🍃🌷🍃به پایگاه ادبی شعر پاک خوش آمدید 🍃🌷🍃

 همرهی به سلمان

(ثبت: 239648) خرداد 16, 1400 

« همرهي به سلمان »

ما بر سر دو راهيم ، يك راه كفر و ايمان
بايد چه راه پوييم ، در اين مدار دوران
راه و وظيفه ي ما ، آيا كدام اينهاس
ياران در اولين بار ، بـر من كنيد عنوان
در زير دست شيطان ، آدم نـمي تواند
فرمانبـري نمايد ، از امـر و نهـي يزدان
شيطان كه در كمين است ، آدم نـبيند آن را
آن در پي كمين است ، بر ضد امر سبحان
آن راه صاف سبحان ، باريكتر زِ مويي است
شيطان زِ راه پهنـش ، آدم بَـرَد به نيران1
يارب در اين دو راهي ، آدم چه چاره دارد
راهي ديگر نـباشد ، بـر رهروان رحمان2
آدم به راه پهنـي ، آسوده مي توان رفت
كي مي توان رها شد ، از راه پهن شيطان
يارب تفضلي كن ، اين راه گُم نـسازند
تا راه تنگ و باريك ، از رهروان منّان3
گوياي اين سخن كيست ، واضح بمن بگويد
تا من دوباره گويم ، بـر نو رسيده طفلان
من طفل نو رسيده ، اينجا چه كاره هستم
در راه اين وظيفه ، ولگردم و ويلان4
اين حرف را تو بـشنو ، پيشينيان بگفتند
بر ما مگر نگفتند ، مانند نوح(ع) و لقمان
اين ره همان دو راهي است در پيش پاي هر فرد
اينجا مميز اين است، رفتار نوح(ع) و كنعان5
غافل مشو زِ راهت، يك ره ، ره نجات است
راهت اگر نـجُستي ، افتي به بحر طوفان
اين آخرين كلام است، سنجش بكن در آخر
بر هم كه مي توان بست، سي جزء سوره قرآن
خاك زمين شهود است، بر امتحان اين راه
هر ذره اش زِ عضوي است، از استخوان انسان
اين حرف تازه اي نيست، از اولم همين بود
اين شاهراه رسمي است، در جمله ي مسلمان
حرفت حسن چه باشد، راهت توان بجويي
چشمت اگر شود باز ، در همرهي به سلمان6
٭٭٭
1- دوزخ – جمع نار 2- بسيار بخشنده 3- نعمت دهنده- خداوند 4- سرگشته 5- پسر نوح 6- صحابه پيامبر
دیوان اشعار حسن مصطفایی دهنوی

 

 

 

 

کاربرانی که این شعر را پسندیده اند (1):

کاربرانی که این شعر را خوانده اند (5):

نظرها
  1. عظیمه ایرانپور

    خرداد 16, 1400

    درود بر شما🍃

    • حسن مصطفایی دهنوی

      خرداد 22, 1400

      سلام و درود بانو
      سپاس از حضور پر مهرتان
      سربلند و پاینده باشید
      خدایش رحمت کناد ، آمین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

  2. کبری محمدی

    خرداد 16, 1400

    سلام
    درود بر این اندیشه های زیبا
    یادشان گرامی
    🌹🌺🌹🌺🌹

    • حسن مصطفایی دهنوی

      خرداد 22, 1400

      سلام و درود بانو
      سپاس از حضور پر مهرتان
      سربلند و پاینده باشید
      خدایش رحمت کناد ، آمین
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

بستن فرم


سلام و درود
بسیار زیباست
سپاس از حضورتان
لذت بردم
شادکام باشید
در پناه خدا