرد.

    • درودها بانو نوری بزرگوار

      دقیقا مقصد این چارپاره بند آخر و اشاره به نقش بلند کتابخوانی در رشد فرهنگ است. البته اشاره به شعر هم در اهمیت احساسات و خارج شدن زندگی از حالت رخوت و روزمرگی انتخاب شده است.
      همه ی ما میدانیم که مضامین قبلی بارها توسط شاعران بزرگ با ایجاز و اطناب و صنایع بدیع زیبا تکرار شده است در نتیجه هدف این سروده بند آخر است.

      سپاس از همراهی 🌷

  4. محمدعلی رضاپور

    آذر 11, 1400

    احسنت 🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا